1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. کوتاه‌ترین راه صفر کردن خلافی رانندگی و ترخیص خودرو

کوتاه‌ترین راه صفر کردن خلافی رانندگی و ترخیص خودرو

20 اردیبهشت 1396
  • 2

پرداخت خلافی لازمه ترخیص خودرو از پارکینگ است. شاید این مشکل برای شما پیش آمده باشد که از زمان پرداخت جریمه از طریق سایت راهور 120 تا صفر شدن آن و ترخیص خودرو از پارکینگ حدود 72 ساعت یا بیشتر معطل شده باشید در حالی که پرداخت جریمه از طریق عابربانک‌ها و ارائه قبض پرداختی سریع‌ترین روش ممکن است که شهروندان کمتر از آن اطلاع دارند.

پایان انتظار 72 ساعته

احمد کرمی‌اسد، رئیس اجرائیات پلیس راهور ناجا، با اشاره به این که پرداخت آنلاین خلافی به معنی صفر شدن هم‌زمان مبلغ خلافی نیست و ذهنیتی که در مورد سایر سامانه‌ها وجود دارد، در پرداخت خلافی صادق نیست، درباره روند طولانی مدت پرداخت آنلاین جرایم گفت: «در مورد مشکلات پرداخت جرایم رانندگی تسهیلاتی را راه‌اندازی کرده‌ایم که پرداختی‌ها سریع وصول شوند.

در گذشته پرداخت آنلاین فقط از طریق درگاه بانک ملی انجام می‌شد و اگر شهروندی جریمه را پرداخت می‌کرد، بعد از 72 ساعت اطلاعات وارد سایت پلیس و جریمه صفر می‌شد. برای حل این موضوع با بانک‌های دیگری هم صحبت کردیم و اکنون 18 بانک طرف قرارداد و عامل ما هستند که پرداخت قبوض جرایم رانندگی را قبول می‌کنند. قبوضی که از طریق عابربانک‌ها پرداخت شده، پس از دو ساعت و نه بیشتر وصول می‌شود. بنابراین وصول جریمه به 2 ساعت کاهش یافته و روند 72 ساعته به 48 ساعت رسیده است.»

به‌روزرسانی اطلاعات هر 48 ساعت یک‌بار

کرمی‌اسد درباره تاخیر 48 ساعته سایت راهور 120 در به روز شدن اطلاعات عنوان کرد: «مشکل دیگر تاخیر در به‌روز شدن سایت راهور 120 است که هر 48 ساعت یک‌بار انجام می‌شود. به‌همین دلیل اگر فرد 24 ساعت بعد از پرداخت خلافی به سایت راهور 120 مراجعه کند، خواهد دید که خلافی پرداخت‌شده کسر نشده است.»

پرداخت جریمه از عابربانک‌ها

سایت راهور 120 فقط یک سایت اطلاع رسانی است. افرادی که می‌خواهند خدمات دریافت کنند یا خودروهایشان را که در پارکینگ است، ترخیص کنند، برای تسریع روند پرداخت خلافی باید از شیوه‌ دیگری استفاده کنند.» رئیس اجرائیات پلیس راهور ناجا در این مورد توضیح داد: «در پرداخت آنلاین از طریق سایت راهور 120 شهروندان می‌توانند جرایم خود را انتخاب و پرداخت کنند.

یعنی می‌توانند به صورت انتخابی بعضی از جرایم یا به‌صورت کلی همه جرایم را پرداخت کنند. سایت برای پرداخت جریمه شناسه قبض و شناسه پرداخت را اعلام می‌کند و پس از آن فرد را به سمت پرداخت اینترنتی سایت از طریق بانک ملی هدایت می‌کند که روند زمان‌بری دارد. از سوی دیگر افراد می‌توانند شناسه قبض و پرداخت را یادداشت و از طریق درگاه سایر بانک‌ها پرداخت کنند تا در دو ساعت پرداخت وصول شود و با ارائه قبض پرداخت و وصولی، خودرویشان را از پارکینگ دریافت کنند.»

وی در ادامه افزود: «متاسفانه بسیاری از هم‌وطنان از این شیوه اطلاع ندارند و جریمه خود را از طریق سایت راهور 120 و درگاه بانک ملی پرداخت می‌کنند و چند روز معطل می‌شوند، در حالی که می‌توانند جریمه را از عابر‌بانک‌ها و درگاه سایر بانک‌ها پرداخت کنند و چند ساعت بعد خودرویشان را از پارکینگ تحویل بگیرند. توصیه ما به شهروندان این است که از روش دوم استفاده کنند تا سریع‌تر خودرویشان را تحویل بگیرند.»

به گفته کرمی‌اسد تمام واحدهای برون‌شهری و درون‌شهری پلیس راهور توجیه هستند که اگر خودرویی توقیف باشد و شخصی وصولی یا قبض پرداخت جریمه را ارائه کند، آنها موظف هستند خودرو را تحویل دهند. یعنی نمی‌توانند علی‌رغم وصول شدن جریمه خودرو را در پارکینگ نگه دارند تا در سیستم ثبت شود. اگر هم برای کسی این اتفاق بیفتد، می‌تواند با شماره 120 تماس بگیرد تا پاسخگو باشیم.»

عودت واریزی اشتباه تا 25 روز

در زیر برگه جریمه‌هایی که با دستگاه دست‌افزار به صورت دستی توسط پلیس صادر می‌شود، شناسه پرداخت وجود دارد که می‌توان آنها را از عابربانک‌ها پرداخت کرد. کرمی‌اسد در توضیح به عودت جریمه‌هایی که بیشتر یا اشتباه واریز شده‌است، تشریح کرد: «با وارد کردن شناسه پرداخت و شناسه قبض دقیقا همان مبلغ جریمه پرداخت خواهد شد و نه بیشتر یا کمتر اما اگر جریمه دوبار پرداخت یا اشتباهی پرداخت شود، فرم هایی طراحی شده و در اختیار واحد اجرائیات قرارگرفته است تا افراد بتوانند با پر کردن آنها و ارائه مدارک پول خود را دریافت کنند، منتها چون این پول از خزانه برگشت داده می‌شود، حدود 20 تا 25 روز عودت پول زمان می‌برد.»

اعتراض به جرایم در تمامی دفاتر

بر اساس تبصره ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات، پلیس موظف است خودروهایی را که بالای یک‌میلیون تومان جریمه دارند و یک‌ماه از ابلاغ آن به صورت کتبی یا پیامکی گذشته است، متوقف کنند. همچنین افراد می‌توانند به صورت وضعیت جریمه و مبلغ آن اعتراض کنند.

کرمی‌اسد با اشاره به اینکه شهروندان برای اعلام اعتراض می‌توانند به تمام واحدهای رسیدگی به تخلفات مراجعه کنند، عنوان کرد: «در تهران 10 واحد رسیدگی وجود دارد که شهروندان می‌توانند برای اعتراض به جرایم به آنها مراجعه کنند اما فقط واحد نواب ویژه خانواده معظم جانبازان و شهداست و فقط به این عزیزان خدمات ارائه می‌کند. حدود هشت ماه پیش تنها سه مرکز برای دریافت اعتراضات آمادگی داشتند که برای رفاه حال شهروندان تمام دفاتر صورت وضعیت جرایم را ارائه و اعتراضات را ثبت می‌کند.»

منبع : ایران جیب



نظرات

  • Reza Reza (9 تیر 1396 ساعت 19:06)

    واقعا قانون هاشون مسخره و صرفا در جهت آزار و چاپیدن مردم هستش.
    چند روز هم به خاطر این سیستم مسخره شون باید علاف بشی.

  • داریوش داریوش (20 اردیبهشت 1396 ساعت 18:30)

    خاک بر سر دولتی که چشمش دست مردم هست