1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

26 آذر 1394
  • 0

کیا اپتیما توانسته به‌عنوان یک سدان میان سایز جای خود را در بازار مستحکم کند و امروزه یکی از خودروهای شناخته شده در این سگمنت محسوب می‌شود. شاید در ابتدا حضور این خودروی کره‌ای در میان رقبای قدمت دار و پر آوازه‌ای چون تویوتا کمری، هوندا آکورد، فولکس پاسات و فورد فیوژن دور از ذهن می‌نمود اما این ماشین کره‌ای توانست به‌تدریج شایستگی‌های خود را نشان دهد.

نسل جدید اپتیما از چهره‌ای نرم‌تر و مهربان‌تر برخوردار شده است اما با این وجود و تغییرات بسیار در همان نگاه نخست، به وضوح متوجه می‌شوید که با یک کیا اپتیما مواجه شده‌اید. تمامی ارتقاها منجر به ظهور یک سدان شیک و قابل احترام شده‌اند. کابین بزرگ با وجود ابعاد خودرو و طراحی سقف شیب‌دار کوپه فرم تحت تأثیر قرار گرفته است. با این وجود بیشتر تغییرات را نیز باید در داخل کابین جستجو نمود.

فضای داخل کابین از مواد مرغوب‌تری تشکیل شده و با استفاده از عایق‌های بیشتر، سکوت بهتری نیز در آن حکم فرماست. بعلاوه صندلی‌ها نسبت به قبل هم راحت‌تر شده‌اند و ارگونومی نیز بهبود یافته است. این خودرو یکی از ساکت‌ترین کابین‌های این کلاس را ارائه می‌کند. این موضوع می‌تواند نسبت به کابین نسل قبلی که نسبتاً پر سر و صدا بود یک ارتقای مهم به شمار آید.

روکش چرم ناپا علاوه بر زیبایی و لوکسی، کاملاً نرم، راحت و با دوختی جذاب است. صندلی‌های عقب از راحتی کافی برخوردارند اما فضای آنها مخصوصاً برای مسافران بلندقد چندان مطلوب نیست. در هنگام تست نیز سیستم گرم‌کن صندلی‌های جلو از کار افتاده بود.

تجهیزات داخل اتاق در مدل SX شامل تریم با تزئینات فلزی براق، صندلی راننده الکتریکی قابل تنظیم در 12 وضعیت، صندلی سرنشین الکتریکی 10 وضعیتی، گرمایش و تهویه داخلی صندلی‌های جلو، سیستم صوتی هارمن کاردون با صدای فراگیر مجهز به 10 بلندگو، کروز کنترل پیشرفته و تجهیزات دیگر می‌باشد.

در زیر کاپوت یک موتور کوچک 2.0 لیتری 4 سیلندر قرار دارد که با کمک توربو شارژر قادر است 245 اسب بخار نیرو و 260 پوند فوت گشتاور تولید کند. این موتور با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جفت می‌شود و نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سه حالت انتقال قدرت قابل انتخاب اقتصادی، معمولی و اسپرت را نیز می‌توان برگزید. البته یک موتور 2.4 لیتری با تنفس طبیعی و قدرت کمتر نیز برای این خودرو قابل انتخاب می‌باشد. مصرف سوخت در جاده به 7.35 لیتر و در شهر به 10.69 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. متوسط مصرف سوخت ترکیبی هم 9.41 لیتر می‌باشد.

عملکرد خودرو در جاده‌های کوهستانی کاملاً مطلوب بوده و موتور به واکنش‌های پدال گاز پاسخگو و ارائه نیرو به صورت خطی و نرم و بدون تأخیر در توربو می‌باشد. کیفیت سواری نیز خوب و هنگامی که توربو وارد عمل می‌شود کاملاً شتاب گیری محسوس است. تغییر و تعویض دنده‌ها نیز نرم و بدون تکانه بوده و البته با وجود امکان تعویض دستی دنده، می‌توان روحیات اسپرت تری را به رانندگی تزریق کرد.

ویژگی‌های ایمنی شایانی در کیا اپتیمای SX به خدمت گرفته شده‌اند. دوربین دید عقب، سنسور پارکینگ عقب، تشخیص نقاط کور، هشدار ترافیک از عقب، سیستم ترمز اضطراری، سیستم پیشگیری از برخورد و هشدار خروج از خط جاده و مانیتور اطراف خودرو همگی برای یک رانندگی ایمن فراهم آمده‌اند.

مدل 2016 اپتیما SX با چرخ‌های 18 اینچی آلیاژی، قیمتی 36 هزار دلاری دارد. به نظر می‌رسد که با توجه به پیشرانه پر قدرت و تجهیزات ایمنی رده بالا و کابین راحت و آرام، ارزش خودرو در برابر بهای پرداختی بیشتر باشد. هرچند صندلی‌های عقب کوچک و مصرف سوخت نه چندان خوب و دید محدود در رانندگی از معایب آن به شمار می‌آیند.

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

 بررسی کیا اپتیما SX مدل 2016

منبع پدال


نظرات