1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیونی ، خودروی چینی ایران خودرو را بخریم یا سایپا ؟

در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیونی ، خودروی چینی ایران خودرو را بخریم یا سایپا ؟

12 تیر 1397
  • 2

برای آن هایی که از ظاهر خودروهای معمول داخلی زیر 60 میلیون تومان خسته شده اند و به دنبال خودروهای جدیدتر می گردند، دو چینی قابل توجه وجود دارد که با قیمتی در حدود 65 میلیون تومان توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید می شوند. از یک سو دانگ فنگ اچ سی کراس (اتوماتیک) قرار دارد که ایران خودرو آن را با قیمت 50 میلیون تومان عرضه می کند و البته این خودرو در بازار تا 65 میلیون تومان به فروش می رسد.

 در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیونی ، خودروی چینی ایران خودرو را بخریم یا سایپا ؟

در طرف دیگر محصول تقریباً تازه وارد پارس خودرو یعنی برلیانس اچ 320 است که پس از تغییر و تحولاتی در موتور و گیربکس، هم اینک در نسخه اتوماتیک، با قیمتی در حدود 63.7 در نمایندگی ها و 67.5 در بازار معامله می شود. هر دو خودرو از نظر ظاهر، هاچ بک هستند اما در عین حال اچ سی کراس، را می توان تا حدی مابین هاچ بک ها و کراس اورها دانست. در ادامه نگاهی به مقایسه این دو خودرو خواهیم داشت.


ابعاد و ظاهر


 در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیونی ، خودروی چینی ایران خودرو را بخریم یا سایپا ؟

دانگ فنگ اچ سی کراس و برلیانس اچ 320، هر دو خودروهای هاچ بک هستند. با این تفاوت که دانگ فنگ را می توان یک کراس اور نیز به شمار آورد. این را می توان از مقایسه ابعاد دو خودرو نیز متوجه شد. دانگ فنگ با طول 4 متر و 35 سانتی متری، عرض یک متر و 76 سانتی متری و ارتفاع یک متر و 52 سانتی متری، از نظر طول حدود 14 سانتی متر و از نظر ارتفاع در حدود 6 سانتی متر، از رقیب خود یعنی برلیانس اچ 320 ابعاد بزرگ تری دارد. عرض دو خودرو تقریباً یکسان است.

از نظر ظاهر، در خصوص دانگ فنگ باید به فلاپ های حاشیه ای این خودرو اشاره کرد که روی گلگیرها و بخش پایینی هر ۴ در نصب شده و تا سپرهای جلو و عقب ادامه دارد. کاپوت جلوی این خودرو دیگر ویژگی ظاهری این خودروست که به نظر کمی بزرگ می رسد. این خودرو اگر چه در مجموع المان های ظاهری خاصی ندارد، اما باید گفت در نمای عقب، تا حدی از بخش های دیگر جذاب تر است.

با این حال، برلیانس نیز به رغم متفاوت بودن با دیگر خودروهای همرده، در ساده بودن نسبی ظاهر، با دانگ فنگ مشترک است. متفاوت بودن این خودرو را می توان شباهت ظاهر جلوپنجره آن با محصولات بی ام دبلیو دانست. موضوعی که به لطف همکاری های این دو شرکت پدید آمده است. از نظر فضای داخلی نیز، فضای کابین هر دو خودرو را می توان دارای طراحی به‌روزی دانست که البته اگر با نگارنده موافق باشید، کابین برلیانس تا حدی چشم نواز تر است. از طرف دیگر اچ سی کراس، به لطف ابعاد بزرگ تر خود، فضای پای خوبی را برای سرنشینان عقب فراهم می آورد.

 در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیونی ، خودروی چینی ایران خودرو را بخریم یا سایپا ؟


پیشرانه


دانگ فنگ اچ‌ ۳۰ کراس به پیشرانه نام‌آشنای TU5 مجهز است. حجم این پیشرانه 1.6 لیتر و توان خروجی آن ۱۰۵ اسب‌ بخار بوده که توسط جعبه دنده اتوماتیک ساخت کمپانی AISIN ژاپن به محورهای جلو منتقل می شود. طبق اعلام ایران خودرو، این خودرو با شتابی در حدودد 12.5 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد. مصرف سوخت ترکیبی آن هم 7 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده است.

از سوی دیگر برلیانس اچ 320 با تغییراتی که پس از عرضه نسخه اولیه خود دیده است، موتوری با حجم 1650 سی سی و قدرت 114 اسب بخار داشته که در حدود 6.7 لیتر در یکصد کیلومتر، سوخت مصرف می کند. جعبه دنده این خودرو نیز ساخت پاورتک کره جنوبی است که ضرایب دنده آن را نسبت به قبل، 15 درصد افزایش داده است. اطلاعات رسمی از شتاب صفر تا صد این خودرو منتشر نشده است.

با این حال، به نظر می رسد که شتاب اچ سی کراس نسبت به برلیانس 320 بهتر بوده و می تواند آن هایی را که طالب رانندگی تهاجمی اند راضی تر کند. از نظر کیفیت سواری و هندلینگ، نیز میتوان گفت که کفه ترازو به سود برلیانس سنگینی می کند. هر چند دانگ فنگ در شیب ها عملکرد بهتری خواهد داشت.


امکانات و تجهیزات


 در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیونی ، خودروی چینی ایران خودرو را بخریم یا سایپا ؟

نقطه قوت هر دو خودرو را می توان آپشن ها و امکاناتی دانست که خریدار در مقابل خرید این دو خودرو می گیرد. ترمزهای دیسکی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، میله فرمان قابل تنظیم 4 حالته در دانگ فنگ و تاشو در برلیانس، از جمله تجهیزاتی است که البته با برخی تفاوت ها در دو خودرو یافت می شود.


ارزیابی های جانبی و حرف آخر


 در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیونی ، خودروی چینی ایران خودرو را بخریم یا سایپا ؟

ارزیابی سازمان کیفیت و استاندارد ایران، نشان می دهد که اچ سی کراس در مجموع، نمرات کیفی جانبی بهتری نسبت به برلیانس کسب کرده است. به عنوان مثال در شاخص طراحی و چیدمان خودرو از نظر مشتریان، این خودرو نمره 719 را کسب کرده که از نمره 694 برلیانس بیشتر است. تعداد عیوب اولیه (در سه ماه اول) که خریداران دانگ فنگ گزارش کرده اند 295 بوده که از رقم مشابه برلیانس اچ 320 (327 عدد) کمتر است.

از سوی دیگر نمایندگی های پس از فروش دانگ فنگ نمره کیفی خدمات 829 را کسب کرده اند که از نمره مشابه برای برلیانس مورد مقایسه ما یعنی 802 بیشتر است. رضایت از خدمات پس از فروش نیز برای اچ سی کراس 743 و برای برلیانس 723 بوده که وضعیت بهتر دانگ فنگ را نشان می دهد. با این همه، نمره رضایت کیفی خریداران از کیفیت اولیه خودرو (در سه ماه اول) تقریباً یکسان بوده است.

منبع خراسان


نظرات

  • مجید مجید (13 تیر 1397 ساعت 09:20)

    اگه خودروهای مدیران خودرو رو هم به ارزیابیتون اضافه میکردین بهتر تصمیم گیری میشد. مثلا ایکس 22 توی این رنج قیمت گزینه مناسبتریه.

  • فرزاد فرزاد (12 تیر 1397 ساعت 14:56)

    بخدا آدم شاخ در میاره
    قشنگ یجوری تحلیل کرد که اگه پول نقد تو دستت باشه همین الان میری اچ سی کراس میخری
    آخه برادر من خودت میگی هنوز شتاب صفر تا صد برلیانس در نیومده بعد چطور این شاخصه های رضایت مشتری درومده(معلومه از سری قبلی گزارش شده که موتور و گیربکس کاملا متفاوت بوده)پس مقاله رو دو سویه ارائه ندین
    من هفته پیش اچ سی رو فروختم اصلا ماشین جوون پسندی نیس فوق العاده یوقوره دقیقا کاپوتش اندازه پژو پارسه عکسی هم که دوستان گذاشتن خیلی خوشگله ولی نامردیه مثلا اچ سی کروز نداره ولی تو عکس نصب شده رو گذاشتن
    بعد برلیانس بدبختو اومدن عکس دنده ای گذاشتن در صورتی که تو مدل جدید مانیتور داره
    خواهشا جانب دارانه قضاوت نکنین