1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. روایتی از اسپرت کردن خودرو ها در ایران

روایتی از اسپرت کردن خودرو ها در ایران

24 مرداد 1395
  • 3

آنها نه پورشه پانامرای 100 هزار دلاری دارند و نه دوردورهای میلیاردی نگاه‌ها را به دنبالشان می‌کشاند. وجه اشتراک آنها «پراید» است. پسرهای طبقه متوسط جامعه ایرانی که می‌خواهند از همان دارایی معمولی‌شان لذت ببرند و با پرایدهای متفاوت‌شان جلب توجه کنند. آنها معتقدند بازار انحصاری خودرو در ایران، جوانان قشر متوسط را از داشتن خودروهای زیبا و متنوع محروم کرده و انتخاب‌های گوناگون، تنها به فهرست بچه پولدارها رسیده است.

 روایتی از اسپرت کردن خودرو ها در ایران

برای همین دست به کار شده‌اند تا با کمی ذوق و سلیقه ظاهر پرایدهایشان را آنچنان تغییر دهند که نگاه عابران خیابان‌ها را بدزدد. پرایدهایی با رنگ‌های شاد و درخشان فسفری یا بنفش و نارنجی که درهای خفاشی دارند و برق رینگ‌هایشان هرچشمی را به خود خیره می‌کند. پرایدبازها می‌گویند بیشترشان خودروهای خود را با قیمت ٧-٦‌میلیون تومان از بازار دست دومی‌ها خریده‌اند و به سلیقه شخصی «تیونینگ» کرده‌اند. تیونینگ از نگاه آنها معنی دقیقی ندارد و در اصطلاح به تغییراتی گفته می‌شود که فابریک کارخانه نیست و مالکان بنا به سلیقه شخصی در ظاهر خودرویشان ایجاد می‌کنند. حالا عابران زیادی با پرایدهای متفاوت آنها عکس می‌اندازند و به محض انتشار این عکس‌ها در فضای مجازی، سروکله مشتریان پیدا می‌شود.

پرایدبازها که با یک حساب اینستاگرامی دور هم جمع شده‌اند، به «شهروند» می‌گویند هدفشان معامله‌گری نیست و تنها به دنبال تأمین خواسته‌ای بوده‌اند که سال‌هاست بازار خودروی ایران برای مشتریان قشر متوسط خود کمتر برآورده کرده و آن عرضه متنوع خودرو‌های ارزان‌قیمت است. گردهمایی مجازی پرایدبازها بیشتر با هدف اشتراک عکس خودروهایشان، گپ‌زدن درباره مسائل فنی خودرو و به ندرت خریدوفروش شکل گرفته است. دورهمی‌هایی که گاهی به خارج از فضای مجازی و قرارهای ملاقات در مکان‌های عمومی شهر می‌رسد. چای و یک وعده غذای ساده و «پراید» گاهی منجر به دوستی‌های عمیقی از سرتاسر ایران شده است.

بازار ایران برای متوسط‌ها، فقیر است!

صفحه اینستاگرامی پرایدبازها را یک جوان 27 ساله اداره می‌کند. بهنام رصاصیان به «شهروند» می‌گوید: بازار انحصاری خودرو در ایران موجب شده است که اقشار متوسط نتوانند خودروهایی با ظاهر زیبا و دلخواه تهیه کنند، زیرا تنوع خودروهای ارزان در بازار کشور پایین است و تنها پولدارها گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند. آنها حتی می‌توانند آپشن‌های موردنظرشان را به کارخانه سازنده سفارش بدهند اما اقشار متوسط سال‌هاست به چند گزینه محدود شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: پرایدبازها درواقع گروهی از جوانان طبقه متوسط هستند که تلاش می‌کنند با کمترین هزینه صاحب خودرو‌های زیبا و خیره‌کننده شوند. بیشتر آنها پرایدهای ارزان ٧-٦میلیون تومانی را خریده‌اند و با تعویض روکش صندلی‌ها، تعویض درها و چراغ‌ها و حتی رنگ‌آمیزی دوباره، ظاهر زیبا و متفاوتی برای خودرویشان ایجاد کرده‌اند. یکی از جذاب‌ترین خودروهای این گروه، پرایدی است که تمام اجزای آن قرمز است. از رنگ بدنه و چراغ‌ها گرفته تا تودوزی منحصربه‌فردی که تمام بدنه داخلی خودرو را به رنگ قرمز درآورده است. رنگ بدنه حدود یک‌میلیون و 300 هزار تومان برایش آب خورده و برای تودوزی خودرو 500 هزارتومان خرج کرده است. چراغ‌ها هم حدود 150 تا 200 هزارتومان هزینه برداشته است. مالک پراید قرمز یک شهروند سنندجی است و پراید متفاوتش توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. آن‌قدر که عده زیادی با خودرو او عکس انداخته و در صفحات مجازی‌شان منتشر کرده‌اند. از این میان خیلی‌ها هم در‌به‌‌در دنبال صاحب پلاک می‌گردند تا پراید قرمز را با قیمت‌های گزاف خریداری کنند.

 روایتی از اسپرت کردن خودرو ها در ایران

از کلاسیک‌ها از رده خارج تا پرایدهای متفاوت

رضا عبداللهی نمایشگاهدار خودرو به «شهروند» می‌گوید: چند وقتی است تب خودروهای خاص بالا گرفته است. به‌عنوان مثال، عده زیادی خواهان خرید خودروهای کلاسیک هستند. خودروهایی که از خط تولید خارج شده‌اند و به خاطر کمیاب‌بودن قیمت‌شان بالا رفته است.

او ادامه می‌دهد: خودروهای خاص مثل پرایدهای متفاوت نیز مشتریان زیادی دارد اما این دسته از مشتریان معمولا خودروی مورد نظر خود را از فضای مجازی پیدا می‌کنند، زیرا مالکان خودروها یا افرادی که جذب ظاهر خودروهای متفاوت شده‌اند، عکس خودروهای خاص را در شبکه‌های اجتماعی به اشترک می‌گذارند و به بالاترین قیمت پیشنهادی می‌فروشند.

عبداللهی درباره قیمت پرایدهای خاص به «شهروند» توضیح می‌دهد: تعیین بازه قیمتی برای این نوع خودروها بسیار دشوار است، زیرا مالکان آن معمولا با هدف دلالی و خریدوفروش، ظاهر خودروهای خود را تغییر نمی‌دهند و چون تصمیم دارند خودروها را برای خود نگه دارند، هزینه زیادی برای آن متحمل می‌شوند. بنابراین اگر به رخ خودرویی علاقه زیادی پیدا کرده‌اید، ناچارید آن‌قدر قیمت را بالا ببرید که برای مالک انگیزه فروش ایجاد کنید!

پراید با موتور مزدا

پرایدی که سقف خورشیدی یا همان سان روف دارد و درهایش به سمت بالا باز می‌شود... این گزینه یکی دیگر از جذاب‌ترین خودرو‌های گروه پرایدبازان به شمار می‌آید. در لابه‌لای گپ‌وگفت مجازی که بین پرایدبازها شکل گرفته، مالک آن توضیح داده که ٣٠٠‌ هزارتومان برای برش سقف هزینه کرده است و ٨٠٠‌ هزارتومان پول خرج کرده تا جای لولاها را تغییر دهد و درها به سمت بالا باز شوند. همان عملیاتی! که خودروبازها از آن با عنوان «خفاشی کردن درها» نام می‌برند.دودی کردن شیشه‌ها، رینگ اسپرت‌کردن چرخ‌ها و تعویض چراغ‌ها جزو رایج‌ترین تغییراتی است که پرایدبازها در ظاهر خودروی خود ایجاد کرده‌اند. البته هزینه هر مورد به صورت جداگانه به یک‌میلیون تومان نمی‌رسد.

پرخرج‌ترین کاری که یک پرایدباز ممکن است انجام دهد، تعویض موتور خودرو است که تا ١٠‌میلیون تومان هم آب می‌خورد. می‌گویند سازگارترین موتور به پراید‌‌های بک موتور بی.پی مزداست که باعث می‌شود شتاب خودرو چند برابر شود و پراید قدرت کورس گذاشتن با بسیاری از خودرو‌ها ازجمله ماکسیما را پیدا کند. البته تعویض موتور خودرو اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود و به خودروهایی که موتورشان عوض شده باشد، گواهی معاینه فنی تعلق نمی‌گیرد. می‌گویند تعویض موتور بیشتر بین رانندگان هیأت‌های اتومبیلرانی رایج است و اگر کسی بخواهد خودروی خود را معامله کند، ناچار است دوباره موتور فابریک خودرو را روی آن سوار کند.

وقتی می‌خواهند شبیه جنسیس کوپه باشند!

کم‌کردن ارتفاع شاسی خودرو یکی دیگر از تغییراتی است که برخی پرایدبازها درظاهر خودروی خود ایجاد می‌کنند. آنها علاقه‌مندند شاسی پرایدشان به شاسی برخی خودروهای خارجی مثل جنسیس کوپه شباهت پیدا ‌کند. البته دستکاری ارتفاع شاسی از نظر قوانین ایران اقدامی‌ غیرقانونی به شمار می‌آید و خودروی مالکان متخلف به پارکینگ پلیس منتقل می‌شود اما این مسأله موجب نمی‌شود برخی‌ها از خواسته‌شان دست بکشند و با روشی که در اصطلاح «پنوماتیک» خوانده می‌شود، ارتفاع خودرویشان را به صورت قابل تنظیم تغییر می‌دهند. این روش بین 2 میلیون و ٤٠٠‌ هزار تا ٣‌ میلیون تومان برای پرایدبازها هزینه دارد.

ارزان‌قیمت‌ترین و البته کلیشه‌ای‌ترین تغییری که بعضی پرایدبازها روی خودروی خود اعمال می‌کنند، نصب برچسب‌های طرح‌دار است که بین ٣٠‌ هزار تا ١٠٠‌ هزار تومان هزینه دارد. البته نصب برچسب روی بدنه خودرو از نظر خودروبازها یک امتیاز محسوب نمی‌شود و بسیاری از آنها معتقدند مالکی که روی بدنه خودروی خود برچسب می‌زند، احتمال دارد دسته گل به آب داده باشد و برای پوشاندن بدنه زخمی ‌خودرو به برچسب‌های ارزان روی آورده باشد.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • حامد حامد (25 مرداد 1395 ساعت 02:47)

    بیچاره ها

    امیررضا امیررضا (25 مرداد 1395 ساعت 11:47)

    وقتی به یک خرطلا بدی هیچ کاریش نمیکنه -مثل این میمونه که یک ادم نفهمه اسپرت چیه- این روبه آقا حامدوامیر گفتم یه سرچ تو گوگل بکنن -(بزنن پراید70میلیونی بعد قضاوت کنن)

  • امیر امیر (24 مرداد 1395 ساعت 23:20)

    بعد میرن چیز ......از قبرس میارن