1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پژو 508 یا رنو تلیسمان؟

پژو 508 یا رنو تلیسمان؟

23 فروردین 1396
  • 4

با برچیده شدن تحریم های اقتصادی، فرانسوی‌ها جلوتر از بقیه به نخستین شرکای تجاری خودروسازان کشورمان تبدیل شدند و به سرعت جای پاى خود در بازار خودروى کشور را تثبیت کردند. از تاسیس شرکت مشترک ایران خودرو-پژو (ایکاپ) گرفته تا مشارکت سیتروئن با سایپا و عقد قرارداد رنو با شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو). حضور گسترده فرانسوى‌ها در بازار ایران تا بدان حد بوده که در اکثر رده‌ها شاهد رقابت نزدیک آنها با یکدیگر هستیم.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

به طور مثال اگر در رده کراس‌اوورها رنو با کپچر و داستر حضور دارد پژو نیز با 2008 بدنبال کسب سهمى از بازار است و در رده هاچبک‌هاى شهرى شاهد رقابت 207 با ساندرو هستیم. در رده سدان هاى خانوادگى نیز اگر رنو با ارائه تلیسمان پایش به خیابان ها باز شده در مقابل خود پژو مدل 508 را معرفی کرده که وعده حضور آن توسط ایران خودرو در سال جدید داده شده است. گویا رقابت سخت این دو با یکدیگر که از خیابان هاى پاریس آغاز شده در کوچه پس کوچه هاى تهران ادامه خواهد داشت تا سلیقه و انتخاب خریداران ایرانى هم به وسط این مجادله خیابانى کشیده شود! قضاوت نهایی را به آینده و زمانی موکول میکنیم که بتوانیم هر دو خودرو را رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

تابستان گذشته تلیسمان را جداگانه مورد ارزیابى قرار دادیم اما در مطلب زیر ضمن معرفى مجدد این دو خودرو می پردازیم به مقایسه این دو قبل رقابت آنها در بازار کشورمان:

تجربه نه چندان خوشایند پژو در تولید سدان متوسط 407 و مدل لوکستر 607 ، این کمپانی را بر آن داشت تا دست به طراحی و ساخت یک سدان کاملا جدید بزند. برای نخستین بار از اوایل دهه 90 نام محصولی از پژو با کد 5 شروع شد که از لحاظ ابعاد بین دو مدل یاد شده فوق قرار میگرفت. تولید آن از سال 2011 و همزمان در 3 کشور فرانسه، چین و مالزی کلید خورد و در همان سال نیز موفق به کسب عنوان بهترین سدان بزرگ خانوادگی اسپانیا گردید. پژو در سال 2011 و اندکی پس از رونمایی از لوگوی 3 بعدی خود این محصول را روانه بازار کرد و تنها پس از یک سال از آغاز عرضه این مدل، فروش آن در چین به حدود 2 برابر کشور مبدا رسید.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

همین نکته پژو را بر آن داشت تا با اعمال یک بازنگری ظاهری در سال 2015 موفقیت خود را ادامه‌دار کند. خروجی کار نیز یک محصول باوقار با خطوط و احجام هندسی حساب شده بود که ضمن حفظ اصالت پژو خودرویى جذاب از آب درآمد. پوزه ای باریکتر با کاربرد احجام ذوزنقه ای که ماندگارتر و شیک تر از نسخه پیشین شده است.

البته قسمت کابین تغییرات عمده ای را نسبت به مدل پیشین تجربه نکرده اما علیرغم عمر 6 ساله اش همچنان تازه، با کیفیت وجذاب بنظر میرسد. گفتنى است که نمونه 508 معرفی شده در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو اگرچه از مشخصات فنی نزدیک به هموطن تازه نفس خود بهره مى‌برد ولی به عقیده بسیاری بعلت خروجی قدرتى پایین تر از تلیسمان، بخشی از عملکرد خود را فدای خلق و خوی آرام فرانسوی اش کرده است. از طرف دیگر با توجه به موفقیت تلیسمان، پژو نیز احتماال 508 بازار ایران را با پیشرانه 1.6 لیتری توربو عرضه مى‌کند که البته با بیشینه قدرت 165 اسب بخارى و گشتاور 240 نیوتن مترى به شکل محسوسى ضعیف تر از تلیسمان و حتى رقبای شرقى بازار می باشد. گفتنى است که این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود که عملکرد نسبتا مطلوبى در انتقال قدرت از خود نشان میدهد.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

در 508 فاصله بین محورهای جلو و عقب 2.81 متر است که خود موجب فراهم شدن فضایی باز و راحت برای تمامی سرنشینان است. یک باک 70 لیتری نیز برای این پیشرانه کم اشتها با میانگین مصرف سوخت 5.8 لیتر کاملا کافی بنظر می رسد تا براى سفرهاى طولانى (تا 1200 کیلومتر پیمایش) نیاز به مراجعه مکرر به پمپ بنزین نباشد که از این حیث اقتصادی تر از رقبای شرقی خود به شمار می آید.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

در صورت وفای به عهد شرکت، 508 با امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبولی از قبیل رینگ های 18 اینچی، چراغ های روشنایی در روز، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها، سامانه stop/Start ،سامانه کنترل پایداری و کنترل حرکت در شیب، 6 عدد ایربگ، سنسور و دوربین جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی ها به همراه حافظه و روکش چرمی، کروزکنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، مونیتور 7 اینچی لمسی و سانروف عرضه خواهد شد.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

توجه داشته باشید که 508 در بازار چین و فرانسه یکى از خودروهاى موفق و محبوب مردم بوده و موفقیت آن در بازار ایران مستقیما بستگى به قیمت گذارى حساب شده و منطقى از سوى شرکت ایران خودرو دارد. همان شیوه موفقى که تلیسمان نیز در بازار ایران تجربه نمود. با این توصیف اگر پیش بینی‌ها در رابطه با قیمت 160 تا 180 میلیونی درست از آب درآید، باید منتظر ورود یک بازیگر اصلی دیگر در کلاس سدان های متوسط نیمه لوکس باشیم که با قیمتى کمتر مى‌تواند بخش قابل توجهى از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

الهه زیبایی

چهارم مهر ماه 1395 تالار وحدت تهران میزبان رونمایی از مدل تلیسمان رنو توسط نماینده ایرانى‌اش بود. محصولى که با ورودش به بازار گویا قصد تلافی گذشته و تغییر قواعد بازی را داشته است تا اوج نبوغ هنری و توانایی های مهندسی خود را به رخ بکشد. در واقع آن دسته از منتقدانى که تا پیش از این دلخور از تولید لاگونای کسل‌کننده و لتیتود بی هویت بوده اند حالا مى‌توانند شاهد سنت شکنى با جادویى باشند که رنو عرضه کرده است. در واقع تلیسمان به معنای طلسم، سحر و جادو عنوان با مسمایی است که رنو براى این سدان انتخاب کرده تا با تغییر زبان طراحى خود طلسم جذاب نبودن محصولاتش را بشکند.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

با نخستین نگاه به خطوط سیال و حساب شده، جلوپنجره عریض، چراغ ها و خطوط منظم افقی، چراغ های روشنایی در روز C شکل و لوگوی بزرگ و الماس گونه‌ى جلو، تصویرى قدرتمند و زیبا از مفهوم طراحی رنو به چشم می آید. همانطور که در درون کابین نیز یک طراحی کاملا نوآورانه، شیک و در عین حال ساده و چشم نواز مقابل رویتان است که شاخص ترین المان آن مونیتور 8.7 اینچی تبلت مانندی است که به پشتوانه سامانه نوین ارتباطی سرگرمی link2-R در میانه کنسول صاف و مسطح جلو جا خوش کرده است. ضمن اینکه مدد جستن از متخصصان دایملر برای نظارت بر کیفیت ساخت این کابین دلچسب نشان از وسواس رنو در کیفیت محصول خروجی دارد. استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت در ساخت کابین به علاوه ارگونومی و راحتی کاربری ادوات داخلی چشم و تن سرنشینان را به این زودی ها خسته نمیکند.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

حجم پردازی های هنرمندانه اى که باید آن را مدیون طراح چیره دست رنو martot Alexis دانست. تلیسمان بر روی پلت فرم جدید CMF -که با همکاری شریک تجاری اش نیسان طراحی شده است- ساخته مى‌شود و این همان پلتفرمى است اکه در نسل پنجم کراس اوور Espace اسپیس (یا اسپس) بکار گرفته شده است. تلیسمان در بازارهای اروپایی با 5 پیشرانه متفاوت شامل دو نمونه بنزینی و سه نمونه دیزلی عرضه می شود که نمونه 1.6 لیتری توربوی 190 اسبی آن با نام Tce200 برای ورود به وطنمان انتخاب شده است.

موتورى که بیشینه گشتاور 260 نیوتن متر را بوسیله یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه EDC با قابلیت تعویض دنده ها از پشت فرمان به چرخ های جلو انتقال میدهد. اگرچه سیستم اختصاصى 4control رنو در نسخه هاى وارداتى ایران وجود ندارد اما این شرکت مدعی است که این محصول نخستین ساخته در این کلاس خودرویی است که به سامانه فرمان پذیری هر چهارچرخ شده است. تلیسمان همچنین به سامانه ای Sense-Multi مجهز شده که توسط کنترلری دوار از کنسول میانی کنترل مى‌شود. کلیدی که در واقع تغییردهنده عملکرد کلی خودرو از بخش فنی گرفته تا تنظیمات نورپردازی کابین میباشد.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

اما ویژگى مثبت دیگر تلیسمان در بهره گیری این خودرو از سامانه Stop/Start است که موجب شده در سیکل ترکیبی مصرفى معادل 5.8 لیتر داشته باشد. تلیسمان در بخش ایمنی موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از سازمان Ncap-Euro شده است و با تجهیز به جدیدترین سامانه های ایمنی روز همچون کروزکنترل فعال، هشدار تغییر خطوط و تشخیص نقطه کور، سامانه تابلوخوان، هدآپ دیسپلی، نور بالای اتوماتیک و چراغ های گردشی هیچ کم و کاستی در این بخش نگذاشته است. امکانات رفاهی ویژه این خودرو نیز شامل سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، تهویه مطبوع سه گانه، سیستم صوتی bose مجهز به 17 بلندگو و دو ساب ووفر، دوربین عقب، آئینه تاشوی برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سامانه کمکی پارک، پرده برقی و اتولایت مى‌شود.

استقبال کم نظیر مشتریان ایرانی و قیمت رقابتی تلیسمان باعث شد تا نخستین محموله‌های وارداتی به کشور طی مدت زمان کوتاهی به فروش برسد.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

نتیجه:

در پایان باید گفت همه چیز برای انتخاب از میان این خودرو بستگی به قیمتگذاری پژو 508 از سوی ایران خودرو دارد. زیرا در صورت قیمتگذاری پژو 508 در محدوده 175 تا 180 میلیون باید گفت که بخاطر موتور ضعیف‌تر و آپشن کمتر، بازار را به تلیسمان خواهد باخت ولی در صورت قیمتگذاری منطقی و چیزی در حدود 160 تا 165 میلیون میتواند بازار خودروهای سدان را در این محدوده قیمتی از آن خود کند.

 پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

منبع: ماهنامه سرعت



نظرات

  • محسن محسن (24 خرداد 1396 ساعت 14:24)

    ریدم تو این قیمت گذاری،مردم فعلا در حد پراید و تیبا توان خرید دارن،اگه مرد هستن خودرو جدید بیارن تو رنج قیمت تیبا و پراید

  • شاهین شاهین (24 فروردین 1396 ساعت 11:04)

    قیمت گزاری بین 160 تا 200 تو ایران شما ان را منطقی میدانید....؟؟ایا میدانید 80تا 90 درصد از مردم از خریدن چنین خودروهای محرومن...اونوقت شما چه جور قیمت گزاری منطقی ............با برکت انحصار و رانت بیشتر از 3بربار قیمت واقعی در ایران به فروش میره.....موتسفانه شما این قیمتها منطقی و مهر تایید به اینجور قیمت گزاری میزنید

  • امیرحسین امیرحسین (24 فروردین 1396 ساعت 02:02)

    فعلا که رنو تلیسمان کاملا برتره حتی در یک وبسایت خودرویی خارجی رنو تلیسمان و پژو ۵۰۸ رو با فولکس پاسات مقایسه کرده بود که رنو اول شد و پژو آخر. کلا این روزا اونقدر رقابت شدیده که معمولا ماشین جدید تر بهتره! رنو تلیسمان هم خیلی از پژو ۵۰۸ جدیدتره باید نسل جدید پژو ۵۰۸ که سالآینده معرفی میشه رو دید. اون احتمالا رنو تلیسمان رو شکست می ده

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (23 فروردین 1396 ساعت 19:15)

    رنو سره البته قیمتش بالاس