1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی لیفان X50 (اختصاصی Car.ir)

تست و بررسی لیفان X50 (اختصاصی Car.ir)

12 خرداد 1394
  • 34

 تست و بررسی لیفان X50

شرایط زندگی ایرانیان در چند سال اخیر به شکل محسوسی تغییر کرده است، افزایش هزینه های اقتصادی، فشردگی شهر ها و رسیدن دامنه ترافیک درون شهری به جاده های برون شهری،کوچک شدن خانواده ها و افزایش مستمر قیمت سوخت، از جمله عواملی هستند که باعث تغییر نیازهای عمومی نسبت به خودرو شخصی می شوند.در چنین شرایطی دیگر خودروهای بزرگ، گران قیمت و پر مصرف چندان کاربردی به نظر نمی رسند و در عوض نمونه های مدرن و اقتصادی جمع و جور و مجهز به گیربکس اتوماتیک می توانند توجه قشر وسیعی از جامعه را به سمت خود جلب کنند.با چنین مقدمه ای قصد داریم به معرفی و بررسی یکی از جدید ترین خودروهای بازار بپردازیم، لیفان X50 که یک کراس اوور کوچک و مناسب زندگی شهری است و قرار است در نمایشگاه خودرو شیراز به شکل رسمی معرفی شود.

 تست و بررسی لیفان X50

طراحی ظاهری

خودروهای شاسی بلند یا SUV در چند سال اخیر به شکل بی سابقه ای مورد توجه قرار گرفته اند و اکثر خودروسازان نیز سعی دارند تا مدل هایی از این سری محصولات را ارائه دهند و یا حداقل نمونه های شهری خود را با ظاهری شبیه به خودروهای SUV به بازار بفرستند تا خریداران بتوانند حتی در رفت و آمد شهری و جاده ای که با خودروهای متداول نیز ممکن است،از این نمونه های شبه SUV یا اصطلاحا کراس اوور استفاده کنند.لیفان X50 با چنین فلسفه ای شکل گرفته است و یکی از کوچکترین کراس اور های موجود در بازار کشورمان است که از نظر ابعادی می تواند در نقش یک هاچ بک درون شهری نیز ظاهر شود،اما مهمترین مزیت این مدل نسبت به هاچ بک ها و سایر انواع وسایل نقلیه، فاصله و ارتفاع قابل توجه و 20 سانتی متری کف خودرو با سطح زمین است که می تواند تا حدی نگرانی از مواجه با انواع ناهمواری، دست انداز و سرعت گیرها را کاهش دهد.از طرف دیگر ارتفاع بیشتر زمینه افزایش تسلط به مسیر و خودروهای اطراف را در زمان رانندگی نیز به همراه دارد و این ویژگی می تواند در راستای افزایش ایمنی در رانندگی هم موثر باشد.

 تست و بررسی لیفان X50

طرح چراغ های جلو و عقب لیفان X50 کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.در حالی که چراغ عقب شکل و شمایلی افقی مانند مدل جولیتا از شرکت آلفارومئو دارند، در نمای جلو شاهد فرمی متفاوت هستیم که شبیه به چراغ های نسل قبلی اپل استرا به چشم می آیند.با این وجود می توان گفت که هماهنگی اجزای بدنه چه در نمای جلو و چه عقب خوب و کم نقص به نظر می رسد و حتی نمی توان در نمای جانبی که نقطه اتصال این دو بخش به یکدیگر است هم نقطه ضعف ملموسی را ذکر کرد.مجموعه بچه گلگیرهای مشکی رنگ در کنار بخش زیرین درب ها به رنگ مشکی، می تواند در راستای القای حس مواجه با یک خودرو کراس اوور و شاسی بلند تاثیر گذار باشد و البته رینگ های اسپرت با طرح پنج پره دوبل نیز نمایی مدرن را به جذابیت های بصری لیفان X50 افزوده اند.

 تست و بررسی لیفان X50

فضای داخلی

طراحی خودروهای هاچ بک به طور معمول با توجه به حداقل نیاز های رفت و آمد در محیط های شهری انجام می شود و از همین رو این مدل خودروها عموما نمی توانند فضای داخلی کافی و راحت را برای سرنشینان خود تامین کنند،اما لیفان X50 به عنوان یک کراس اوور سایز کوچک از این نظر نمره قبولی می گیرد و به لطف مهندسی خوب و حساب شده می تواند رفاه نسبی چهار سرنشین بزرگ سال را تامین کند،در صورت اضافه شدن نفر پنجم، طبیعتا اندکی محدودیت از نظر فضای عرضی برای سرنشینان عقب به وجود می آید اما این مسئله با توجه به ابعاد و کلاس خودرو قابل چشم پوشی خواهد بود.

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50

صندلی های نمونه تولیدی در کشورمان به صورت چرمی انتخاب شده اند و از کیفیت و دربرگریندگی مناسبی برخوردارند، اما اکثر قطعات تریم داخلی و داشبورد از پلاستیک تیره رنگ و با کیفیت شکل گرفته اند و نمای کلی داشبورد در مقایسه با بسیاری خودروهای چینی دیگر موجود در بازار، جذاب و مدرن به نظر می رسد.

 تست و بررسی لیفان X50

رانندگی

پس از نشستن پشت فرمان لیفان X50 به سرعت متوجه خواهید شد که در مجموعه پشت آمپر، اثری از سرعت سنج دیده نمی شود و در عوض دور سنج موتور با پس زمینه قرمز رنگ در مرکز قرار گرفته است.روشن کردن پیشرانه 1.5 لیتری با توان تولیدی 102 اسب بخار با چرخاندن کلید با صدایی نرم و آرام اتفاق می افتد و پس از انتخاب وضعیت درایو برای گیربکس CVT می توانید شتاب گیری با لیفان X50را تجربه کنید.اعداد مربوط به سرعت به صورت دیجیتالی بر مجموعه پشت آمپر نقش می بندند و اگر علاقه به تسریع روند شتاب گیری داشته باشید، می توانید گیربکس را در حالت S یا اسپرت قرار دهید تا شاهد دور گرفتن سریعتر موتور 1.5 لیتری باشید.عملکرد دینامیکی خودرو در مجموع مناسب و قابل قبول به نظر می رسد اما اگر علاقه زیادی به سبک کلاسیک رانندگی دارید می توانید به جای انتخاب نمونه اتوماتیک، با پرداخت رقم کمتری مدل مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی را انتخاب کنید که اتفاقا از نظر نرم بودن کلاچ و کیفیت تعویض دنده نیز در زمره بهترین خودروهای چینی موجود در بازار قرار می گیرد و شتاب گیری تند و تیزی را نسبت به نمونه اتوماتیک به ارمغان می آورد.

 تست و بررسی لیفان X50

جالب آنکه علیرغم ارتفاع نسبتا زیاد خودرو از سطح زمین، X50 در زمینه هندلینگ قابل پیش بینی ظاهر می شود و نقطه تعادل جالبی از هندلینگ و نرمی سواری را در برابر انبوه ناهمواری ها نشان می دهد.ترمز های چهار چرخ دیسک که از یارای سیستم های کمکی ABS، توزیع الکترونیکی (EBD) و کمک ترمز اضطراری BAS برخودار است در مقایسه با وزن 1150 کیلوگرمی خودرو و مشخصات پیشرانه عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهد و بنابراین می توان رانندگی با X50 را حتی در مسیر های سخت و خشن غیر آسفالت نیز قابل قبول دانست،هرچند در زمان آزمایش به دلیل عدم شماره گذاری خودرو مورد بررسی، فرصت رانندگی با آن در سرعت های بالا فراهم نشد و باید تست کامل تر خودرو را به بعد از معرفی آن به بازار موکول کرد.

 تست و بررسی لیفان X50

قیمت و شرایط بازار

کرمان موتور تاکنون قیمت دقیقی را برای لیفان X50 تعیین نکرده و این کار را به معرفی این خودرو در نمایشگاه شیراز موکول کرده است،اما با توجه به مشخصات خودرو و وجود تجهیزات رفاهی چون سانروف،دو کیسه هوا،صندلی های چرمی و ....می توان انتظار قیمتی کمتر از لیفان X60 را برای این مدل جدید داشت.بدین ترتیب اگر از عرضه کج دار و مریز هاوال M4 صرفه نظر کنیم،می توان گفت که در بازار فروش تقریبا رقیبی از نظر کلاس بدنه برای این مدل وجود ندارد،با این حساب X50 ترکیبی از خاص بودن طراحی، مشخصات عملکردی و اقتصادی مناسب و سطح قابل قبول تجهیزات رفاهی را با فرم تازه ای از بدنه ارائه می دهد و در صورت قیمت گذاری مناسب می تواند جایگاه خود را به عنوان یکی از خودروهای پر فروش در بازار کشورمان تثبیت کند.

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50

 تست و بررسی لیفان X50



نظرات

  • رضا رضا (16 مهر 1396 ساعت 20:56)

    ببخشید اینو میگم ولی لطفا کسانیکه سوار نشدن نظرندن من یکساله دارم خدایی کند وشتابش از207 بیشتره وچون فرمونش برقیه قدرت موتور هدر نمیره،واقعا از نظر قدرت شتاب کولر دراین کلاس ورنج قیمت عالیه من که خیلی راضیم

  • حسین حسین (12 بهمن 1395 ساعت 11:25)

    سلام به همگی
    من حدود 50میلیون پول داشتم، ماشین قبلیم هم ال 90 بود، تصمیم قطعی گرفته بودم که ماشین رو عوض کنم، ماشین ایرانی هم نخرم، بعد از جستجو متوجه شدم اگر بخوام ماشین نو یا کم کارکرد بخرم دو سه تا گزینه بیشتر ندارم، لیفان x50، برلیانس سری 200 و سری 300، خیلی تو اینترنت چرخیدم، با چندین نفر که این ماشین هارو داشتن صحبت کردم، پشت هر سه تاشون هم نشستم، ولی به نتیجه قطعی نرسیدم، آخر سر هم دلم رو زدم به دریا و یه لیفان 1سال کارکرد تمیز خریدم، واقعا از خریدم راضی هستم، بدون تعصب میگم، کسی که با این مقدار پول نمیخواد ماشین ایرانی بخره،ماشین خیلی کار کرده کره ای هم نمیخواد بخره، گزینه خیلی خوبیه، من بیشترین نگرانیم در مورد شتاب ماشین بود، نسبت به ال90، شتاب اولیه قابل قبولی داره، شتاب ثانویه اش هم کاملا خوبه، توی چند صفحه قبل دوست عزیزی گفته بودن رانندگی با CVT قلق داره، کاملا درست گفتن، قلقش خیلی ساده است و شتاب گیری باهاش خیلی راحته، الکی گاز دادن نمیخواد، فقط دو سه تا موضوع رو من بگم، اول اینکه ال90ی که داشتم از این نرم تر بود(البته شنیدم چون ماشین نیم شاستیه این طبیعیه) دوم اینکه نمیدونم محاسبه گر مصرف سوخت مشکل داره یا واقعا مصرف بالاست چون میزان مصرف داخل شهر رو حدود 12 نشون میده

  • Nima Nima (1 بهمن 1395 ساعت 16:42)

    دوستان شما بعضی هاتون هنوز غلط املایی دارید نمیخوام اسم ببرم ولی غلط املایی فاحش دارید ، پس به نظرم صلاحیت نظر دادن رو ندارید شما تو همون چهارم ابتدایی موندی چجوری می خواید ملت رو از دانسته ات بهره مند بکنی!!!!

    حسین حسین (4 اسفند 1395 ساعت 09:33)

    من نمی دونم غلط املایی ایشان چی بود؟ ولی اگر منظور شما اون کلمه کج دار و مریز بود. بدونین که شما اشتباه می کنین. این اصطلاح کج دار و مریز به همین صورت درسته نه اون طوری که شما فکر می کنید. یعنی مریض!!!! پس شما باید مقداری دیکتع یاد بگیرید تا غلط املایی نداشته باشین.

  • مهدی مهدی (8 دی 1395 ساعت 10:52)

    من تا الان چند تا نمایندگی رفتم برای خرید جک اس 5 اتومات تنها نمایندگی که خیلی با من خوب برخورد کردن و کارمندای خیلی خوبی داشت نمایندگی خیابان مطهری که اسم مدیرشون هم آقای میرزایی هست بود . من خیلی از این نمایندگی راضی بودم برای خواهر خودم هم از اونجا یک دستگاه لیفان ایکس 50 گرفتم . در ضمن اینای که میگن ماشین های کرمان موتور یا ماشین های چینی بده اصلا سوار این ماشینا نشدن . خدمات پس از فروش کرمان موتور هم خیلی به نظر من خیلی بهتر از ایران خودرو و ماشین های داخلی هست .از نظر احترام به مشتری و جوابگویی

  • پارسا gh پارسا gh (13 تیر 1395 ساعت 19:24)

    خودش که گفته برای استفاده ی درون شهری،پس احتیاج به قدرته بالایی نداره،مگه توی شهرچنتاسرعت میخوایم بریم؟!
    طراحیشم که فوق العادس.
    من که باهاش رانندگی کردموفوق العاده بود.خدایه پولی بده بریم بخریم...
    صفرتاصدشم ۱۶ثانیه هسته،البته اتوماتیکش،فکرکنم دنده ایش زیره۱۶باشه...

  • ایرج ایرج (13 تیر 1395 ساعت 11:13)

    سلام من خواستم بگم که تجربه من از رانندگی با لیفان ایکس ۵۰ اینه که در مقایسه با ماشینهای ایرانی که این چند ساله داشتم خیلی بهتره و صدای موتورش خیلی کمتره و واقعا ماشین شیکی هستش مصر بنزینشم خیلی خوبه من که راضیم و بهتره این ماشین و از نمایندگی تهران مرکز توی مطهری بگیرین اونجا مرکز تهرانش هست و خیلی حرفه ای هستن

  • علی علی (6 خرداد 1395 ساعت 22:25)

    خواهشن پنجاه ملیون رو به گند نکشین.....با همین پول برین یه سراتو2000 اتومات 2008 بخرین بعد میفهمین ماشین چیه....فقط ظاهر داره البته برا پراید سوارا ماشین خوبیه...

  • مقصد مقصد (1 خرداد 1395 ساعت 14:38)

    با 50تومان چه ماشینی بخرم فرقی هم نمیکنه چینی باشه یا نه؟همین لیفان ایکس 50 خوبه؟

  • نوید نوید نوید نوید (22 آذر 1394 ساعت 09:56)

    سلام. دوستانی که این خودرو رو دارن گروهیو تو تلگرام راه انداختم . در صورت تمایل شمارشونو بذارن تا تو گروه تلگرام اضافشون کنم .با تشکر .

  • رهپو رهپو (19 آذر 1394 ساعت 07:48)

    با سلام
    دوستان من با توجه به مقدار هزینه ای که داشتم بین برلیانس ، ایدو ، x50 و ... مردد بودم تا اینکه بعد از رویت از نزدیک و مقایسه آنها لیفان گرفتم.
    نمای ظاهری صلیقه ای هست ولی تو این رنج بنظر من زیباترینه
    کیفیت مواد بکار رفته و طراحی داخلی خودرو از اکثر خودروهای همرده بهتره
    صندلیها راحته و فضای نفرات پشت مناسبه و در مسافرتهای طولانی آدمو کمتر خسته میکنه
    صدای داخل کابین کم میباشد و عایق بندی خوبی دارد (فقط دور موتور بالای 4000 که میرسه صدای موتور داخل کابین بلند میشه)
    کم مصرفه ، اوایل آب بندی مصرف بالاست که به مرور زمان کاهش پیدا میکنه که برای داخل شهر و اتوبان خودروی اقتصادی و مناسبیه
    سیستم هندلینگ مناسبی داره فرمون توی سرعت های بالا عملکرد مناسبی داره
    فنر بندی خشکی نداره و تو دست اندازها اذیت نمیشید
    ایمیل من rezaei.a;li22@gmail.com هست اگر دو ستان کسی سوال داشت در خدمتم
    با تشکر

  • سلطه سلطه (21 خرداد 1394 ساعت 12:02)

    زیاد رو قیمتش فکر نکنین. من امروز از نزدیک دیدم. اگه به این ماشی با ارتفاع لیفان620 و چرخ و رینگ جک j3 میگن کراس اور. Crossover پس منم مایکل جردن ام. حالا یه خرده کوتاه تر. مگه ایرادی داره؟

  • آقا محمد خان آقا محمد خان (18 خرداد 1394 ساعت 21:44)

    هر چی هست بهتره سمنده
    هر چی هست از روز اول خراب نمیشه

  • محمد آقا محمد آقا (18 خرداد 1394 ساعت 08:57)

    کاملا باهات موافقم

  • ساسان پورش ساسان پورش (16 خرداد 1394 ساعت 17:06)

    خخخخخخخخخ
    اینم ک سینی زیر موتور نداره!
    ی بارون ک بزنه کل زیر کاپوت ب گند کشیده میشه!

  • محمد آقا محمد آقا (16 خرداد 1394 ساعت 10:25)

    نقد کاملا یک طرفه ای بود .
    مگه این ماشین با موتور 1500 میتونه اصلا راه بره ؟؟
    امکاناتش هم اونقدر که توی متن روش مانور داده بالا نیست .
    تنها چیزی که داره "ظاهر" هستش .

    علایی علایی (16 خرداد 1394 ساعت 11:03)

    اگه پشت سرت بود باید واسش دنده معکوس بکشی

    علایی علایی (16 خرداد 1394 ساعت 11:04)

    به شتاب کمشم باید بخندی

    سورن امیر سورن امیر (18 خرداد 1394 ساعت 19:23)

    رنو کپچر داره موتور 1200سی سی ولید میشه

    محمد محمد (24 بهمن 1397 ساعت 19:10)

    حجم موتور چه ربطی به قدرت ماشین داره!!!!

    موتور XUM بهترین نسخه 16 سوپاپ پژو پارس با حجم 1900 فقط داره 105 اسب بخار تولید می کنه

    ، اسم حجم چیه میارید!!!

    شما چه می دونی پرفورمنس موتور یعنی چی؟؟؟ شما اول ببین با 1500 سی سی چه اسب بخاری تولید می کنه بعداً اسم حجم رو بیار

    یعبد یعبد (17 بهمن 1398 ساعت 14:55)

    Xum که ۱۶سوپاپ نیس

  • خیلی خیلی (16 خرداد 1394 ساعت 07:48)

    اکثر ماشین های چینی را تست کرده ام و با قاطعیت می گویم دو عیب عمده دارند 1-گیربکس ها درست طراحی نشده اند (حتما باید با دنده سنگین حرکت کنید2- کولر ها کم می اورد و در سرعت بالا انگار پیکان سوار هستید . یعنی رحمت بر محصولات داخلی

  • مجید مولوی مجید مولوی (16 خرداد 1394 ساعت 07:20)

    من دیروز از نمایندگی پرسیدم گفت قیمتش حدودا 50 میلیون

  • سیلورشدو سیلورشدو (15 خرداد 1394 ساعت 20:37)

    موتورش خیلی ضعیفه به نظرم .
    طراحیش با این که کپی کاریه اما بد نیست.
    در کل اگه قیمتش خوب بزارن مثل برادرش توبازار فروش خوبی رو تجربه خواهد کرد.

  • گالاردو گالاردو (15 خرداد 1394 ساعت 15:00)

    با صرف نظر کردن از اینکه چینیه، خودروی جذاب و با امکانات به نسبت مناسبی هست اما موتور ضعیفش آدمو دلسرد میکنه ولی باید به سبک وزن بودن خودرو هم اذعان داشت. در مجموع اگه قیمتش بین 50 تا 55 باشه میتونه موفق باشه و به فروش بالایی دست پیدا کنه.

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (15 خرداد 1394 ساعت 12:49)

    کی میاد بازار قیمتش چقدر هست کسی میدونه تو سایت کرمان موتور که چیزی نبود.