1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. زشت ترین خودرو های بازار ایران

زشت ترین خودرو های بازار ایران

31 تیر 1395
  • 14

هرکسی برای خرید خودرو معیارهایی دارد و برای خود به نقاط قوت خاصی می‌اندیشد!

در کشور ما به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده در روند حمایت از تولیدات ملی، خودروهای زیادی را نمی‌توان در بازار خودرو پیدا کرد. البته بازار خودرو چند سالی است که از انحصار خودروهای دو کمپانی ایران‌خودرو و سایپا خارج شده و با ورود محصولات چینی و کره‌ای و… کمی تکان خورده است. اما خب بازهم با این شرایط چشم بازار خودرو به جمال محصولات روز اروپا هنوز روشن نشده و جز چند ماشین چینی و ساده اروپایی محصول دیگری وارد ایران نشده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خودروی روز، ظاهر و جذابیت بصری آن است که خریدار را وادار می‌کند بر روی برخی از معایب آن سرپوش بگذارد و ظاهر زیبایش را به مسائل دیگر ترجیح دهد.

خب یک موضوع واضح و مبرهن این است که محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا اکثرا ظاهر جذابی نداشته و معمولا محصولاتی ساده و حتی زشت روانه بازار شده‌اند! گفتیم شاید برای شما جذاب باشد تا کمی در بازار خودروی کشور گشتی زده و این بار به زشت‌ترین خودروهای حال حاضر کشورمان اشاره‌ای داشته باشیم. البته پیش از شروع مطلب ذکر چند مورد مهم و ضروری است. در ابتدا باید بگوییم که ما سعی کردیم این محصولات را بین خودروهایی که در چندسال اخیر تولید می‌شوند انتخاب کنیم؛ پس اگر پراید یا پژو 405 در این لیست دیده نمی‌شوند؛ علت این است که طراحی این محصولات به بیش 20 سال پیش باز می‌گردد و خب دلیلی برای ذکر آنها وجود ندارد.

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



مورد دوم، بحث سلیقه است! ظاهر هر خودرویی بنا به سلیقه افراد متفاوت است. ممکن است همان‌گونه که شما با دیدن یک پراید 132 لبخنده تمسخر آمیزی بر روی نقش ببندد، فرد دیگری با دیدن همان پراید از زیبایی‌اش غش کرده و به کف خیابان بی‌افتد! البته مورد داشته‌ایم که دوستان عزیز، حتی ظاهر زانتیای دهه 90 اروپا را با مثلا تویوتا کمری 2016 مقایسه کرده و به طراحی روز این کمپانی خرده می‌گیرند و می‌گویند زانتیا کلا سلطان خودروهای عالم است! لیست پیش روی شما، به ظاهر کلی چند محصولی که هم اکنون در بازار داخلی کشور حضور داشته و در خیابان‌ها تردد می‌کنند اشاره دارد. در این مطلب سعی شده است تا نقطه نظرات افراد مختلف نیز کسب شده و البته از دید زیباشناسی به موضوع نگاه شود. مجددا تاکید می‌کنیم که علاقه و یا عدم علاقه به ظاهر یک خودرو کاملا امری سلیقه‌ای است، پس اگر خودروی آرزوهای شما در این لیست قرار دارد، اصلا ناراحت نشوید! خودروی مورد علاقه خود را خریده و از آن لذت ببرید!


1 – رنو ال 90
اگر بگوییم این محصول رنو در ایران هزاران عاشق و کشته و مرده دارد، اصلا بیراه نگفته‌ایم. برای اثبات این موضوع می‌توانید سری به کامنت‌های زیر این مطلب بزنید و به راحتی این موضوع را مشاهده کنید. اما باید پذیرفت که این خودرو در کنار موتور قدرتمند و مصرف پایینی که دارد؛ اصلا ظاهر و قیافه جذابی ندارد. طراحی پشت این خودرو به بدشکل‌ترین حالت ممکن صورت پذیرفته و معلوم نیست که مهندسین طراح ال ۹۰ یا همان لوگان هنگام طراحی این خودرو در حال فکر به چیزی بوده‌اند!‌

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



البته این عکس بالا نسخه اصلی Logan است که خدا رو شکر مهندسین عزیز به این نتیجه رسیده‌اند که محصول کمی زشت است و نسخه زیباتری را وارد کرده‌اند! عکس زیر شاهکار بعدی مهندسین کمپانی رنو است.

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



البته در این میان، ناگهان پارس خودرو تصمیم گرفت تا کمی این فاجعه طراحی را تغییر دهد! به همین دلیل با یک قلم و خودکار به جان صندوق عقب افتاد و محصولی با نام پارس تندر را ظرف چند دقیقه خلق کرد. البته این کار به صورت رایگان صورت نگرفته و شما برای همین چند تکه شبرنگ و پلاستیکی که به درب صندوق عقب اضافه شده است باید چند میلیونی پیاده شوید.

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



البته ال ۹۰ از جلو هم آن‌چنان تعریفی ندارد! اما خب ما به همان ظاهر عقبش بسنده می‌کنیم ….

2 – کیا سول
شاید خیلی سخت باشد که به سلیقه و طراحی کمپانی قدری چون کیا ایراد گرفت! اما از آنجا که ما با کسی تعارف نداریم، باید کراس اوور این روزهای کیا را با اقتدار در رتبه دوم قرار دهیم!

البته باز هم نقطه تمرکز ما طراحی عقب این خودروست! این شاسی بلند کوچک شهری از جلو ظاهر خوب، مناسب و شیکی دارد؛ اما وقتی از کنار و یا عقب به آن نگاه می‌کنیم، با چیزی شبیه به قوطی کبریت یا یک مستطیل بد قواره روبرو می‌شویم!

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



شیب ادامه دار سقف از جلو تا عقب به یک درب کاملا صاف منتهی می‌شود که با دو چراغ بزرگ ال‌ای‌دی مثلا تزیین شده است. احتمال اینکه عزیزان طراح کیا با طراحان قدر سایپا مشورتی کرده باشند اصلاً بعید نیست! وجود دو هالوژن گرد در قسمت پایین سپر نیز این دیزاین عجیب و غریب را کامل کرده است.

3 – رنو داستر
شاید خیلی از خریداران، توقع دارند وقتی به سراغ یک محصول شاسی بلند می‌روند حداقل ظاهر باکلاس و شیکی داشته باشد. رنو داستر که در اصل محصول داچیا به شمار می‌رود تا رنو، ظاهری نا مشخص و دیزاین نامتناسبی دارد. شاید این محصول خاص بازار کشوری مثل هند باشد! این محصول علاوه بر طراحی پشت ناموزون، از روبرو و حتی ظاهر جانبی نیز اصلاً دل‌نشین نبوده و با نگاهی به آن بیشتر یاد محصولات قدیمی بازار مثل رونیز یا حتی نیسان پیکاپ و … می‌افتید! حک شدن کلمه داستر به بزرگی هرچه تمام‌تر بر روی درب عقب و بهره‌گیری از دو چراغ ساده همانند پیکان وانت در دو سمت درب عقب همگی نشان از خلاقیت والای مهندسین داچیا دارد! تصویر زیر همان ماشین است با لوگو رنو :

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



البته مصیبت اینجاست که وقتی درون داستر می‌نشینید، با یک ال ۹۰ بزک کرده روبرو می‌شوید و انگار نه انگار که به سراغ یک محصول گران‌تر و شاسی بلند رفته‌اید!

4 – تیبا صندوق‌دار‌
خب گفتیم تا اینجا آمدیم نگاهی هم به محصولات بی نظیر داخلی بی اندازیم! البته در حوزه ظاهر محصولات داخلی، انتخاب یک خودروی زشت، کار بسیار سختی است، چون تمامی محصولات داخلی آن‌قدر بد قیافه هستند که هنگام انتخاب یکی به عنوان زشت‌ترین انسان حس می‌کند در حق مدل دیگری جفا شده است!

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



اما دل را به دریا زدیم! حتماً مینیاتور را به خاطر دارید. محصولی که اوایل هرچه در تلویزیون تبلیغ می‌شد آن را از بغل و جلو نشان می‌داد و اصلاً خبری از دیزاین پشت آن نبود. مهندسین خبره سایپا قصد داشتند تا محصولی زیباتر از پراید را روانه بازار کنند؛ خوب با نگاهی به انبار به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با تلفیق این محصول و برخی قطعات ریو کاری کرد کارستان!

البته جلوی تیبا نیز تعریفی ندارد، اما خب طراحی پشت آن بیشتر یک فاجعه به شمار می‌رود. حال به دلیل عمق فاجعه دیگر وارد طراحی داخلی آن نمی‌شویم تا هموطنان عزیز صاحب این خودرو بیش از این حرص نخورند. البته باید گفت همانقدر که تیبا از عقب زشت است، تیبا ۲ زیبا و شیک طراحی شده است!

5 – لوبو
اصولا کمپانی‌های ایرانی وقتی می‌خواهند خودرویی وارد بازار کشور کنند، به سراغ ارزان‌ترین و زشت‌ترین محصولات کره زمین می‌روند تا مدام پس از قیاس آن با پراید و پژو، بگویند که خدا خیر ایران خودرو و سایپا بدهد!

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



خودروی لوبو محصول کمپانی هافی یک محصول کوچک و جمع و جور برای استفاده‌های نا مشخص است. خودرویی شبیه به ماتیز خدا بیامرز و یا ام وی‌ام ۱۱۰ این روزها! به نظر می‌رسد که طراحی پشت این خودرو از هیچ اصولی بهره نبرده است و مهندسین طراح این شرکت تنها قطعات را به هم چسبانده‌اند و با قرار دادن دو چراغ بزرگ و بدقواره مثلثی، هنر خود را تکمیل نموده‌اند.

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



البته باید بگوییم که طراحی جلو نیز دست کمی از سایر قسمت‌ها ندارد. چراغ‌هایی نا متناسب با بدنه و بزرگ هنر این کمپانی را به رخ رقبایی چون فراری و پورشه می‌کشد!

6– سانگ یانگ کایرون
همیشه زشت‌ها را نباید در محصولات ارزان قیمت و ساده جست و جو کرد؛ قبول ندارید؟ خوب این خودرو را نیز ببینید. البته این خودرو از جلو و بغل ظاهر بدی ندارد، اما جالب است بدانید در قسمت تبلیغات نماینده فروش این محصول نیز هیچ عکسی از عقب این گذاشته نشده است! احتمالاً مهندسین طراح سانگ یانگ به این نکته رسیده‌اند که چه کسی به پشت خودرو نگاه می‌کند؟ اصلاً مگر مهم است؟ مثلاً تیوولی که خوشگل است کجا را گرفته است؟

طراحی قسمت پشتی این خودرو، شما را یاد محصولات قدیمی دهه ۹۰ یا با ارفاق اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی می‌اندازد! البته این طراحی زشت فقط خاص نمونه جدید این محصول نبوده و با جست و جویی در فضای اینترنت می‌بینیم که این محصول از ابتدا همین‌طور زشت و بدقواره بوده است و سانگ یانگ در طول این سال‌ها هرچه تلاش کرده است عقب این خودرو بدتر شده است! چراغ‌هایی بزرگ و نا متناسب با فضای پشت یک شاسی بلند قدرتمند، حس داشتن یک محصول لوکس و زیبا را از شما سلب می‌کند. البته ما میتوانستیم در این میان از ظاهر جلوی نسل پیشین اکتیون هم یادی کنیم! اما خب … کوتاه آمدیم

 زشت ترین خودرو های بازار ایران



در پایان لازم است مجدداً عرض نمایم که علاقه به ظاهر هر خودرویی یک امر سلیقه‌ای است؛ شاید شما با دیدن لوبو قند در دلتان آب شود، اما این حق را باید به سایر دوستانتان نیز بدهید که معکوس این حس را داشته باشند!

البته در این لیست امکان قرار دادن زانتیا 2 یکی از اسطوره های سایپا نیز وجود داشت . البته تعداد این خودرو در بازار بدلیل استقبال بسیار ضعیف مردم بسیار کم است .

 زشت ترین خودرو های بازار ایران

منبع : ایران جیب



نظرات

  • سیاوش سیاوش (4 مهر 1395 ساعت 10:33)

    البته در مورد تندر باید گفت گه ظاهر بدی ندارد بلکه ظاهر کاملا محافظه کارانه دارد برای همه سلیقه در سراسر جهان که بازار هدف این خودرو اند .مضاف اینکه فیس لیفت (سیمبل )این خودرو بسیار زیبا و با امکانات بسیار زیاداست که با قیمت 6950 یورو که در سایت خود رنو زده شده است .

  • علی علی (2 مرداد 1395 ساعت 15:09)

    گل گفتی آی گل گفتی مثل یه بلبل گفتی
    یعنی اصل فرغون به اینا میگنا

  • MRF MRF (2 مرداد 1395 ساعت 13:23)

    من با نظر شما موافق نیستم این دو خودرو ضعف طراحی دارند
    ما نمی تونیم مردم را از لحاظ درک عمومی زیبایی زیر سوال ببریم و فکر می کنم درصد زیادی از جامعه روی این مسئله همفکر باشند
    عده ای زیادی هم مثل بنده به اجبار این خودرو رو می خرند
    اگر شما به چند کشور دیگر سفر کرده باشید و خودور های ارزان قیمتشان را ملاحظه کرده باشید همچنین مطلبی نمی گذارید

  • ایرانی ایرانی (2 مرداد 1395 ساعت 09:08)

    سلام خسته نباشند گروه پارس خودرو با این نبوغشون !!!!با تغییر طراحی چراغ عقب و صندوق عقب ال90 که بدنر هم شده!!!!!

  • سامان سامان (1 مرداد 1395 ساعت 23:30)

    به نظرم احتمالاً یا شوخی کرده‌ید یا کلاً معنی زشت و زیبا رو نمی‌دونید! نویسنده‌ی عزیز فکر کرده‌ن زیبا بودن یک اتومبیل یعنی اینکه خودش خوشش بیاد یا یک سری بنگاه‌دار تهرانی خوششون بیاد! :)) دوست عزیز من دکترای طراحی صنعتی دارم و تاکید میکنم که تعیین ظاهر یک اتومبیل به دست طراح‌ها و برای سلیقه‌ی کشورهای اروپایی و (یا بازار منفک و خاص آمریکا) صورت می‌گیره و از اونجایی که رنو داستر و رنو لوگتن هر دو برای اروپا هستن، بر اساس سلیقه و زیبایی‌شناسی اروپایی طراحی شده‌ن و هیچ طراحی دیگه‌ای نمی‌تونست به این زیبایی یک اتومبیل ارزون قیمت رو به نمایش دربیارن. چون خودروسازان اروپایی مثل چینی‌ها نیستن که روی اتومبیل‌های ارزون قیمت هم ظاهر گرون قیمت و مضحک سوار کنن و سعی میکنن طراحی متناسب با کیفیت مواد به کار رفته و فناوری به کار رفته باشه. پس لطفاً پیش از نوشتن مطلب یا اظهار نظر در هر موضوعی به یک سطحی از درک علمی و تخصصی برسید و مثل بنگاه ‌دارها و دلال‌ها قضاوت نکنید.

  • مهران مهران (1 مرداد 1395 ساعت 20:47)

    واقعا پست جالبی بود دم شما گرم انتخابهای کاملا درستی بود لیست سیاهی از ماشین های زشت

  • 1233 1233 (1 مرداد 1395 ساعت 11:10)

    پس دنا کو؟

    محمدی محمدی (9 تیر 1399 ساعت 11:28)

    نه بابادناکجاش زشته؟؟؟؟؟

    سمند سمند (30 آذر 1400 ساعت 17:26)

    دنا که زشت نیست

  • بهرام بهرام (31 تیر 1395 ساعت 18:18)

    جای لیفان520 خالیه تو این لیست !

  • دکتر دکتر (31 تیر 1395 ساعت 10:25)

    در اصلاح نظرم باید بگویم "در بازار جهان خودروی ارزان با کیفیت و زیبا کم نیست"

  • دکتر دکتر (31 تیر 1395 ساعت 10:20)

    با سلام
    خیلی از صداقت و نوع نگاهتان ممنونم. واقعا انتقاد صادقانه و منطقی باعث اصلاح می شود. فقط این را هم باید گفت فعالان خودروساز ما اصرار دارند که خودروهای ارزان قیمت بدشکل و بی کیفیت عرضه کنند تا هم سود بیشتری کنند و هم بازار خودروهای گران قیمت تر با گرو کشی مسائلی همچون ظاهر زیبا از رونق نیفتد. در بازار خودرو های ارزان زیبا و با کیفیت کم نیستند.

  • mohammad mohammad (31 تیر 1395 ساعت 10:04)

    اقا دمت گرم واقعت گل گفتی قبولت دارم

  • 1 1 (31 تیر 1395 ساعت 09:57)

    طراح های این خودروها یا پیر هستن یا از خودرو چیزی سرشون نمیشه.