1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. جریمه نصب چراغ زنون و شیشه دودی

جریمه نصب چراغ زنون و شیشه دودی

4 خرداد 1394
  • 0

پلیس راهنمایی و رانندگی به طور قطع یکی از مهمترین پلیس‌های تخصصی به شمار می‌آید که همواره ارتباط مستمری با مردم داشته و دارد. در این رهگذر و به دلیل حجم بالای ارتباط با شهروندان گاهاً مسائل و مشکلاتی از جانب هموطنان و رانندگان مطرح می‌شود که برای پاسخگویی به آنها به سراغ سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.

آنچه در ذیل می‌آید حاصل این گفت‌وگوست؛ بخوانید:

یکی از سؤالات شهروندان در مورد سیستم‌های هوشمند کنترل است که در تقاطع‌ها نصب شده است؛ سؤال این است که اگر تقاطع‌ها به صورت هوشمند کنترل می‌شود حضور فیزیکی پلیس برای چیست؟

سردار حسینی: اغلب تقاطع‌های شهر تهران به صورت هوشمند کنترل می‌شود و حضور پلیس در تقاطع‌ها به دلیل اجرای دقیق مقررات و مدیریت بهینه ترافیک، امری ضروری است. دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده در معابر یا تقاطع‌های مهم تهران صرفاً قادر به ثبت تعدادی از تخلفات تعریف شده در سیستم هستند و برخورد با سایر تخلفات حوزه حمل‌ونقل مستلزم حضور و کنترل مستمر پلیس است؛ همچنین حضور نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر و تقاطع‌ها به منظور تسریع در رسیدگی به تصادفات، روان‌سازی ترافیک ناشی از رخداد نقص فنی در وسایل نقلیه، برخورد با توقف‌های غیرمجاز و تسهیل در امر عبور و مرور ضرورت دارد؛ بنابراین حضور پلیس نه تنها در تضاد با عملکرد تجهیزات نصب شده نبوده بلکه به عنوان عاملی مکمل در انضباط‌بخشی ترافیک، تسهیل در عبور و مرور و رسیدگی به موقع به حوادث احتمالی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

طبق آیین‌نامه، فرمان پلیس راهنمایی و رانندگی ارجح است و با توجه به اینکه سیستم چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به صورت یکپارچه است اگر هنگام رسیدن خودروهای امدادی نظیر آمبولانس و خودروهای آتش‌نشانی به چهارراه‌ها، پلیس به خودروها فرمان عبور از چراغ قرمز دهد وضعیت جریمه اعمال شده چه می‌شود؟

سردار حسینی: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به محض مشاهده حضور خودروهای امدادی به ویژه آمبولانس، چراغ را از حالت اتومات خارج کرده و شرایط را برای عبور سریع این دسته از خودروها مهیا می‌سازد؛ عوامل حاضر در سر تقاطع‌ها در این خصوص آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

در بزرگراه‌ها خودروهایی مشاهده می‌شوند که با سرعت پایین حرکت کرده و باعث کندی عبور و مرور می‌شوند آیا پلیس راهور این خودروها را جریمه می‌کند؟

سردار حسینی: مطابق با ماده 128 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان حق ندارند در معابر آنقدر با سرعت کم حرکت کنند که باعث کندی عبور و مرور یا نابسامانی در ترافیک شوند لذا حرکت با سرعت کم موجب اختلال در امر عبور و مرور می‌شود و احتمال وقوع حوادث رانندگی را تشدید می‌کند بنابراین در جدول اخذ جرایم مبلغ 300 هزار ریال معادل 30 هزار تومان جریمه با کد تخلف 2070 برای این گونه رانندگان پیش‌بینی شده است.

آیا برخورد با خودروهایی که شیشه دودی، بوق‌های نامتعارف - در لفظ عام بوق بنزی - و چراغ‌های زنون دارند هنوز ادامه دارد؟

سردار حسینی: در حال حاضر پلس راهور مطابق جدول جرایم تخلفات مصوبه هیأت وزیران 90/8/21 با کد تخلف 2036 مبلغ 500 هزار ریال را در مورد وسیله نقلیه مجهز به چراغ با نور خیره‌کننده (زنون) اعمال می‌کند؛ همچنین رانندگان وسایل نقلیه که بدون اخذ مجوز از شیشه دودی (به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشند) استفاده کنند با کد تخلف 2114 به مبلغ 500 هزار ریال جریمه خواهند شد. همچنین برخورد با تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار مانند بوق‌های شیپوری، لوله اگزوز و ... که باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شود جریمه‌ای معادل 400 هزار ریال با کد تخلف 2125 را به دنبال خواهد داشت؛ پلیس راهور به منظور رضایتمندی هر چه بیشتر شهروندان و ایجاد آرامش و امنیت روانی در عموم جامعه به نحو جدی با این تخلفات برخورد می‌کند.

یکی از شهروندان عنوان کرده که در محله سعادت‌آباد تنها در لاین سمت راست می‌توان خودرو را پارک کرد ولی در مواقع شلوغی پارکبانان اجازه توقف خودروها در سمت چپ خیابان را هم داده و می‌گویند با افسر مربوطه هماهنگ هستیم و جریمه‌ای اعمال نمی‌شود؛ در این رابطه صحبت بفرمائید؟

سردار حسینی: بنا بر تبصره یک ماده 7 آیین اجرایی، تبصره یک ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی «دریافت هر گونه وجه نقد توسط متصدیان - عوامل پارکبان - ممنوع است و شهرداری‌ها مکلفند تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف از قبیل دستگاه‌های خودپرداز و امثال آن فراهم کنند».

با عنایت به اینکه استفاده از عوامل پارکبان در امر ساماندهی پارک حاشیه‌ای، مشکلات عدیده‌ای را همچون برخورد نامناسب عوامل پارکبان با شهروندان، وضعیت ظاهری نامناسب، هدایت خودروها به محل‌های پارک ممنوع و دریافت وجوه غیرمتعارف از شهروندان فراهم کرده است لذا ضروری است با عنایت به صراحت قانون، شهرداری تهران ضمن مکانیزه کردن کلیه پارک‌های حاشیه‌ای و تأمین تجهیزات هوشمند جهت اخذ حق توقف نسبت به توقف طرح پارکبان - شیوه سنتی - اقدام کند.

اکثر مردم از تغییر ناگهانی تایم چراغ‌های سبز و قرمز در چهارراه‌ها ناراضی هستند لطفاً در این مورد و در جهت اقناع افکار عمومی توضیحات لازم را بفرمایید؟

سردار حسینی: بسیاری از تقاطع‌های شهر تهران به صورت هوشمند کنترل می‌شود به نحوی که با نصب سنسورهای (شناسگرها) تشخیص عبور وسیله نقلیه بر روی معبر، اطلاعات مربوط به میزان تراکم ترافیک در یک مسیر را به مرکز کنترل ترافیک ارسال کرده و سیستم به صورتی برنامه‌ریزی شده است که چنانچه فاصله زمانی عبور آخرین وسیله نقلیه از روی سنسورها با وسیله نقلیه بعدی بیش از حد مجاز (زمان تعریف شده در سیستم) باشد رنگ چراغ به صورت اتوماتیک تغییر خواهد کرد یعنی به ترتیب از حالت سبز به رنگ زرد و در نهایت قرمز تبدیل می‌شود. مع‌الوصف چنانچه رانندگان عزیز با سرعت مجاز و مطمئنه در تقاطع‌ها حرکت کنند با تغییر رنگ چراغ قادر به توقف خودرو قبل از خط ایست خواهند بود.

تخلف موتورسواران در معابر ترافیکی تهران و همچنین ویراژهای شبانه خودروها سؤال دیگر شهروندان بوده است که عنوان کردند گشت‌های شبانه دایر است ولی به راستی چه کسی پاسخگوی این تخلفات است؟

سردار حسینی: پلیس راهور تهران بزرگ با افزایش گشت‌های ویژه شبانه به شدت با تخلفات حادثه‌ساز علی‌الخصوص حرکات مخاطره‌آمیز و نمایشی برابر قانون برخورد قانونی داشته و علاوه بر صدور قبض جریمه یک میلیون ریالی و لحاظ 8 نمره منفی در سوابق گواهینامه فرد متخلف، نسبت به توقیف وسیله نقلیه به مدت 72 ساعت اقدام خواهد شد. ضمن اینکه تشکیل و تجهیز واحدی تخصصی در جهت ارتقای ایمنی عبور و مرور و برخورد با تخلفات بزرگراهی در دستور کار پلیس راهور فاتب قرار گرفته است.

شما از سخت کردن رانندگی در تهران سخن گفته‌اید، حال شهروندان این موضوع را مطرح کرده‌اند که مگر سخت‌تر از این هم می‌شود؟

سردار حسینی: منظور از سخت کردن رانندگی این بوده که پلیس راهنمایی و رانندگی سعی کرده با استفاده و بهره‌گیری از تجهیزات هوشمند ثبت تخلف و حضور و بکارگیری تمام توان نیروهای زیرمجموعه در معابر شهری، حس دیده شدن در متخلفان را تحریک نموده تا عواقب ناشی از وقوع تخلفات در جامعه کمتر گریبانگیر شهروندان قانون‌مدار باشد؛ ضمن اینکه اکثریت قریب به اتفاق شهروندان ذاتاً به مقررات عبور و مرور احترام گذاشته و تمام تلاش پلیس در این راستا متمرکز شده تا با استفاده از این قبیل تجهیزات هوشمند، ایمنی عبور و مرور کاربران ترافیکی قانونمند را تأمین کنند.

فردی که محل کارش داخل محدوده طرح ترافیک است و نتواند مجوز مربوطه را دریافت کند آیا راهکاری برای تردد خودروی وی وجود دارد، با توجه به آن که هر روز هم بر تعداد مسیرهای ممنوعه افزوده می‌شود؟

سردار حسینی: اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد در راستای اجرای ماده 6 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال 1374 مجلس شورای اسلامی بوده که شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط را موظف کرده تا نحوه تردد وسیله نقلیه موتوری و سیستم حمل‌ونقل شهری را به نحوی ساماندهی کنند که ضمن کاهش ‌آلودگی هوا جوابگوی سفرهای درون‌شهری باشد. به استناد تبصره 2 ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 6 قانون فوق‌الذکر، محدوده زوج و فرد، ساعات ممنوعیت، تعداد و نوع خودروهای مجاز و آزاد، مدت اعتبار و نوع مجوز تردد و امثال آن به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرداری کشور و تصویب وزیر کشور تعیین می‌شود و مطابق ماده 6 آیین‌نامه مذکور، نیروی انتظامی (پلیس راهنمایی و رانندگی) صرفاً موظف شده از تردد وسایل نقلیه فاقد مجوز در ساعات و محدوده ممنوعه مورد نظر جلوگیری کند و با متخلفین برابر مقررات برخورد نماید؛ بنابراین ضروری است به منظور کاهش استفاده شهروندان از وسیله نقلیه شخصی، کاهش تراکم ترافیک و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی و در نهایت کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران، دولت نیز سالانه تسهیلات مناسبی در اختیار وزارت کشور قرار دهد تا با استفاده از تسهیلات به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل اضافه شود و با توسعه خطوط و افزایش کمیت و کیفیت ناوگان، شهروندان گرامی نیز به جهت رفت و آمد در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد با مشکلی مواجه نباشند.



نظرات