1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. انتشار اسامی خودروهایی که پیش‌فروش آنها در ایران ممنوع است + جدول

انتشار اسامی خودروهایی که پیش‌فروش آنها در ایران ممنوع است + جدول

23 آبان 1396
  • 0

براساس اعلام وزارت صنعت پیش فروش خودروهایی از جمله بنز، کیا، ولوو، سئات، اوپل، فوالکس واگن ، هوندا و کیا به دلیل عدم دریافت مجوز غیر قانونی است.

وزارت صنعت امروز لیست نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو که موفق به دریافت مجوز پیش فروش محصولات شده‌اند را اعلام کرده که براساس آن 20 مدل خودرو توسط 8 شرکت قانونی بوده و پیش فروش مابقی شرکت ها فاقد مجوز است.

 انتشار اسامی خودروهایی که پیش‌فروش آنها در ایران ممنوع است + جدول

اطلاعیه وزارت صنعت نشان می‌دهد پیش فروش خودروهایی از جمله بنز، کیا، ولوو، سئات، اوپل، فوالکس واگن ، هوندا و کیا از نظر این وزارتخانه به دلیل عدم دریافت مجوز غیر قانونی است و مردم نباید اقدام به پیش خرید این محصولات کنند. با این همه هنوز هم برندهایی از جمله کیاموتورز و ولوو که نمایندگی رسمی در کشور ندارد همچنان با انتشار تبلیغات مختلف سعی در پیش فروش محصولات آنهم به صورت غیر قانونی می‌کنند.

پیش از این میرآخرلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفته بود" پیش‌فروش خودرو بدون اخذ مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت غیرقانونی است".

وی با اعلام اینکه ماده پنج آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در 28 فروردین ماه سال 95 تصویب و در عین حال خدمات فروش در قالب یک بسته مشخص شد، افزود: این ماده قانونی می‌گوید «به‌واسطه اینکه مشکلات عدم تأمین و افزایش میزان مدت تعهدات شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو به‌عنوان یک ریسک برای مصرف‌کننده از بین برود تمامی عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان باید نسبت به دریافت مجوز پیش‌فروش اقدام کنند».

به اعتقاد میرآخرلو، بدون شک سازمان حمایت در صدور جواز پیش‌فروش به متقاضیان ضمن بررسی شرایط لازم در صورتی که امکان عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان مهیا باشد با داشتن ثبت سفارش لازم یا میزان تولید مکفی مجوز فعالیت صادر خواهد کرد.بدین ترتیب از تمامی مصرف‌کنندگان درخواست می‌شود در زمینه پیش‌خرید خودرو در قالب برنامه فروش و پیش‌فروش به‌طور حتم مطالبه مجوز پیش‌فروش را از طرف عرضه‌کنندگان داشته باشند.البته علی‌رغم صدور آگهی‌های متعدد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان همچنان مشاهده می‌شود شهروندان نسبت به پیش‌خرید خودرو از شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی و مجوز پیش‌فروش اقدام می‌کنند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت تأکید کرد: حتی نمایندگان رسمی نیز باید مجوز پیش‌فروش داشته باشند و صرف داشتن نمایندگی رسمی دلیلی بر پیش‌فروش خودرو نیست.

در جدول زیر لیست خودروهایی که مجوز پیش فروش از وزارت صنعت دریافت نکرده اند درج شده است

 انتشار اسامی خودروهایی که پیش‌فروش آنها در ایران ممنوع است + جدول

منبع تسنیم


نظرات