1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. طبق اعلام وزارت صمت ؛ برخی تخلفات ثبت سفارش خودرو مربوط به گذشته است

طبق اعلام وزارت صمت ؛ برخی تخلفات ثبت سفارش خودرو مربوط به گذشته است

26 تیر 1397
  • 1

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی مطرح کرد که برخی تخلفات صورت گرفته در حوزه ثبت سفارش خودرو مربوط به دوره قبلی است

برخی تخلفات صورت گرفته در حوزه ثبت سفارش خودرو که مربوط به دوره قبلی این وزارتخانه بوده، توسط این وزارتخانه اطلاع رسانی شده و سیاست وزارت صنعت در دولت دوازدهم مبتنی بر شفاف سازی و برخورد قاطع با هرگونه تخلف است .

 طبق اعلام وزارت صمت ؛ برخی تخلفات ثبت سفارش خودرو مربوط به گذشته است

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی مدیریت حوزه صنعت کشور در جلسات مختلف همواره بر مدیریت موضوع ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی تاکید داشته است.

وی برخورد بدون اغماض با مفاسد را مورد تاکید قرار داده است. تاکنون برخی از متخلفان برکنار و موضوع توسط مرکز حراست در حال پیگیری برای رسیدگی قضایی است.

تشکیل هیات رسیدگی به تخلفات ثبت سفارش خودروهای وارداتی

برپایه این گزارش، در بررسی پرونده تخلف ورود خودرو، شریعتمداری روز 12 تیرماه امسال در اقدامی با دستور تشکیل هیأت ویژه بازرسی، اعضای این هیات را برای رسیدگی به تخلفات ثبت سفارش خودروهای وارداتی و همچنین چگونگی فروش خودروهای داخلی تعیین کرد .

موضوع واردات بیش از 6 هزاردستگاه خودروی خارجی در زمانی که ثبت سفارش خودرو ممنوع بوده، درحالی که توسط رسانه ها در مرکز توجه و تمرکز خبر قرار گرفت، مرکز حراست وزارتخانه به منظور شفاف سازی، پیش از خبر رسانی عمومی و بدون دریافت گزارشی از دیگر مراکز نظارتی و انتشار تخلف صورت گرفته درباره ثبت سفارش و ترخیص 6 هزار و 481 دستگاه خودرو، در 30 بهمن 96 و پنجم تیر 97 در اطلاعیه های جداگانه این موضوع را به مردم اطلاع رسانی کرده بود.

همچنین، مرکز حراست وزارتخانه با هماهنگی نهادهای مرتبط از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات و دیگر مراکز مرتبط اقدام هایی را در توقف ورود این خودروها و پیگیری تخلف انجام داد که منجر به توقف ادامه عملیات و ترخیص چهار هزار و 500 دستگاه خودرو از مجموع 6 هزار و 481 دستگاه خودرو از گمرکات شد.

پرونده 1900 دستگاه خودروی وارداتی

عملیات ترخیص چهار هزار و 500 دستگاه خودرو از مجموع 6 هزار و 481 دستگاه خودرو ثبت سفارش شده غیر قانونی در گمرکات متوقف شد و پرونده بقیه خودروهای مشمول در پرونده که بیش از یکهزار و 900 دستگاه بود، تحت پیگیری قرار گرفت.

پیگیری های لازم برای شناسایی افراد دخیل در پرونده از طریق شناسه های سیستمی و آدرس های اینترنتی در پرونده ای که به همین منظور در مجتمع قضایی قاچاق کالا و ارز تشکل شد، صورت گرفت و در نهایت، از شماره گذاری 300 دستگاه خودرو جلوگیری شد .

تمامی خودروهایی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو از مبادی غیرقانونی و با روش های نامتعارف ثبت سفارش شده اند، شناسایی شد.

بر اساس اعلام مرکز حراست وزارت صنعت ، معدن و تجارت، همه تماس ها و گزارش های مردمی توسط کارشناسان این مرکز بررسی می شود و در صورت درستی، ضمن برخورد با متخلفان نتیجه به فرد گزارش دهنده نیز اطلاع رسانی خواهد شد .

وزارت صنعت از عموم مردم درخواست کرد: گزارش های خود در ارتباط با مفاسد اقتصادی، ‌اداری، اجتماعی و غیره از جمله اختلاس، پارتی بازی،‌ تبعیض و بی عدالتی، رانت اطلاعاتی، ‌باج خواهی، کارشکنی برای ارباب رجوع، سوء استفاده از موقعیت شغلی و غیره در سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی وزارت متبوع در سراسر کشور را به اطلاع این وزارتخانه برسانند.

براساس این گزارش، اقدام های مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبارزه با فساد و صیانت از حقوق بیت المال، همه خودروهایی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو (از هشتم تیرماه 96 ) از مبادی غیرقانونی و با روش های نامتعارف ثبت سفارش شده اند (اعم از خودروهایی که وارد کشور شده یا در گمرکات کشور موجودند)، شناسایی شده و براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مراجع ذیربط برای برخورد با متخلفان منعکس شدند.

معرفی متخلفان به مراجع ذیربط

شریعتمداری اعلام کرد: متخلفان علاوه بر معرفی به دستگاه اطلاعاتی، به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری و مراجع قضایی بر حسب مورد معرفی می شوند و همچنین بزودی با مردم از جزئیات این فساد زنجیره ای سخن خواهد گفت.



نظرات

  • elna elna (26 تیر 1397 ساعت 17:20)

    به هرحال به نظر میرسد که این تخلف بصورت باندی انجام شده ، وارد کنندگان ، وزارت صنعت ، گمرک ، پلاک کردن خودروها ، دلالان حرفه ای و ...... که دستگاههای نظارتی و افرادی که مسئول رسیدگی به این تخلف بزرگ بوده اند باید به موضوع رسیدگی با متخلفان قاطعانه برخورد کرده و به مردم گزارش دهند .