1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با ب‌ام‌و M5

نسل به نسل با ب‌ام‌و M5

26 بهمن 1395
  • 3

این روزها فاصله میان خودروهای سوپراسپرت و خانوادگی در حال کاهش است. شاهد این گفتار، خودروهای سدان و یا استیشن اسپرتی است که می‌توانند از سوپراسپرت های همین چند سال پیش، به خوبی سبقت بگیرند. خانواده AMG مرسدس و M پاور ب‌ام‌و اینک محصولاتی ارائه می‌کنند که عملکردی در حد خودروهای سوپراسپرت دارند. هرچند طراحی این خودروها بر اساس محصولات عادی این شرکت‌ها بوده و چندان نگاه‌ها را در خیابان‌ها به سوی خود جلب نمی‌کند اما در سینه آن‌ها قلب‌های اژدها می‌تپد.

در میان خودروهای اسپرت نوین پرفورمنس می‌توان محصولات متنوعی را مشاهده کرد. از تسلا مدل اس که یک سدان لوکس است و در عین حال رکورد شتاب خودروهای تولید انبوه جهان را در اختیار دارد تا شاسی بلند بنتلی بنتایگا که با وجود ابعاد غول آسا می‌تواند سرعت بالای 300 کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

از سال‌ها پیش، سیاست شرکت‌های المانی ب‌ام‌و و مرسدس بر این استوار شد تا محصولات اسپرت تری از تولیدات عادی خود را با نشانی متفاوت به بازار عرضه نمایند. در این میان مرسدس AMG را برگزید و ب‌ام‌و به سراغ M پرفورمنس رفت. این واحدهای داخلی این دو شرکت، تاکنون عملکردی خیره‌کننده به نمایش گذاشته‌اند. به همین دلیل اکنون سایر خودروسازان نیز چنین روندی را در پی گرفته‌اند. آئودی مدل‌های اسپرت خود را با نشان S و RS ارائه می‌کند. ولوو بخش پولستار را راه‌اندازی کرده، لکسس اف اسپرت را بنا نهاده، تویوتا TRD و نیسان نیسمو را راه انداخته‌اند. حتی هیوندای نیز یک بخش پرفورمنس جدید را در برنامه دارد. با این حال هنوز معتبرترین نام در بین خودروهای اسپرت پرفورمنس کارخانه‌ای جهان، M اسپرت شرکت باواریایی است.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

در اینجا می‌خواهیم یکی از برجسته‌ترین این محصولات را معرفی کنیم. ب‌ام‌و M5 یک سدان اسپرت توانمند و بسیار خوش‌نام است که از سال 1986 در بازار حضور دارد. شاسی و پلتفرم این خودرو از یک سری 5 نسخه 535i و موتور اصلاح شده M1 برداشته شد. در همان ابتدا این خودرو به سریع‌ترین سدان استاندارد کارخانه‌ای جهان تبدیل شد.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

مدل‌های M5 از همان ابتدا با ظاهری مشابه نسخه‌های عادی اما با یک کیت آئرودینامیکی اضافی برای بدنه عرضه می‌شدند. پیشرانه نسل اول از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری با قدرت 307 اسب بخار تأمین می‌شد. علاوه بر تغییر و تقویت پیشرانه، تجهیزات لوکس و اسپرت بیشتری نیز در این خودرو به کار می‌رود. از جمله چرخ‌های آلیاژی بزرگ‌تر، روکش چرم کابین، کف پوش‌های ویژه و تجهیزات استاندارد بیشتر نسبت به نسخه‌های عادی. به طور مثال همان ب‌ام‌و M5 های اولیه نیز مجهز به سانروف، تهویه مطبوع، صندلی الکتریکی، کروز کنترل و دیگر تجهیزات بودند.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

در سال 1988 نسل بعدی M5 معرفی شد. این مدل روی شاسی E34 بنا شده بود و موتوری 311 اسبی و 360 نیوتن متری داشت. از سال 1991 حجم موتور به 3.8 لیتر افزایش و قدرت آن به 335 اسب بخار افزایش یافت. یک گیربکس شش سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب را بر عهده داشت. در سال 1992 نسخه‌های تورینگ یا استیشن M5 نیز روانه بازار شدند.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

سال 1999 نسل جدید شاهد افزایش قابل توجهی در نیروی خروجی بود. این مدل به یک موتور 4.9 لیتری V8 مجهز شده بود. قدرت تولیدی این پیشرانه 394 اسب بخار بود. برای انتقال نیرو هم از گیربکس شش سرعته دستی استفاده می‌شد. تعلیق آلومینیومی این مدل تفاوت‌هایی با نسخه‌های سری 5 عادی داشت.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

استقبال خوب از M5 باعث شد تا ب‌ام‌و در سال 2005 به سمت یک موتور 10 سیلندر 5.0 لیتری برود. این موتور می‌توانست 500 اسب بخار نیرو تولید کند. یک گیربکس 7 سرعته نیمه اتوماتیک با تعویض متوالی یا سکوئنشیال نیز برای آن در دسترس بود. برخی از ویژگی‌های موتور و سیستم انتقال قدرت از خودروهای فرمول یک الهام گرفته شده بود. این خودرو نیز همانند پیشینیان خود سریع‌ترین سدان چهار درب جهان در زمان خود شد. شتاب صفر تا صد این مدل به 4.2 ثانیه می‌رسید. بیشینه سرعت آن هم 328 کیلومتر بر ساعت بود. این خودرو توانست لقب موفق‌ترین M5 را نیز از آن خود کند. فروش این خودرو در طول 5 سال به بیش از 20 هزار دستگاه رسید. در واقع این خودرو به معیاری از خودروهای عملکرد بالا در این کلاس مطرح شد.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

در سال 2011 نسل ماقبل آخر سری 5، پذیرای نسخه M5 بود. این بار ب‌ام‌و موتور کوچکتر V8 4.4 لیتری را با کمک توربوشارژر تقویت کرده و آن را جایگزین موتور بزرگ‌تر تنفس طبیعی قبلی نمود. هرچند بیشینه سرعت خودرو نسبت به قبل کاهش یافت اما مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاسته شد.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

نسخه‌های Competition از M5 که سال 2014 معرفی شدند، قدرتی مابین 560 تا 575 اسب بخار تولید می‌کردند. نسخه‌های معمولی استاندارد نیز 553 اسب بخار نیرو تولید می‌کردند. برای انتقال این نیروها از یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه جدید استفاده شد. البته هنوز گیربکس شش سرعته دستی هم به عنوان یک گزینه وجود دارد. آخرین نسخه‌های M5 نیز اکنون 591 اسب بخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. در این مدل‌ها شتاب صفر تا صد به رقم 3.9 ثانیه رسیده است.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

در نهایت امسال با ورود نسل جدید سری 5 باید منتظر M5 جدید نیز باشیم. این خودرو هنوز رونمایی نشده اما گفته می‌شود مجهز به یک موتور 4.4 لیتری 8 سیلندر با توربوشارژر دوقلو و قدرتی بیش از 600 اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این مدل 3.5 ثانیه پیش‌بینی می‌شود. همچنین اگر شایعات درست باشند، این نسل اولین خودروی سدان M است که مجهز به انتقال نیرو به هر چهار چرخ خواهد بود.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

در حال حاضر رقبای مهم M5 را باید مرسدس E63 AMG ف آئودی RS7، کادیلاک CTS-V و جگوار XFR-S دانست. قیمت M5 از 95 هزار دلار برای نسخه عادی و 100 هزار دلار برای نسخه Competition package شروع می‌شود. با معرفی نسل جدید M5 بسیاری منتظر نمایش عملکردی کم نظیر برای یک سدان ممتاز هستند.

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

 پرونده‌ای برای ب‌ام‌و M5

منابع:
carscoops
caranddriver
wikipedia



نظرات

  • علی علی (27 بهمن 1395 ساعت 14:17)

    نسیم خودرو ملی بهش بخوره مثل گل پژمرده میشه اگه بفهمه با سمند مقایسه شده موتورش دیگه روشن نمیشه

  • nima nima (26 بهمن 1395 ساعت 13:19)

    من از افق زاویه بدن عباس جدیدی که نگاه کردم بیشتر شباهتشو با پراید 111 دیدم!!!

  • امین امین (26 بهمن 1395 ساعت 10:27)

    از زاویه 274 درجه نگاه کنی کپی سمند پلاس موتور ملی است.