1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با کوچولوی دوست داشتنی کیا موتورز

نسل به نسل با کوچولوی دوست داشتنی کیا موتورز

7 دی 1395
  • 1

پیکانتو، کوچک‌ترین عضو خانواده کیا، عمری 12 ساله دارد. خودرویی که کم‌کم در حال رشد و نمو و مطرح شدن در بازارها بخصوص در کشورهای در حال توسعه است. پیکانتو نخستین بار در سال 2003 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد. نسل اول این خودرو از شاسی و پلتفرم کوتاه شده هیوندای Getz سود می‌برد. طول آن تنها 3.5 متر و در نوع هاچ‌بک پنج درب بود .

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

در نسل اول امکان انتخاب از دو موتور بنزینی 1.0 لیتری 61 اسبی و 86 نیوتن متری و 1.1 لیتری 65 اسبی و 97 نیوتن متری بسته با بازار هدف وجود داشت. هر دوی این موتورها از تزریق چندگانه سوخت بهره می‌بردند. در اروپا یک موتور دیزلی 1.1 لیتری با تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر با هندسه متغیر با قدرت خروجی 75 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن متر نیز قابل انتخاب بود. مصرف سوخت موتورهای بنزینی به ترتیب 5.1 و 5.2 لیتر در سیکل ترکیبی بود و موتور دیزلی هم مصرفی سوختی 4.4 لیتری در هر صد کیلومتر داشت.

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

یک گیربکس اتوماتیک نیز برای موتورهای بنزینی قابل سفارش بود. متأسفانه طراحی شرقی این خودروی کوچک چندان نمی‌توانست به سلیقه اروپائیان خوش آید. در بازار اروپا برای افزایش امکان رقابت، پیکانتو به تجهیزاتی چون سیستم صوتی با CD و پخش MP3، تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی و قفل مرکزی و همچنین آینه‌های برقی مجهز گردیده بود.

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

در سال 2007 فیس لیفت این خودرو معرفی شد. تغییرات در این نسخه شامل چراغ‌های جلو و عقب متفاوت، سپرهای جدید و جلوپنجره مشبک با طرح جدید بود. فرم تخم مرغی چراغ‌های جلو، طراحی ظاهری آن را دلپذیرتر کرده بود. بعلاوه پیشرانه‌های LPG نیز برای این مدل قابل انتخاب بودند. سیستم فرمان نیز از هیدرولیک به برقی تغییر یافته بود.

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

در سال 2010 مجدداً تغییرات جزئی دیگری روی این خودرو اعمال شد. ازجمله جلوپنجره کمی تغییر کرد تا با سبک موسوم به بینی ببر در محصولات دیگر کیا هماهنگ باشد.

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

نسل دوم پیکانتو در سال 2011 معرفی شد. این خودرو توسط تیم اروپایی کیا و در فرانکفورت طراحی شده بود. به گونه‌ای که تقریباً هیچ مشابهتی بین آن و نسل اول دیده نمی‌شد. بعلاوه نسل جدید چهره‌ای شیک، موقر و جذاب داشت. پوزه کوته با چراغ‌های کشیده و درشت، قرارگیری چرخ‌ها در منتهی‌الیه بدنه، خطوط برجسته و واضح روی بدنه و چراغ‌های عقب منحصر به فرد، باعث تمایز و تشخص پیکانتوی جدید می‌شدند. در سال 20111 جایزه iF product design و در سال 2012 جایزه رد دات دیزاین به طراحی پیکانتو تعلق گرفت.

نسل دوم از فاصله بین دو محور کشیده‌تر و درنتیجه فضای کابین وسیع‌تری سود می‌برد. موتورهای اصلی این خودرو، سه سیلندر 1.0 لیتری یا چهار سیلندر 1.25 لیتری هستند. موتور دوم با سیستم‌های اکودینامیک و استارت استاپ کیا برای کاهش بیشتر مصرف سوخت ارائه می‌شود. البته در برخی بازارها همچنان موتورهای با سوخت LPG و یا اتانول نیز عرضه می‌شوند. پیکانتوی جدید در هر دو فرم سه و پنج درب تولید می‌شود.

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

پیکانتو را باید به عنوان یک خودروی مینی کامپکت شهری درنظر داشت. این خودرو توانسته 4 ستاره از تست تصادف به دست آورد. مجله تاپ گیر به آن امتیاز 7 از 10 داده است. اتواکسپرس امتیاز 3.8 از 5 و وات کار هم امتیاز 3 از 5 را به آن داده‌اند. در مجموع می‌توان آن را به عنوان یک خودروی ارزان و مقرون به صرفه که قادر به رقابت با رقبای گران قیمت اروپایی خود است در نظر گرفت. یکی از نکات جالب این خودرو، گارانتی 7 ساله کیا برای آن است.

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

ارزان‌ترین نسخه پیکانتو در بازار انگلستان، قیمتی 8 هزار پوند قیمت دارد. البته موتور 1.0 لیتری 65 اسبی آن چندان جذابیتی ندارد و شتاب صفر تا صد آن نیز 14.1 ثانیه است. در حالی که مصرف سوخت آن 4.5 لیتر است. بالاترین مدل نیز 10 هزار پوند به فروش می‌رسد و شتاب موتور 1.25 لیتری آن 11.5 ثانیه است.

اخیراً رندرهای رسمی نسل سوم پیکانتو نیز منتشر شده‌اند. مدلی که قرار است در سال 2017 معرفی و رونمایی شود.

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

پرونده‌ای برای کیا پیکانتو

منبع:wikipedia-topgear



نظرات

  • حامد حامد (8 دی 1395 ساعت 15:32)

    خودروى شهرى فوق العاده اى هست که ارزش سرمایه گذارى خودروسازان داخلى رو داره. کاش به فکر می افتادن و پروسه تولید پراید رو براى این محصول تکرار میکردن و با توجه به میزان مصرف و آلایندگیش دولت به اون سوبسید میداد (که در دراز مدت براى دولت صرفه قابل توجهى)
    به این شکل یه خودروى ایمن و کم مصرف، با قیمت رقابتى توى مملکتمون داشتیم.
    انشالله