1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. دایهاتسو XPlay کوپن، لباسی جدید برای مدل رودستر

دایهاتسو XPlay کوپن، لباسی جدید برای مدل رودستر

19 آذر 1393
  • 0

یکی از ویژگی‌های جالب مدل جدید دایهاتسو کوپن (Copen) که از اوایل سال جاری در ژاپن عرضه شده، بدنه قابل تغییر آن از طریق جابجایی پنل های پلاستیکی آن است که به صاحب خودرو این امکان را می‌دهد تا به سرعت و راحتی، ظاهر خودروی خود را تغییر دهد.

تاکنون تنها یک طرح بدنه اضافی برای نسخه رودستر KEI این خودرو قابل انتخاب بود که با نام Robe عرضه می‌شد اما اکنون یک طرح جدید توسط دایهاتسو با نان نسخه XPlay نیز معرفی شده است. این نام که مخفف Extra Play است، بیانگر سرگرمی و تفریح بیشتر است.

فضای داخل کابین با تغییراتی همراه بوده است. بخش مرکزی بالای داشبورد به عقب کشیده شده و از رنگ نقره ای متالیک برای تریم داخلی برای ایجاد کنتراست با زمینه مشکی استفاده شده است. قسمت‌های با طرح فلزی در واقع جانشین تریم و قطعات شبه فیبر کربنی در مدل Robe شده‌اند. بنابراین فضای داخلی کمی روشن‌تر اما ارزان‌تر به نظر می‌رسد. در مقایسه با مدل Robe نشانگرهای داشبورد به رنگ قرمز درآمده‌اند و یک حاشیه نقره ای به دور نمایشگر سرعت قرار داده شده که جلوه ای اسپرت تر به داشبورد بخشیده‌اند.

دایهاتسو کوپن XPlay با بدنه خاصی که کاملاً ناهموار است و از المان‌های مخصوص خودروهای کراس آور یا آفرود بهره برده و طرحی عجیب، منحصر به فرد و جلب توجه کننده دارد که آن را از سایر اعضای خانواده کوپن متمایز می‌کند. بدنه دو رنگ با پنل های برجسته مشکی رنگ، گلگیرهای برجسته، چرخ‌های 16 اینچی آلیاژی با طراحی پره‌های توربینی شکل و جلوپنجره مشبک با شبکه‌های شش ضلعی مشکی همگی حکایت از یک خودروی خشن و تهاجمی در ابعادی کوچک دارند.

با این وجود زمانی که سری به قلب خودرو بزنید، شگفت‌زده خواهید شد. یک موتور سه سیلندر با حجم تنها 660 سی سی وظیفه نیرو بخشیدن به این خودرو را دارد. نیروی تولیدی این پیشرانه 64 اسب بخار در دور موتور 6400 و گشتاور خروجی آن 92 نیوتن متر در دور موتور 3200 دور در دقیقه می‌باشد. چنین محدودیت‌هایی در اندازه و حجم موتور برای استفاده از نهایت معافیت‌های مالیاتی در ژاپن وضع گردیده‌اند.

انتقال نیرو توسط یک گیربکس CVT با هفت نسبت سرعت از پیش تعیین شده و به صورت اتوماتیک به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز قابل انتخاب می‌باشد. همچنین سیستم دیفرانسیل حلزونی با لغزش محدود نیز به عنوان آپشن ارائه شده است. مصرف سوخت دایهاتسو XPlay در هر صد کیلومتر با گیربکس CVT به طور متوسط 3.97 لیتر و با گیربکس دستی، 4.5 لیتر می‌باشد.

قیمت دایهاتسو کوپن XPlay در ژاپن 1,798,200 ین معادل 14995 دلار می‌باشد. شاید چنین قیمتی کمی گران به نظر برسد مخصوصاً با توجه به وضعیت پیشرانه ضعیف این خودرو اما در واقع این خودرو برای سرگرمی و لذت ساخته شده و لااقل در ژاپن چنین بهایی برای آن قابل توجیه است.

دایهاتسو کوپن

دایهاتسو کوپن

دایهاتسو کوپن

دایهاتسو کوپن

دایهاتسو کوپن-نمای داخل

دایهاتسو کوپن-نمای داخل

دایهاتسو کوپن-نمای داخل

منبع paultan.org


نظرات