1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. همه چیز درباره تویوتا پریوس

همه چیز درباره تویوتا پریوس

22 شهریور 1395
  • 0

نسل چهارم تویوتا پریوس اکنون هم‌زمان با بازارهای جهانی در کشورمان نیز به فروش می‌رسد. این خودرو، به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشتازان عرصه خودروهای هیبریدی در جهان مطرح است. بنابراین بد نیست که نگاهی همه جانبه به آن و پیشینه‌اش داشته باشیم.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

تویوتا هم‌زمان با مقررات جدید حفاظت از محیط زیست در امریکا، پریوس را به عنوان خودرویی با آلایندگی بسیار پایین معرفی نمود. در سال 1997 و ابتدای ورود این خودرو به بازار، بیش از کارایی‌های معمول یک خودرو، مصرف سوخت پایین و آلایندگی اندک مد نظر بود. امروزه تکنولوژی به حدی از بلوغ رسیده که خودروهای هیبریدی حتی از نسخه‌های بنزینی معمول نیز کارایی بالاتری را ارائه می‌نمایند.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

نسل نخست پریوس در سال 1997 در بازار ژاپن معرفی شد. این خودرو در سگمنت هاچ‌بک میان‌سایز بوده و نخستین خودروی تولید انبوه هیبریدی جهان نیز محسوب می‌شد.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

البته عرضه این خودرو در بازارهای جهانی تا سال 2000 طول کشید. این مدل تا سال 2008 توانست به فروش حیرت‌انگیز یک میلیون دستگاه دست یابد. فروش پریوس از این پس شدت گرفت و تا سال 2010 به دو میلیون دستگاه بالغ شد و در سال 2013 به سه میلیون دستگاه رسید. نسخه لیفت بک پریوس تا سال 2016 به فروش 3.7 میلیون رسیده است و با معرفی نسل جدید آن انتظار می‌رود فروشی بالاتر را نیز تجربه نماید.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

تویوتا همچنین پریوس را در سبک‌های بدنه واگن V و هاچ‌بک جمع و جور C گسترش داد. در سال 2012 نیز نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو معرفی شد. هیبریدی‌هایی نظیر پریوس از یک پیشرانه درون‌سوز معمولاً بنزینی بعلاوه یک یا چند موتور الکتریکی سود می‌برند. این موتورهای الکتریکی که از باتری‌ها انرژی می‌گیرند می‌توانند در سرعت‌های پایین و ترافیک شهری به تنهایی انرژی حرکتی خودرو را تأمین کنند.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

همچنین در سرعت‌های بالاتر نیز این موتورهای برقی کمک کننده موتور بنزینی خودرو خواهند بود. در حالی که باتری‌های خودروهای پلاگین هیبریدی را می‌توان از طریق شارژرهای مجزا با برق خانگی یا شارژرهای خارجی، پر نمود اما در هیبریدی‌های معمولی شارژ شدن باتری‌ها تنها از طریق خود موتور خودرو و احیای انرژی ترمزگیری صورت می‌گیرد.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

پریوس به واسطه آلایندگی و صرف سوخت پایین توانست مشوق‌های ایالتی و دولتی مختلفی را از کشورهای مختلف از آن خود کرده و باب نماید. قیمت پایه نسل یک از حدود 20 هزار دلار شروع می‌شد. نسل دوم پریوس در سال 2003 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. این خودروی لیفت بک میان‌سایز در ابعادی مابین کرولا و کمری قرار می‌گرفت. این مدل با آئرودینامیک خیره کننده 0.26 خود و بیش از 530 پتنت و ابداع تازه بهره می‌برد. باتری‌های جدید این مدل به مدل 10 سال و 240 هزار کیلومتر گارانتی داشتند. این نسل پریوس توانست پنج ستاره ایمنی در تست تصادف یورو انکاپ را کسب نماید.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

اما سومین نسل پریوس را باید آغاز بلوغ این خودرو دانست. زیرا پریوس به خوبی جای خود را در بازار باز کرده بود و به عنوان یک شاخص در بین خودروها شناخته می‌شد. این خودرو از سال 2009 و با مصرف سوخت 4.7 لیتری باید به مصاف رقیبانی می‌رفت که به تازگی برای رقابت با آن متولد شده بودند. ازجمله هوندا اینسایت که مصرفی تا 3.9 لیتر در هر صد کیلومتر داشت. اما نهایتاً نتوانست موفقیت‌های پریوس را به دست آورد.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

در نسل سوم پریوس از یک موتور 1.8 لیتری بنزینی با چرخه اتکینسون با قدرت خالص 98 اسب بخار و یک موتور الکتریکی مجموعاً با قدرت خروجی 134 اسب بخار سود می‌برد. هرچند موتور بنزینی بزرگ‌تر به معنی مصرف سوخت بیشتر بود اما در عوض قابلیت‌های شتاب و سرعت خودرو بهبود یافته بود.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

اما مهم‌ترین نسل پریوس را باید همین نسل اخیر یا نسل چهارم آن دانست. این مدل که از سال 2015 روانه بازار شده، همان موتور 1.8 لیتری را حفظ کرده اما مصرف سوخت آن به 4.5 لیتر کاهش یافته است. ابعاد خودرو همچنان رشد کرده و البته تبدیل به یک سدان جمع و جور شده است. شاسی این خودرو کاملاً برای یک خودروی هیبریدی توسعه یافته است. این شاسی و تعلیق باعث سواری بسیار بهتر این خودرو شده است. نسل جدید همچنین به تجهیزات فراوانی نظیر سیستم کمکی پارک، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد از جلو و نگه داشتن خودرو در بین لاین جاده مجهز شده است. چرخ‌های 17 اینچی این مدل با تایرهایی بریجستون یا دانلوپ با مقاومت چرخشی پایین پوشیده شده‌اند بدین ترتیب باز هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود در عوض احساس ترمزگیری کاهش یافته و کمی سروصدا افزایش یافته است.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

طراحی پریوس جدید کاملاً اسپرت و با المان‌های منحصر به فرد و ساختارشکنانه ایست که کمتر در محصولات تویوتا انتظار می‌رود.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

به عنوان یک خودروی هیبریدی، قابلیت‌های دینامیکی خودرو نیز قابل قبول می‌باشند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت آن 10.5 ثانیه بوده و در 31.4 ثانیه هم به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت. قیمت پریوس جدید از 30 هزار دلار شروع می‌شود.

اکنون بسیاری از خودروسازان نسخه‌های هیبریدی مختلفی در این کلاس تولید می‌کنند اما پریوس همچنان به عنوان یک شاخص مطرح است. شاید نسل بعدی پریوس باز هم یک خودروی پیشتاز و الگویی برای یک خودروی آینده نگرانه باشد.

 همه چیز درباره تویوتا پریوس

منبع:caranddriver-wikipedia



نظرات