1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. چرا آئودیTT در ایران محبوب‌ است؟

چرا آئودیTT در ایران محبوب‌ است؟

15 آذر 1393
  • 2

آئودی TT همواره یکی از خودروهای وارداتی محبوب بین جوانان است، این مدل آئودی از ابتدای ورودش به کشور با استقبال خوبی همراه شد. به گزارش ایران جیب، برخی اتومبیل‌های محبوب و کمیاب که نمونه صفرکیلومتر آن‌ها در کشور یافت نمی‌شود، بازار دست دوم خوبی دارند و گاهی محبوبیت و تقاضا برای خرید آن‌ها موجب می‌شود تا قیمت نمونه‌های دست دوم نیز ظرف چند سال افزایش یابد و حتی از قیمت اولیه نمونه صفرکیلومتر آن نیز بیشتر شود.آئودی TT یکی از همین نمونه‌های کمیاب است که مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ آن در تعداد محدود و در دو نوع کوپه و رودستر به کشور وارد شد و در همان زمان و با توجه به محدود بودن تنوع خودروهای اسپرت در کشور، توجه زیادی را به سمت خود جلب کرد. فرم خاص بدنه این خودرو باعث شد تا از دیگر خودروهای هم‌گروه خود کاملاً متمایز باشد. آئودی TT کوپه به نظر برخی از کارشناسان یکی از بهترین مدل‌های این شرکت در چند سال اخیر است، با طراحی متفاوت در جلو پنجره و کاپوت تا حدود زیادی عضلانی و خشن به نظر می‌رسد.

روندی که کمپانی آئودی در طراحی TT پیش گرفته است، تا حدی به استراتژی طراحی پورشه در مورد مدل ۹۱۱ شباهت دارد، که طی این سال‌ها، سبک طراحی آن ثابت مانده است و اصالت خود را حفظ کرده است. در واقع TT نسبت به سایر مدل‌های آئودی، تغییرات ظاهری کمتری داشته و از سال ۲۰۰۷ و تا قبل از معرفی مدل ۲۰۱۵، با یک استایل ثابت و نسبتاً بدون تغییر روی خط تولید رفته است، هرچند که در مدل‌های جدیدتر، جزئیات ظاهری مانند فرم سپرها یا طراحی چراغ‌های LED جلو و عقب تغییر کرده‌اند. به همین خاطر TTهای مدل ۲۰۰۷ هنوز هم قدیمی یا کسل‌کننده به نظر نمی‌رسند و گویی چهره آن‌ها، هنوز هم جذابیت و محبوبیت خاص خود را دارد؛ خصوصاً در مدل‌های کوپه که فرم قوسی‌شکل و شیب‌دار سقف آن‌ها، جلوه متفاوت و جالب توجهی را در کنار دیگر خودروها ایجاد می‌کند.البته تعداد زیادی ازTTهای موجود در ایران، جهت افزایش جذابیت ظاهری دارای کیت اسپرت بدنه S-Line و RS و یا بادی‌کیت تیونرهای مشهور آئودی، مانند ABT هستند تا چهره ای اسپرت‌تر و یا به نوعی جدیدتر را به نمایش بگذارند. خودروی تست شده توسط تیم هفته‌نامه دنیای‌خودرو مدل ۲۰۰۸ بوده و دارای کیت بدنه اسپرت RS به همراه رینگ‌های اسپرت BBS می‌باشد.

طراحی ارگونومیک کابین

کابین آئودی TT برخلاف سادگی و فرم یکپارچه ای که دارد از جذابیت بالایی برخوردار است، طراحی داخلی این خودرو در نوع خود جالب است. غربیلک فرمان اسپرت و معروف آئودی که به صورت سه پایه‌ای است در کنار آمپرهای کیلومترشمار، دور موتور و دریچه‌های سه‌گانه هوا در وسط داشبورد، همگی به خوبی حس یک خودروی اسپرت را به سرنشینان القا می‌کنند.وجود تریم‌ها و پدال‌های اسپرت آلومینیومی، جلوه‌ای هماهنگ و چشم‌نواز را به وجود آورده است.کابین TT از لحاظ ارگونومی از سطح بالایی برخوردار است و این مسأله بارها توسط نشریات و منابع معتبر خودرویی نیز تایید شده است. به عنوان مثال، نمایشگر و پانل مرکزی، به منظور استفاده راحت‌تر اندکی به سمت راننده متمایل شده‌اند و کار کردن با ادوات آن نیز نسبتاً ساده و فاقد پیچیدگی است. علاوه بر این صندلی‌ها نیز با وجود اسپرت بودن، از راحتی قابل قبولی برخوردار بوده و طراحی آن‌ها مناسب با بدن انسان است. آئودی همواره در ساخت خودروهای خود از بهترین مواد و ادوات به منظور بهبود و ارتقای سطح کیفیت استفاده می‌کند. این مسأله درتریم داخلی و به خصوص روکش چرمی صندلی‌ها و رودری‌ها به وضوح قابل مشاهده است. مدل کوپه این خودرو، در ردیف عقب هم دارای صندلی است که البته فضای تنگ و محدودی برای سرنشینان دارد.

امکانات رفاهی

از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی TT در حالت فول آپشن می‌توان به چراغ جلوهای زنون با قابلیت روشن و خاموش‌شدن اتوماتیک و چرخش در پیچ‌ها، چراغ‌های عقب LED‌، تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه و گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه‌ها با گرم‌کن، نمایشگر و سیستم نویگیشن، پخش DVD، قابلیت اتصال USB و AUX، سنسور پارک در عقب، سنسور باران برای برف‌پاک‌کن و همچنین سیستم کروز کنترل اشاره کرد که از این لحاظ در مقابل رقیبان خود حرفی برای گفتن دارد. همچنین در مدل رودستر، علاوه بر ایربگ‌های جلو و جانبی، یک حفاظ فولادی نیز در پشت صندلی سرنشینان تعبیه شده تا هنگام واژگونی از آن‌ها در مقابل آسیب‌های ناشی محافظت کند. این‌ها همگی موجب شده‌اند تا آئودی TT به یک خودروی کوپه اسپرت و در عین حال با امکانات رفاهی قابل قبولی تبدیل شود و گوی سبقت را از رقیبان و هم کلاسان خود برباید.

پیشرانه

کمپانی آئودی چند مدل موتور برای TT طراحی و تولید کرده است که می‌توان به موتور شش سیلندر خورجینی که ۳ لیتر حجم دارد اشاره کرد، این پیشرانه می‌تواند نیرویی معادل ۲۵۰ اسب‌بخار را تولید کند.اما آئودی TTهای وارد شده به کشور در چند سال اخیر از نوع چهار سیلندر دو لیتری به همراه توربوشارژر هستند، که می‌توان آن‌ها را از لحاظ میزان تولید قدرت و گشتاور با رقبایی چون ب‌ام‌و Z4 و یا مرسدس‌بنز SLK200مقایسه کرد، هرچند حدود ۱۴ اسب‌بخار از آن‌ها قوی‌تر است.این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با ۱۹۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر را تولید کند.این نیرو قادر است TT را در مدت ۴/۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند، البته در مدل رودستر این زمان شتاب‌گیری به ۵/۶ ثانیه رسیده است. اما اینکه چطور با این پیشرانه و مشخصات نسبتاً مشابه، شتاب‌گیری سریع‌تری نسبت به این دو رقیب دارد، کمی عجیب است که البته می‌توان با عملکرد بسیار خوب گیربکس دوکلاچه S ترونیک آئودی و هماهنگی خوب آن با پیشرانه توربوشارژر و همچنین وزن کمتر TT، این مسأله را توجیه کرد. البته نمی‌توان منکر طراحی پیشرفته مهندسان کمپانی آئودی شد، زیرا این موضوع به خوبی قابل لمس است.

سیستم تعلیق و هندلینگ

از آنجایی که آئودی TT یک خودروی کوپه اسپرت است و در طراحی آن رگه‌هایی از یک خودروی مسابقه‌ای به چشم می‌خورد، توقع یک رانندگی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش از آن می‌رود که این امر به لطف فرمان تند و تیز و البته خوش‌دست آن که در سرعت‌های مختلف، واکنش خوبی از خود نشان می‌دهد، محقق می‌شود.این مدل از لحاظ عملکرد سیستم تعلیق، اندکی نرم‌تر از Z4 و کمی سفت‌تر از SLK است و پایداری خوب و قابل توجهی هم دارد اما در کل، هندلینگ و پایداری آن در مدل‌هایی که دارای سیستم تعلیق مغناطیسی (با قابلیت تنظیم حالت اسپرت) هستند، بهتر است و گویی با توجه به دیفرانسیل جلو بودن خودرو، مانورپذیری بهتری را به نمایش می‌گذارد، ضمن اینکه دفع ضربات توسط این کمک فنرها بهتر از نمونه سفت و اسپرت استاندارد است.



نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (15 آذر 1393 ساعت 23:02)

    چون دختر کشه تین دیگه پرسیدن داشت اخه

  • امین امرایی امین امرایی (15 آذر 1393 ساعت 21:14)

    باتشکر اگه میشه قیمت ها ی انواع مدل TTرا نیز اعلام بفرمایید