1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه ثبت نام و فروش خودرو
  4. بررسی بی ام و M5 2018

بررسی بی ام و M5 2018

10 دی 1396
  • 0

بی ام و M5 از زمان عرضه در سال 1984 همیشه به صورت دیفرانسیل عقب تولید شده است، اما حالا با قدرتی معادل 600 اسب بخار، نسل ششم بی ام و M5 با قابلیت چهارچرخ متحرک در اختیار ماست.

بررسی بی ام و M5 2018

رقیب سرسخت M5 یعنیE63 AMG 603 اسب بخاری نیز به صورت چهارچرخ متحرک ارائه می شود.

M5 G30 جدید بیشتر به عنوان یک خودرو 2+2 چرخ متحرک شناخته می شود تا یک خودرو 4 چرخ متحرک؛ اما همچنان شبیه یک خودرو دیفرانسیل عقب است و بر روی کاغذ در برف و باران عملکرد خوبی دارد. علاوه بر این می توانید این خودرو را در حالت دیفرانسیل عقب کامل برانید. در ادامه به جزئیات بی ام و M5 2018 می پردازیم.

مشخصات نسل ششم M5

M5 2018 بر پایه آخرین نسل سری 5 ساخته شده است و به لطف استفاده از آلومینیوم و کامپوزیت های خاص، از مدل قبلی سبک تر است. با وزن 1855 کیلوگرم، M5 همچنان یک خودرو سنگین به شمار می رود. با این حال کمی از E63 AMG سبک تر است.

جنس سقف این خودرو از فیبرکربن تقویت شده است. مرکز گرانش این مدل کوتاه تر و استحکام پیچش آن افزایش یافته است. علاوه بر این، روکش رنگ خاص این مدل باعث می شود که ظاهر مسابقه ای داشته باشد.

بررسی بی ام و M5 2018

این خودرو با سری 5 معمولی متفاوت است، چرا که هواکش ها هوای بیشتری به درون موتور می کشند که در سیستم خنک کننده، تعویض دنده و ترمزها به کار می رود. با وجود مکش هوای بیشتر، بی ام و M5 یک خودرو بی صدا است و از دور شبیه مدل 540i M Sport است. احتمالاً شما ظاهر منحصربه فرد این خودرو را می پسندید، یا شاید هم دوست داشتید که کمی تهاجمی تر باشد.

قیمت این خودرو - بدون آپشن - حدود 90 هزار پوند است (حدود 510 میلیون تومان) و با این مقدار پول شما یک خودرو کامل از نظر ابعاد و عملکرد در اختیار دارید. سیستم چهارچرخ متحرک باعث می شود که M5 صفر تا 100 کیلومتر را در 3.4 ثانیه و صفر تا 200 کیلومتر را در 11.1 ثانیه طی کند که آن را به سریع ترین مدل این سری تبدیل می کند. به عنوان آپشن در پکیج راننده M می توانید محدودیت سرعت 250 کیلومتر در ساعت را حذف کنید و به حداکثر سرعت 305 کیلومتر در ساعت برسید.

موتور M5 2018

از موتور پیشرفته تر مدل قبلی یعنی 4.4 لیتر twin-turbo 8 سیلندر بهره می برد که قوی ترین موتور این سری تا به حال است. حداکثر قدرت این خودرو 592 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 750 نیوتن متر در 1800 دور در دقیقه است.

بررسی بی ام و M5 2018

مدل قبلی از سیستم تعویض دنده دو کلاچه (DCT) استفاده می کرد. M5 جدید از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک M Steptronicاستفاده می کند که توانایی تبدیل گشتاور را دارد. همچنین امکان تعویض دنده به صورت دستی با استفاده از پدهای پشت فرمان یا دسته دنده وجود دارد.

چرا از گیربکس DCT استفاده نشده است؟

گیربکس جدید 8 سرعته اتوماتیک با سیستم چهارچرخ متحرک سازگارتر است و زمان تعویض دنده آن با DCT برابر است. علاوه بر این در زمان کاهش دنده نرم تر عمل می کند، چرا که برخی از دارندگان نسل قبلی M5 از عملکرد DCT شکایت داشتند.

بررسی بی ام و M5 2018

دارا بودن 8 دنده به جای 7 دنده به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. شایان ذکر است که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 8.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

سیستم چهارچرخ متحرک M5 جدید چگونه کار می کند؟

سیستم چهارچرخ متحرک بی ام و با نام xDrive شناخته می شود و سیستم M5 دارای یک ECU است که هر دو دیفرانسیل، سیستم پایداری خودرو، ABS و دیگر سیستم های خودرو را کنترل می کند. کامپیوتر مرکزی در زمینه پردازش اطلاعات سریع عمل می کند و جالب است بدانید که استفاده از این نوع سیستم در سال های گذشته ممکن نبود.

یک transfer case (گیربکس کمکی) گشتاور را بین محور جلو و عقب تقسیم می کند و دیفرانسیل Active M نیرو را بین چرخ های عقب مدیریت می کند.

بررسی بی ام و M5 2018

می توانید خودرو را در حالت دیفرانسیل عقب کامل برانید. مرسدس E63 AMG از سیستم مشابهی به نام Drift Mode بهره می برد. حتی در حالت چهارچرخ متحرک مانند یک خودرو دیفرانسیل عقب به نظر می رسد و بهتر است M5 را به عنوان یک خودرو دیفرانسیل عقب به شمار آورد که در زمان نیاز از محور جلو نیز استفاده می کند.

در وضعیت رانندگی معمولی به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت از حالت دیفرانسیل عقب استفاده می کند و در زمان نیاز، چرخ های جلو به کمک می آیند. البته این روند کاملآً نامحسوس انجام می شود.

Frank van Meel رئیس بخش M (عضو قبلی شرکت آئودی) معتقد است که "xDrive با ارزش های ما سازگاری دارد" وی می افزاید "در M5 چابکی و سیستم های جدید یک خودرو اسپرت دیفرانسیل عقب به همراه کشش اضافه در اختیار شماست."

بررسی بی ام و M5 2018

وی اوایل امسال در نوربرگ رینگ به خبرنگاران گفت: "یادم می آید که در نمایشگاه خودرو دیترویت به خبرنگاران در مورد قدرت 600 اسب بخار و گشتاور 600 نیوتن متر با دیفرانسیل عقب صحبت کرده بودم. پیام های زیادی در این مورد دریافت کردم. اما می دانستم که چه می گویم، چرا که ما یک نمونه در حال آزمایش در اختیار داشتیم. شما می توانید این مدل را مانند یک خودرو دیفرانسیل عقب برانید، در کنار آن می توانید از مزیت محور جلو نیز بهره مند شوید."

Peter Schmidt یکی از مهندسان ارشد بخش M می گوید که نمونه اولیه M5 چهارچرخ متحرک حدود 5 سال پیش (بر پایه نسل قبلی) ساخته شده بود و ساخت M5 کنونی از مرحله تولید تا عرضه حدود 3 سال طول کشید.

سواری بی ام و M5 چگونه است؟

بی ام و M5 2018 بسیار سرگرم کننده است. شاید صدای موتور این مدل مانند E63 AMG شبیه صدای یک خودرو عضلانی 8 سیلندر نباشد، اما در مجموع غرش دلپذیری دارد. گیربکس اتوماتیک عملکرد خوبی دارد و دنده ها را با نرمی تعویض می کند. فقط در مواقع لازم، می توان گفت که پاسخگویی گیربکس DCT را ندارد. با این حال به طور قطع نرم تر است و از ضربه خبری نیست.

بررسی بی ام و M5 2018

فرمان با وجود دستیار الکتریکی حس خوبی دارد و بدون توجه به این که کدام حالت فرمان را انتخاب کرده اید، به سرعت واکنش نشان می دهد. البته در نظر داشته باشید که سنگین ترین حالت یعنی Sport Plus به سنگینی یا تیزی دیگر خودروها نیست.

شاید فکر کنید که چرا برخی از خودروها دارای تنظیمات سنگینی فرمان هستند. Peter Schmidt یکی از مهندسان M می گوید به این دلیل است که برخی رانندگان دوست دارند به جای این که بدن خود را با زانوهایشان کنترل کنند، وزن بالاتنه خود را روی فرمان بیندازند.

به لطف کمک فنرهای اکتیو در حالت Comfort، حتی در ناهموارترین جاده ها در غرب پرتغال شاهد رانندگی نرمی بودیم. به نظر می رسد که با جاده های بریتانیا نیز سازگار باشد. البته نمی توانید خیلی در حالت Sport و Sport Plus باقی بمانید.

بررسی بی ام و M5 2018

در پیست Estoril پایداری بسیار خوبی داشت و از نظر هندلینگ نیز مطمئن به نظر می رسید، البته گاهی اوقات (حتی در حالت چهارچرخ متحرک) به کناره ها کشیده می شد. همیشه وزن M5 را حس می کنید و خودرو به خوبی کنترل می شود.

ترمزهای کربن سرامیک به عنوان آپشن موجود هستند. شاید در جاده خیلی کاربردی نباشند، اما در پیست بسیار عالی هستند.

حالت های رانندگی بی ام و M5 چگونه است؟

خودرو به صورت پیش فرض در حالت چهارچرخ متحرک قرار دارد و سیستم های کنترل پایداری و کشش در بالاترین سطح قرار دارند.

با فشردن دکمه کنترل پایداری در کنار دسته دنده می توانید حالت M Dynamic Mode را فعال کنید که قدرت را به دیفرانسیل عقب منتقل می کند. این روند با نمایش یک انیمیشن روی صفحه نمایش انجام می شود. در این حالت نیز ایمنی عالی است و در صورتی که مسیر لغزنده باشد – با وجود چرخش جزئی قسمت عقب - سیستم به سرعت عمل می کند.

بررسی بی ام و M5 2018

دکمه را چند ثانیه نگه دارید و یک زیرمنوی دیگر را خواهید دید که به شما 3 انتخاب می دهد: چهارچرخ متحرک، چهارچرخ متحرک Sport (گشتاور بیشتری به چرخ های عقب منتقل می کند) و دوچرخ متحرک. گزینه آخر به منظور شتاب سریع به کار می رود و با گشتاور 750 نیوتن متر، بهتر است که در وضعیت بارانی استفاده نشود.

اکثر خودروهای M دارای 3 حالت مستقل برای تنظیم فرمان، موتور و گاز، کمک فنرها و سرعت تعویض دنده هستند.
همچنین دو دکمه حافظه در فرمان به صورت M1 و M2 قرار دارند که می توانند حالت های دلخواه شما را ذخیره کنند.

حالت دوچرخ متحرک چگونه است؟

در وضعیت خشک و خاکی جنوب لیسبون کاملاً عالی به نظر می رسید. شاسی خودرو تا زمانی که احتیاط کنید، قابل اطمینان است. در حالت چهارچرخ متحرک M5 همچنان مانند یک خودرو دیفرانسیل عقب است. حالت چهارچرخ متحرک Sport با وضعیت کنترل پایداری خاموش در جاده همچنان حس اطمینان را به شما منتقل می کند. این سریع ترین حالت برای پیست به شمار می آید.

در مجموع، بی ام و M5 یک خودرو متعادل با هندلینگ خوب است که رانندگی با آن بسیار دلپذیر است.
می توانید با فشار یک دکمه وضعیت دیفرانسیل را تغییر دهید که در گذشته به این راحتی نبود.

کابین بی ام و M5 جدید چگونه است؟

در یک کلمه بسیار لوکس است و مواد به کار رفته در داخل بسیار عالی هستند.
صندلی های جلو فوق العاده اند، مانند این است که شما در رخت خوابتان هستید. به صورت استاندارد دارای گرمکن هستند (سردکن به عنوان آپشن موجود است) و می توانید آن را به ماساژور مجهز کنید. تنها نکته قابل نقد، حالت کاملاً عمودی صندلی هاست که بهتر بود کمی زاویه داشته باشند.

بررسی بی ام و M5 2018

داخل خودرو بسیار جادار است، همچنین برای دست، زانو و بار فضای زیادی وجود دارد. با یک خودرو بزرگ طرف هستیم، اگرچه سری 5 G30 نیز خودرو کوچکی نیست.

چه موارد دیگری در بی ام و M5 وجود دارد؟

تایرهای استاندارد این مدل، پیرلی P Zeroes در اندازه های 275/35 و 285/35 به همراه رینگ های آلیاژی دوپره 20 اینچی هستند.

امکان انتخاب رنگ مات برای زیبایی ظاهر وجود دارد، مخصوصاً قرمز تیره که در 400 مدل اولیه (همگی فروش رفته اند!) به کار رفته است.

بررسی بی ام و M5 2018

چراغ جلوهای LED انطباق پذیر به عنوان استاندارد موجود هستند، همچنین سیستم اگزوز M Sport ارزش خریداری دارد. ترمزهای سرامیکی برای رانندگی شهری خیلی کاربردی نیستند، در عین حال کروزکنترل اکتیو به عنوان آپشن موجود است و می تواند به صورت خودکار خودرو را در کنار جاده متوقف کند. در صورت دلخواه می توانید یک گیره بکسل نیز در اختیار داشته باشید. اپل کارپلی به عنوان استاندارد وجود ندارد که برای یک خودرو 90 هزار پوندی کمی عجیب به نظر می رسد.

بی ام و پیش بینی می کند که در سال اول حدود 950 دستگاه از این مدل را در بریتانیا به فروش برساند. در سال 2016، 466 دستگاه را به فروش رساند.

آیا نسخه بی ام و M5 استیشن موجود خواهد بود؟

بحث زیادی در این زمینه وجود دارد، اما به گفته Peter Schmidt تاکنون قطعی نشده است. دلیل آن تفاوت عملکرد محور و چرخ های عقب در سری 5 استیشن است که نیاز به طراحی دوباره و صرف هزینه زیاد خواهد داشت.

جمع بندی

بی ام و M5 2018 یک خودرو دوست داشتنی با قیمت بالا است.

هندلینگ عالی و مطمئن است که برای خودرویی با این وزن و اندازه فوق العاده است. در حالت چهارچرخ متحرک همچنان مانند یک خودرو دیفرانسیل عقب عمل می کند و گزینه تغییر به دیفرانسیل عقب می تواند بُعد دیگری از این خودرو را برای رانندگان به نمایش بگذارد.

در مقایسه با E63 AMG شخصیت آرام تر و جذاب تری دارد، اما در مجموع به همان اندازه سرگرم کننده است.

در آخر باید اضافه کنیم که خیال طرفداران بخش M راحت باشد، چرا که با وجود سیستم تمام چرخ متحرک، M5 هنوز جذاب است.



نظرات