1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. با 200 میلیون تومان هیوندای توسان بخریم یا رنو کولئوس؟

با 200 میلیون تومان هیوندای توسان بخریم یا رنو کولئوس؟

30 اسفند 1395
  • 6

کراس اوورهای متوسط در سال‌های گذشته چندان جدی گرفته نمی شدند اما با گذشت زمان این کلاس آن چنان در ذهن علاقه‌مندان به خودروهای شاسی بلند شهری جاافتاد که باعث شد حتی کمانی هایی چون رنو فرانسه که بیش تر به ساخت هاچ بک های تند و تیز شهره هستند نیز نتوانند از این بازار صرف نظر کنند. در این مقایسه نسل جدید توسان که دست کم از نظر بازار 2 بار پوست انداخته تا به چهره فعلی برسد را در مقابل رنو کلوئوسی قرار داده ایم که نسل قبلی و فیس لیفت اش در بازار ایران هرگز موفقیت توسان را کسب نکرده اند. البته استفاده از چهره و خط مشی جدید رنو در طراحی محصولات اش خبر از تلاش رنو برای خلق یک کراس اوور جذاب و دلربای شهری می دهند. در ادامه با این نوشتار همراه شوید تا با یکدیگر به پاسخی مناسب برای این پرسش برسیم که جاه طلبی هیوندای برتر است یا اصالت رنو؟

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

رنو کولئوس 2017

بازار کراس اوورها یا شاسی بلندهای متوسط روز به روز در حال رونق گرفتن است. پس از عرضه نسل جدید توسان و اسپرتیج حالا نسخه نونوار شده رقیب اروپایی این 2 خودرو پرطرفدارت نیز در حلا ورود به بازار است. رنو کولئوس اولین بار در قالب خودرویی کانسپت در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد. در سال 2008 نخستین نسل کولئوس پا به پای رقبای کره ای در ایران حضور داشت. در 3 نسخه پارس خودرویی و نگین خودرویی در ایران عرضه می شد و با تمام شایستگی ها و نقاط مثبتش، نتوانست در مقابل رقبای پرفروش کره ای حرفی برای گفتن داشته باشد و از نظر میزان فروش چندان موفق نبود. اما حالا داستان عوض شده و نسل جدید رنو کولئوس در حال ورود به بازار است.

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

شاسی بلندی که در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی می شود تا بار دیگر برای رقبای کره ای خط و نشان بکشد. کولئوس هم چون توسان جدید، در نمای ظاهری دست خوش تغییرات زیادی شده و به هیچ عنوان با قبل قابل مقایسه نیست. کولئوس جدید با زبان جدید رنو طراحی شده و از نظر ظاهری شباهت های زیادی با رنو تلیسمان دارد. با توجه به علاقه مندی خریداران ایران به آپشن های متنوع خودرو، نگین خودرو تنها نسخه فول آپشن این خودرو را به بازار عرضه خواهدکرد. پس از این نظر باید گفت که کولئوس می تواند در مقابل توسان جدید حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. دکوراتیو کابینش همان چیزی است که در مدل های جدید رنو می بینیم.

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

فرمانی خوش فرم و صفحه نمایش عمودی در ابعاد 7 یا 8.7 اینچ با چرم مرغوب صندلی ها و نورپردازی جذاب کابین دست به دست هم داده اند تا داخل کابین کولئوس حس خوبی داشته باشید. دیزاین ساده و در عین حال شیک کابین کولئوس نسبت به کابین شلوغ توسان آرامش بخش تر است و عایق بندی مناسبی دارد. بدنه 4670 میلی متر طول دارد و افزایش طول 150 میلی متری را نسبت به قبل تجربه کرده است. همین باعث شده تا فضای سرنشینان ردیف عقب جادار باشد و به همین دلیل خیلی از منتقدین، کولئوس را با شاسی بلندهایی چون میتسوبیشی اوتلندر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو مقایسه کنند. در حالی که کولئوس برخلاف خودروهای اشاره شده، از صندلی های ردیف سوم برخوردار نیست. پس می توان گفت این قیاس عادلانه نیست. چرا که کولئوس هم از نظر قیمتی و هم از نظر مشخصات فنی بیشتر با رقبایی هم چون توسان و اسپرتیج جدید قابل مقایسه است.

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

کولئوس جدید برخلاف تلیسمان یک پیشرانه اتمسفریک (تنفس طبیعی) را در دل خود جای داده. این پیشرانه 2.5 لیتری 169 اسب بخار قدرت در دور 6000 تولید می کند و از این نظر کاملا شرایط مشابهی با توسان دارد.

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

گشتاور 224 نیوتن متری توسط یک گیرباکس CVT شیفت ترونیک به هر 4 چرخ منتقل می شود. با توجه به توان کولئوس نمی توان از آن انتظار چابکی و شتاب مناسب در حرکت داشت اما مشخصات فنی اش در حدی است که می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و در مواقع ضروری راننده را روسفید کند. البته اگر استفاده شما از خودرو بیش تر درون شهری است و دل تان می خواهد با خودرویی شاسی بلند و بالاتر از دیگران در شهر برانید، مطمئن باشید کلئوس جواب تان را حتما خواهدداد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که یک خودرو اصیل از برندی که در ساخت خودروهای شاسی بلند چندان متبحر نیست می خرید و باید از برخی نقاط ریز چشم پوشی کنید. در هر صورت پیچیدگی های فنی خودروهای فرانسوی گاه دردسرساز خواهدشد، مخصوصا در کارکردهای بالا.

هیوندای توسان 2017

هیوندای توسان جدید یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین کراس اوورهای بازار ایران به شما می رود. نسل اول توسان در سال 2005 به بازار آمد و پس از 5 سال در ایران عرضه شد. اما نمونه مورد بحث ما سومین نسل از این کراس اوور محبوب کره ای است که شکل و شمایلی متفاوت نسبت به قبل دارد و بیش تر از هر زمان دیگری طراحی اش به برادر بزرگ تر یعنی سانتافه نزدیک شده.

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

مدل قبلی با نام بازاری iX35 عرضه می شد، اما هیوندای در نسل جدید تنها از نام توسان استفاده کرده است. همان طور که اشاره شد، شباهت با سانتافه بیش تر از قبل شده و ترکیب چراغ های جدید جلو جلوپنجره 6 ضلعی بزرگ دلیل این شباهت هستند. طراحی ابین نیز تقریبا هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و از نو طراحی شده. البته تعدادی از منتقدان عقیده دارند که این چیدمان و دیزاین جدید پسرفت داشته و انگار کهنه تر از قبل است!

البته در طراحی دریچه های سیستم تهویه علم ارگونومی بیش تر رعایت شده و عملکرد آنها بهتر از قبل است. طراحی جدید فرمان نیز جذاب و مدرن است. البته از کیفیت معمولی بعضی از قطعات کابین و استفاده از پلاستیک سفت در گوشه و کنار آن نمی توان چشم پوشی کرد.

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

اما فضای جادارتر و بسیار بهتر سرنشینان عقب باعث می شود تا این ایرادها را فراموش کنید. توسان جدید در تیپ های اکو، اسپرت، SE و لیمیتد عرضه می شود، که برای بازار ایران نسخه فول آپشن انتخاب شده است. توسان های عرضه شده در ایارن از پیشرانه 2 لیتری GDI با سیستم تزریق مستقیم سوخت برخوردارند که علی رغم حجم کم تر نسبت به قبل، قدرت مناسبی تولید می کند. این پیشرانه 162 اسب بخار قدرت و 204 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که نسبت اسب بخار به ازای هر لیتر را به 82 افزایش داده. با این تفاوت که مصرف سوخت کم تری نسبت به قبل دارد و با باک 65 لیتری مسافت بیش تری را طی می کند. شتاب توسان جدید به لطف گیرباکس 6 سرعته تیپ ترونیک با عملکرد قابل تحسین و دقیق و کاهش وزن 72 کیلوگرمی نسبت به قبل، مناسب است. هماهنگی جعبه دنده و موتور نیز بارها در طول حرکت نظر راننده را به خود جلب می کند و بهتر از قبل است.

 با 200 میلیون تومان; هیوندای توسان یا رنو کولئوس؟

علی رغم سیستم تعلیق مستقل در 4 چرخ و بازنگری های انجام شده، سواری توسان جدید مثل قبل کمی تکان دارد و برای کسانی که به دنبال راحتی مطلق هستند چندان راحت نیست. فقط این نکته را می توان در خصوص نسل جدید توسان گفت که اگرچه خودرو کم آزار و تقریبا بدون دردسری است، اما در مقابل رقم پرداختنی چندان ارزنده نیست و برخی بخش های ارزان قیمت خودرو، خصوصا در کابین باعث می شود کمی در برابر رقم پرداختنی از این خودرو مایوس شوید. البته طراحی جذاب و دلچسب توسان آن قدر زیبا و دلرباست که خیلی ها قید بعضی نکات ریز را می زنند و برای ژست و طراحی جذاب این خودرو بهای بالای آن را می پردازند.

پیشنهاد نهایی

با ورود اعضای جدید به بازار کراس اوورهای ایران، معادلات این سگمنت پرطرفدار برهم ریخته و از طرفی انتخاب سخت تر شده. رنو کولئوس در حالی به بازار آمده که طراحی زیباتر و آپشن های جذاب تری از قبل دارد. در مقابل لشکر کره ای ها هم چنان پرطرفدار هستند اما نباید از افزایش قیمت چشم گیر نسل های جدیدشان گذشت.در بحث ظاهری خودرو هر دو خودرو زیبایی خاصی دارند و این بخش کاملا سلیقه‌ای خواهد بود. ولی در بخش فنی این برتری با کولیوس 2017 می‌باشد که از قدرت و گشتاور بالاتری برخوردار است.

با عرضه کولئوس باید دید که آیا این کراس اوور اروپایی می تواند روی بازار خرید و فروش کیا اسپورتیج و هیوندای توسان جدید تاثیر بگذارد یا خیر؟ اما فراموش نکنید که این خودروها از نظر اندازه بدنه، مشخصات فنی و حتی سطح تجهیزات تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند و اینجا جنگ بر سر برندهاست و البته صحیح تر آن بود که کولیوس با سانتافه مقایسه می‌شد ولی اینجا بحث فقط قیمت بوده و چون سانتافه اختلاف قیمت بسیار زیادی با کولیوس دارد پس در این مقاله جای نمیگرفت.

منبع:بازار خودرو



نظرات

  • امیرحسین امیرحسین (3 فروردین 1396 ساعت 19:05)

    قابل قیاس نیستن!!!از هر لحاظ کولئوس برتره. کولئوس از سانتافه و سورنتو هم برتره چه به برسه به توسان و اسپرتیج!

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (30 اسفند 1395 ساعت 20:00)

    رنو بهتره از هیوندای با سابقه تره

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (30 اسفند 1395 ساعت 16:53)

    سوال خنده داریه! آدم باید مخش معیوب باشه توسان رو به کولئوس ترجیح بده!
    توسان که هیچی سانتافه هم این وسط حرفی برا گفتن نخواهد داشت ولی شاید سانتافه 3.3 بتونه رقابت کنه!

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (30 اسفند 1395 ساعت 16:50)

    سوال خنده داریه! آدم باید مخش معیوب باشه توسان رو به کولئوس ترجیح بده!
    توسان که هیچی سانتافه هم این وسط حرفی برا گفتن نخواهد داشت ولی شاید سانتافه 3.3 بتونه رقابت کنه!

  • احسان احسان (30 اسفند 1395 ساعت 13:32)

    "در هر صورت پیچیدگی های فنی خودروهای فرانسوی گاه دردسرساز خواهدشد، مخصوصا در کارکردهای بالا"
    شاید نویسنده آگاه نبوده که پلتفرم کولئوس و اکس تریل مشترک هست، که در اینصورت جای تاسف داره و در غیر اینصورت باید بدونن که این حرف رو ناخواسته در مورد اکس تریل هم گفتن !
    در هر صورت بهتره با تکنولوژی روز دنیا همگام بشید

  • امیرحسین امیرحسین (30 اسفند 1395 ساعت 10:24)

    قابل قیاس نیستن!!! کولئوس چند سرو گردن بالاتر و برتره. از هر لحاظ. از لحاظ دوام و پیچیدگی فنی کولئوس بانیسان اکس تریل هیچ تفاوتی نداره. پس از این لحاظ هم از توسان برتره. کولئوس جدید از سانتافه و سورنتو هم برتره چه برسه به توسان و اسپورتیج