1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی هوندا سیویک تایپ R مدل 2015

بررسی هوندا سیویک تایپ R مدل 2015

19 خرداد 1394
  • 3

سال 2011 آخرین نسل هوندا سیویک در اروپا معرفی شد، اما معرفی تایپ R زمان زیادی طول کشید. پس از طعنه‌ها و دشواری‌های بسیار و تست‌های رانندگی بی‌شمار و پنهان بالاخره در نمایشگاه خودروی ژنو خودروی جدید معرفی شد و اطلاعات رسمی خودرو در اختیار عموم قرار گرفت.

اگر شما دنبال کیت بدنه غیرمعمول، بیش از 300 اسب بخار توان و بیشترین گشتاور بین تمامی مدل‌های قبلی این خودرو هستید، تمامی انتظارات شما توسط هوندا برآورده شده است تا نشان دهد انتظار چندساله‌ی ما بی‌ارزش نبوده است. اگر در کل دنیا کسانی باشند که بتوانند یک خودروی اسپرت محور جلوی تمام‌عیار تولید کنند، آن افراد مهندسان هوندا هستند و حداقل روی کاغذ تایپ R جدید طراحی منحصر به فرد و زیبایی دارد.

بدنه

متأسفانه تمامی جزئیاتی که از سیویک R در نمایشگاه ژنو سال پیش معرفی شده بودند در مدل واقعی آن کاملاً وجود ندارند. از جمله چراغ‌های شبیه شاخ شیطان عقب ماشین که به زیبایی بر روی بال (کایت) عقب خودرو سوار شده بودند در مدل واقعی وجود ندارند. علی‌رغم این موضوع تایپ R جدید تسلیم نخواهد شد، چراکه هر سانتی‌متر از کیت بدنه زیبای آن مانند خودروهای تورهای مسابقه طراحی شده است.

نمای چلوی خودرو تحت تأثیر دو دریچه شبکه ای بزرگ که در بالا و پایین نمای جلو قرار دارند، قرار می‌گیرد. هم‌چنین دو مکنده هوای کارآمد بر روی سپر کارگذاری شده‌اند تا هوای را به فضای موتور و سیستم ترمز جلوی خودرو مکش کند. شبکه روی سپر جلو باعث کاهش لیفت در سرعت‌های بالا می‌شود، هم‌چنین این شبکه باعث حرکت هوا در قسمت تقریباً مسطح زیرین خودرو می‌شود و با ایجاد اثر ونتوری خودرو را به سمت جاده می‌کشد.

نمای جانبی خودرو نیز از لحاظ طراحی کاملاً متأثر از خودروهای مسابقات رالی است. چراکه دریچه‌های هوای تعبیه شده در قسمت بالا و پشت چرخ‌های جلوی خودرو بر روی بدنه کاملاً قابل مشاهده هستند. چرخ‌ها نیز در این مدل 19 اینچی شده‌اند و از تایرهای 235/35 R190 مخصوص تایپ R در آن استفاده شده است. هم‌چنین گلگیرها و دامنه‌های بالای چرخ‌های جلو نیز دوباره طراحی شده‌اند و ازنظر آئرودینامیکی تقویت شده‌اند. قسمت عقب خودرو جایی است که تقریباً تمامی جادوی بدنه در آن اتفاق افتاده است، حتی اگر به زیبایی مدل مفهومی آن که سال 2013 معرفی شده بود نباشد. خوشبختانه سیستم خروجی 4 اگزوزه آن همانند مدل مفهومی معرفی‌شدهٔ آن طراحی شده است.

ابعاد بدنه

 بررسی هوندا سیویک تایپ R مدل 2015

طراحی داخلی

در قیاس با طراحی خارجی، طراحی کابین خیلی عجیب به نظر نمی‌آید هرچند به علت جزئیات اسپرت آن شباهتی با سیویک های نوع اقتصادی ندارد. شیفتر دنده خودرو، به‌مانند تمامی سیویک های تایپ R از آلیاژ آلومینیوم ماشینی می‌باشد. صندلی‌های جلو نیز کمی عمق دار طراحی شده‌اند تا دسته‌های آن ایمنی جانبی لازم را در پیچ‌های تند و تیز ایجاد کنند.

صندلی‌ها با روکشی قرمز و مشکی پوشانده شده‌اند، این رویه‌ها با افکتی گل‌کلمی و دوخت دو رویه ای قرمزرنگ طراحی شده‌اند، این روکش‌ها با فرمان اسپورتی که با چرم پوشانده شده است همراه شده است. فرمان نیز با چرمی قرمزرنگ و دوخت دو رویه ای قرمز همراه با علامتی چرمی و قرمزرنگ در ساعت 12 فرمان تزئین شده است. پس‌زمینه‌ی قرمز در جای‌جای اتاق خودرو دیده می‌شود، از داشبورد و ستون ابزار تا دکمه "R+" که شتاب خودرو را افزایش می‌دهد این تم رنگی عیان است.

پیشرانه

موتور توربوشارژر 2 لیتری 4 سیلندر خودرو موتوری کاملاً با قدرت برای این خودرو است، حتی صفحه دور موتور در 7000 دور در دقیقه قرمز رنگ (حالت هشدار) می‌شود، موتور توربوشارژر تایپ R با قابلیت تزریق مستقیم و تکنولوژی سوپاپ VTEC که به ایجاد گشتاور بیش تر کمک می‌کند، 306 اسب بخار توان و 400 نیتون-متر گشتاور، بیش از همه مدل‌های تایپ R پیشین، تولید می‌کند. در خالت استاندارد گیربکس این مدل 6 سرعته دستی با شیفتر کوتاه است که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این خودرو در 5.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتان 270 کیلومتر بر ساعت است، بیشتر از هر خودروی دیگر در این کلاس.

سیستم تعلیق جلوی خودرو معروف به سیستم تعلیق مخور دو اتصاله استرات این خودرو به‌سادگی انتقال گشتاور را 50% بیشتر از سیویک استاندارد کاهش می‌دهد، هم‌چنین سیستم نوسان گیری چهار نقطه ای حدید آن نیروی میرایی را وقتی "R+" توسط راننده فعال می‌شود 30% افزایش می‌دهد. هوندا اشاره ای به دیفرانسیل لغزش محدود نکرده است، پس به‌احتمال زیاد این سازنده خودرو دوباره به سیستم کنترل ترمز-قعالی که پیچیدن‌ها را کندتر می‌کند و سیستم هدایت گشتاور برای ایمنی بیشتر روی خواهد آورد که خبری بد برای عاشقان پیست است.

مشخصات پیشرانه

 بررسی هوندا سیویک تایپ R مدل 2015

سیستم تعلیق و ترمزها

هوندا اطلاعات زیادی در مورد سیستم تعلیق تایپ R ارائه نکرده است، اما آن‌ها ادعا کرده‌اند که تلاش بسیاری کرده‌اند تا بیشترین چسبندگی را در این مدل ایجاد کنند. برای سیستم تعلیق بهتر این مدل، دارای اسپویلر قوی در پشت، پخش‌کننده هوای عقب خودرو و کانال جداکننده هوا در جلو است. هم‌چنین دامنه‌های جانبی و کف صاف خودرو به چسبندگی این هاچ بک روی جاده کمک می‌کنند.

برای توقف این هاچ بک 306 اسب بخاری سیستم ترمز 4 پیستون برمبو با کالیپرهای جلو و دیسک 350 میلی‌متری، استفاده شده است. این ترمزها پشت چرخ آلیاژی 19 اینچی که با لاستیک 235/35ZR19 پوشیده شده است، پنهان شده‌اند.

قیمت

فعلاً خبر رسمی در مورد قیمت وجود ندارد، اما گران‌ترین سیویک موجود در حال حاضر 25255 پوند قیمت دارد، پس پیش‌بینی ما برای تایپ R قیمتی حدود 31000 پوند است.

رقیب‌ها

فورد فوکوس RS

فورد اخیراً فوکوس RS 2016 را معرفی کرده است، این خودرو بهتر از انتظارات به نظر می‌رسد. موتور 2.3 لیتری اکوبوست آن حداقل 315 اسب بخار توان تولید می‌کند. بسیاری از پیش‌بینی‌ها توان تولیدی این موتور را 350 اسب بخار تخمین زده‌اند.

موتور را دنده دستی 6 سرعته همراهی می‌کند که توان آن را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. سیستم AWD پیشرفته آن می‌تواند 70% توان موتور را به مخور عقب منتقل کند یا 100% توان را به یکی از چرخ‌ها بدهد. قیمت این مدل کماکان مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود قیمت آن حدود 30000 پوند باشد.

فولکس‌واگن گلف R

گلف R هاچ بک دیگری است که تایپ R باید با آن رقابت کند، در بریتانیا این مدل حدود 30150 پوند قیمت دارد، قیمتی مشابه با پیش‌بینی ما برای تایپ R.

زیر کاپوت این خودرو موتور 2 لیتری توربوی 4 سیلندر آن قرار دارد که 292 اسب بخار توان و 380 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این توان توسط گیربکس 6 سرعته دستی یا سیستم دابل کلاچ DSG به محورها انتقال می‌یابد. با اضافه شدن سیستم چهار چرخ متحرک 4MOTION، گلف R در 5.3 ثانیه با دنده دستی و 4.9 ثانیه با سیستم دنده DSG به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. طبیعتاً تایپ R نمی‌تواند به این اعداد برسد، به‌علاوه گلف R اسم یک پسر مسابقه ای را نیز یدک نمی‌کشد.

نتیجه‌گیری

همواره تایپ R جدید یک خودروی باشکوه است، و البته مدل همراه با توان 306 اسب بخاری حتی بهتر از این وصف‌هاست. با این همه اگر دوباره این مدل فقط در اروپا عرضه شود نمی‌توان امید زیادی به آن داشت. قطعاً حمل‌ونقل آن به آمریکا هزینه‌بر خواهد بود اما در آمریکا افرادی هستند که هر هزینه ای برای داشتن این هاچ بک حاضرند بپردازند. با عرضه فورد فوکوس RS در آمریکا این خودروساز آمریکایی هوندا را به مبارزه می‌طلبد و باید منتظر ماند و دید آیا هوندا به این مبارزه وارد خواهد شد یا خیر؟

منبع پدال


نظرات

  • گالاردو گالاردو (19 خرداد 1394 ساعت 21:50)

    با وجود فوق العاده بودن سیویک تایپ R، اما فکر میکنم کار فوق العاده سختی در مقابل رقبا و به خصوص گلف R خواهد داشت. در مجموع دقت بالا برای تولید جز به جز این خودرو از پیشرانه قدرتمند تا طراحی طوفانیه اون و سیستم تعلیق با پرفرفورمنس بالا تحسین برانگیزه و نشون میده که هوندا اومده تا جایگاه رقبا رو متزلزل کنه!

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (20 خرداد 1394 ساعت 14:40)

    پس چه رقابتی بشه

  • رخش جاده رخش جاده (19 خرداد 1394 ساعت 16:08)

    چالاک و تشنه سرعت . . . اما اگه رو نمای بدنه اش کار می شد بهتر بود