1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تویوتا یاریس،از ابتدا تا امروز

تویوتا یاریس،از ابتدا تا امروز

20 بهمن 1395
  • 0

تویوتا به تازگی خودروی سوپر مینی خود یعنی یاریس را دستخوش تغییراتی نموده است. در حالی که یاریس در ایران، حضوری کمرنگ دارد، اما برای خود تویوتا خودروی مهمی محسوب می‌شود. یاریس به عنوان یک خودروی بسیار جمع و جور یا ساب کامپکت در سال 1999 معرفی شد. این خودرو جایگزین استارلِت شد. البته در برخی از بازارها یاریس با نام تویوتا اکو به فروش می‌رسد. در ژاپن نیز یاریس را با نام Vitz می‌شناسند. نام یاریس مشتق از Charis که الهه زیبایی و جذابیت یونان باستان است مشتق شده است.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

نسل اول یاریس در سال‌های 1999 تا 2005 تولید شد. این خودرو در انواع بدنه‌های هاچ‌بک، کوپه و سدان طراحی شده بود. جالب اینکه در هر فرم بدنه‌ای، طراحی کاملاً با مدل‌های دیگر متفاوت بود. فرم چراغ‌ها، سپر، جلوپنجره و بسیاری دیگر از اجزا متناسب با نوع بدنه تغییر می‌کرد.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

نسل دوم در سال 2005 رونمایی شد. طراحی این مدل همچنان بسیار فشرده بود اما به مرز پختگی رسیده بود. در این نسل نیز بین مدل‌های هاچ‌بک و سدان تفاوت‌های زیادی مشاهده می‌شد. مدل‌های هاچ‌بک، فرمی جذاب‌تر و کمی اروپایی یافته بودند. نسخه سدان با جلوپنجره جدید و ارتفاع کمتر فرم بهتری نسبت به قبل داشت. از این نسل، نام یاریس برای نسخه‌های بازارهای جهانی تثبیت شد. در حالی که در ژاپن همچنان نسخه هاچ‌بک با نام ویتز و نسخه سدان با نام Belta به فروش می‌رسیدند.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

در سال 2014 عرضه مدل‌های هاچ‌بک یاریس در بازارهای آسیایی به پایان رسید. البته نسل سوم یاریس، سه سال زودتر یعنی سال 2011 رونمایی شده بود. طراحی نسخه هاچ‌بک نسل سوم جذاب‌تر و تهاجمی‌تر شده است. در بازارهای آسیا، نسخه سدان با طراحی چراغ‌های مشابه برادر بزرگتر یعنی تویوتا کرولا عرضه می‌شود. این مدل‌ها در خیابان‌های کشورمان نیز دیده می‌شوند. از سال 2013، نسل سوم ویژه بازارهای آسیایی برمبنای تویوتا Vios تولید شد. این خودرو تفاوت‌های زیادی با یاریس در سایر بازارها دارد. ابعاد نسخه هاچ‌بک آسیایی، به وضوح بزرگتر از دیگر یاریس ها است. چراغ‌های جلو، عقب، کاپوت کشیده، فرم خاص سقف و ستون عقب، طراحی داشبورد و پیشرانه‌های آن نیز متفاوت‌اند.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

در سال 2016، تویوتا Vios در چین با یک فیس‌لیفت معرفی شد. این فیس‌لیفت شامل تغییراتی در چهره خودرو است که بر مبنای نسل جدید تویوتا کمری صورت گرفته و طراحی خودرو را بسیار اسپرت تر از قبل به نمایش می‌گذارد.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

برای این نسل از موتورهای 1.2، 1.3 و 1.5 لیتری استفاده می‌شود. نسخه‌های سدان ویژه بازار حوزه خلیج‌فارس نیز از سال 2017 با یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک از نوع CVT ارائه می‌شوند. در واقع این یک گیربکس 7 سرعته نیست بلکه تنها 7 حالت از پیش تعیین شده و شبیه‌سازی شده در آن برنامه‌ریزی شده است. موتورهای 1.3 و 1.5 لیتری با وعده بهره‌وری بالاتر ارتقا یافته‌اند. بعلاوه ویژگی‌های ایمنی جدیدی چون سیستم کنترل پایداری، چراغ مه شکن عقب، مانیتور فشار باد تایرها در تمامی مدل‌ها اضافه شده‌اند.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

نکته جالب اینکه در بازار آمریکای شمالی، یاریس سدان خودروی کاملاً متفاوتی است و درواقع یک مزدا 2 سدان است که نشان مزدا روی آن به نشان تویوتا تبدیل شده است. البته این خودرو پیش از انحلال سایون با برند این شرکت تولید می‌شد اما اینک با نام یاریس iA شناخته می‌شود.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

تویوتا برای نسخه هاچ‌بک سال 2017، تغییراتی را به نمایش گذاشته است. طراحی سپر به گونه‌ای شده که بخش عمده آن به ورودی هوا اختصاص یافته است. چراغ‌ها با نوارهای LED روزتاب جذابیت دوچندانی یافته‌اند. چراغ‌های عقب نیز کشیده‌تر و بزرگتر شده‌اند.

درون کابین نیز تغییرات گسترده‌ای صورت گرفته که مهم‌ترین آن‌ها یک نمایشگر 4.2 اینچی به صورت استاندارد، دریچه‌های تهویه گرد توربین شکل، نمایشگر داشبورد با نور آبی، اصلاح موقعیت دکمه‌ها و کنسول وسط و داشبورد منسجم‌تر می‌باشند.

 پرونده‌ای برای تویوتا یاریس

در این میان تغییرات فنی بیشتری نیز دیده می‌شوند. موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 111 اسب بخار و گشتاور 136 نیوتن متر باعث می‌شود تا شتاب صفر تا صد این مدل با 0.8 ثانیه بهبود به 11 ثانیه برسد. مصرف سوخت نیز به میزان 12 درصد نسبت به موتور 1.33 لیتری قبلی پایین‌تر آمده است.

افزایش 10 درصدی قدرت، در عین حال همراه با ارتعاش کمتر و در نتیجه راحتی بیشتری بوده و همچنین سیستم تعلیق جدید نیز به آسایش بیشتر سرنشینان کمک می‌کند. سیستم اگزوز و سیستم ورودی هوای موتور نیز در همین راستا تغییر کرده‌اند.

یاریس همچنین یک نسخه داغ اسپرت نیز خواهد داشت که در ماه آینده در نمایشگاه ژنو رونمایی خواهد شد. این مدل سه درب هاچ‌بک به موتوری 210 اسبی مجهز است که آن را در رده خودروهای هاچ‌بک آتشین قرار خواهد داد.

یاریس در صورتی که با قیمتی مناسب در بزار ایران عرضه می‌شد، شانس بالایی برای موفقیت داشت اما متأسفانه این امر اتفاق نیافتاده است. اکنون حتی زمزمه‌هایی برای تولید و مونتاژ برخی محصولات توسط نمایندگی تویوتا در ایران شنیده می‌شود که اگر جدی باشد، می‌تواند یاریس را نیز به عنوان یک کاندیدای ارزشمند وارد بازار کشورمان نماید.

منابع:
wikipedia
caranddriver
drivearabia



نظرات