1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. همه چیز در باره ب ام و X1

همه چیز در باره ب ام و X1

30 دی 1395
  • 0

ب‌ام‌و این روزها رتبه نخست سازنده خودروهای لوکس را در آمار فروش به مرسدس واگذار نموده است اما همچنان خودروهایی که از باواریا بیرون می‌آیند، خواستنی و مطابق روح شعار این شرکت با نهایت لذت رانندگی هستند. در این میان قسمت عمده‌ای از بار فروش محصولات بر عهده خانواده X است و این موضوع کاملاً طبیعی است زیرا در تمام بازارها، مشتریان به سمت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور متمایل شده‌اند و دیگر بازار خودروهای سدان و کوپه به رونق سابق نیست.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

در مورد کوچک‌ترین عضو خانواده X ب‌ام‌و یعنی X1 باید گفت که این خودرو بسته به انتظاری که از برند آلمانی دارید، پاسخگوی شما خواهد بود. شما نمی‌توانید آن را مطلقاً خوب یا بد بپندارید و در واقع چیزهایی مثل لذت رانندگی هنوز در آن وجود دارند. این موضوع بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که ما با یک معماری جدید و کم سابقه در محصولات BMW روبروییم و آن پلتفرمی است که اساس آن بر مبنای انتقال نیرو به دیفرانسیل جلو بنا شده که تا مدتها یکی از خطوط قرمز برای طرفداران BMW به شمار می‌رفت.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

نسل نخست X1 در سال 2009 معرفی شد و البته خودروی چندان زیبایی نبود. درواقع این یک خودروی واگن بود که ارتفاع آن افزایش یافته بود.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

اما نسل جدید که در سال 2015 رونمایی شده، جذابیت‌های زیادی دارد. کشیدگی چراغ‌ها، فرم برجسته جلوپنجره، خطوط روی بدنه و نمای تهاجمی و تنومند خودرو همگی باعث شده‌اند تا با یکی از زیباترین کراس‌اوورهای ب‌ام‌و مواجه باشیم. فرم خاص چراغ‌ها و ارتباط آن‌ها با جلوپنجره و سپر باعث شده تا خودرو عریض‌تر به نظر برسد.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

در پلتفرم جدید که خودرو کوچکتر و سبک‌تر شده، موتور به صورت عرضی درون کاپوت جای می‌گیرد و این باعث کوتاه‌تر و کروی شدن کاپوت شده و فضای بیشتری به قسمت کابین اختصاص می‌یابد. X1 در بین کراس اوورها، یک مدل لوکس نسبتاً بزرگ محسوب می‌شود. وزن آن 1682 کیلوگرم است که چندان هم سبک نیست.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

شاسی عملکرد مطلوبی دارد اما اندکی رول و خم شدن بدنه در پیچ‌ها بیش از حد است. با اینکه بازخورد فرمان نیز مطلوب است اما سنگینی خودرو کاملاً در عکس‌العمل‌های آن آشکار است. میزان نیروی G قابل تحمل در پیچ‌ها تنها 0.85 جی است. تازه در مسیرهای مارپیچی 8 شکل این نیروی قابل تحمل تا 0.65 جی پایین می‌آید. در عین حال احساس انتقال نیروی زیاد در این خودرو یکی از ویژگی‌های مطلوب آن است. مدل xDrive28i برای شتاب گیری صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت به 6.8 ثانیه زمان نیاز دارد. مسافت 400 متر را نیز در 15.2 ثانیه طی می‌کند. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربو شارژر قادر است 228 اسب بخار نیرو و 258 پوند فوت (350 نیوتن متر) گشتاور تولید کند. مصرف سوخت در شهر تنها 10.7 لیتر، در جاده 7.35 لیتر و به صورت ترکیبی 9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

X1 عملکردی قابل ستایش در مسیرهای خارج از جاده دارد. سیستم ایکس درایو در مسیرهای ماسه‌ای یا گل و لای عمیق همراه با سیستم کنترل کشش و پایداری به خوبی عمل می‌کند. سیستم تعلیق اسپرتی، عکس‌العمل‌های خشک و محکمی دارد و حتی در نرم‌ترین حالت قابل تنظیم هنوز احساس ناهمواری‌های جاده را به خوبی منتقل می‌کند.

متأسفانه متریال مورد استفاده در کابین کاملاً ارزان قیمت و پلاستیکی هستند. حتی برخی از آزمایشگران، فضای کابین خودروی فورد اسکیپ را بهتر دانستند. صندلی‌های جلو نیز باریک بوده و راحت نیستند اما در عوض فضای سرنشینان عقب بسیار زیاد است. سرنشینان نسبت به نسل قبلی در ارتفاع بالاتری می‌نشینند و این تسلط و دید بهتری به آن‌ها عنایت می‌کند. رنگ‌آمیزی کابین به دو رنگ و با پوشش چرم و طراحی داشبورد کاملاً شیک و دلپذیر است. استفاده از تجهیزات نیز به آسانی و با ارگونومی بالا صورت می‌گیرد. یک نمایشگر 6.5 اینچی استاندارد یا 8.8 اینچی اختیاری نیز برای آن منظور شده است. بعلاوه یک سانروف بزرگ با دو پنل، فضای پر نوری را ایجاد می‌کند.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

فضای صندوق بار به 27 فوت مکعب می‌رسد. 4 فوت مکعب فضای اضافی هم در زیر محفظه بار پیش‌بینی شده است. درب عقب به صورت الکتریکی و با تکان دادن پا در زیر سپر باز می‌شود. شاید X1 در حد توقعاتی که از نام ب‌ام‌و داریم نباشد اما خودرویی مقرون به صرفه و جذاب است. در کلاسی که خودروهایی چون آئودی Q3، رنج‌روور اووک، فولکس تیگوان، لکسس NX، مرسدس GLA قرار دارند، ب‌ام‌و X1 همچنان یکی از گزینه‌های اول بسیاری از خریداران است. اما شاید بهتر باشد که در آینده، ویژگی‌های بیشتری از بیمر را در آن ببینیم.

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

پرونده‌ای برای ب‌ام‌و X1

منابع:
wikipedia
caranddriver



نظرات