1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. سرانه خودرو در ایران یک سوم اروپا و ۴ برابر آفریقا

سرانه خودرو در ایران یک سوم اروپا و ۴ برابر آفریقا

23 اسفند 1395
  • 1

انجمن بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از تردد ۱۳ میلیون و ۳۶۰ هزار خودرو در ایران خبر داد و برخورداری ایرانی‌ها از خودروهای شخصی و تجاری را ۴ برابر آفریقایی ها و حدود یک سوم اروپایی ها اعلام کرد.

انجمن بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با بررسی‌آمار مربوط به سرانه خودرو در ۱۴۱ کشور جهان که بر پایه آمار سال ۲۰۱۴ تهیه شده است تعداد خودروهای شخصی و تجاری موجود در ایران را ۱۳ میلیون و ۳۶۰ هزار دستگاه اعلام کرد. ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای شخصی و یک میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه مربوط به خودروهای تجاری موجود در ایران بوده است.

بر اساس این گزارش ایران از نظر سرانه خودرو در جهان رتبه ۷۸ را به خود اختصاص داده و به عبارتی ۶۲ کشور در ­­جهان سرانه خودروی کمتری نسبت به ایران دارند و سرانه خودرو در مولداوی نیز با ایران برابر است.

به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۷۰ خودرو در ایران وجود دارد. این رقم کمتر از متوسط جهانی است. سرانه خودرو در جهان ۱۸۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برآورد شده است. متوسط سرانه خودرو در اروپا و روسیه و ترکیه ۲۲۷ دستگاه و اتحادیه اروپا ۵۶۹ دستگاه، آسیا به استثنای غرب آسیا و ژاپن و کره جنوبی ۷۹ دستگاه و آفریقا ۴۴ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ذکر شده است.

بر این اساس سرانه خودرو در ایران تقریبا ۳٫۸ برابر آفریقا و تقریبا یک سوم اروپا برآورد شده است.

بالاترین سرانه خودرو در جهان به کشور ایسلند اختصاص دارد. به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۸۶۰ دستگاه خودرو در این کشور وجود دارد.

سرانه خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برای برخی کشورهای دیگر در جهان به این شرح اعلام شده است: آلمان ۵۷۸ دستگاه، انگلیس ۵۷۵ دستگاه، ترکیه ۱۸۹ دستگاه، کانادا ۶۴۴ دستگاه، افغانستان ۴۹ دستگاه، هند ۲۲ دستگاه، عراق ۱۰۴ دستگاه، و عربستان ۲۱۲ دستگاه.

اتیوپی با ۲ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر نیز کمترین سرانه خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است.

منبع:فارس



نظرات

  • حبیب حبیب (23 اسفند 1395 ساعت 18:56)

    حقوق و مزد دریافتی کارگران ایرانی در مقایسه با کشورهای اروپایی چقدراختلاف دارد به نسبت داراییها و منابع زیرزمینی و ثروت اون کشورها با ایران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟