1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. صف های عجیب و گاها ترسناک مراکز معاینه فنی ، حاصل اقدام دقیقه نودی شهروندان

صف های عجیب و گاها ترسناک مراکز معاینه فنی ، حاصل اقدام دقیقه نودی شهروندان

4 مهر 1395
  • 0

3 روز از اجرای طرح جدید «ال ای زد» یا همان «منطقه کاهش آلایندگی» در محدوده زوج و فرد تهران گذشته است. با این حال صف طویل مراکز معاینه فنی به ویژه در منطقه «بیهقی» و«نیایش» همچنان به دور پنجم و ششم خود کشیده شده و صدای بسیاری از شهروندان را بالا برده است.

 صف های طویل معاینه فنی

«کافی است در چند روز اخیر گذرتان به یکی از ۱۳ مرکزی که با ۳۹ خط مشغول بررسی فنی خودروها هستند، افتاده باشد. غیر ممکن است که با جمله «تعطیل است» یا «ظرفیت تکمیل شده» مواجه نشده باشید؛ مگر آن که در ساعت‌های پایانی شب یا صبح خیلی زود، حول و حوش ساعت‌های ۴ و ۵ خودتان را به یکی از نزدیک‌ترین مراکز رسانده باشید. همچون آقای کریمی، راننده خودروی ۲۰۶ که به گفته خودش از ساعت ۴ صبح پشت درهای مرکز معاینه فنی بیهقی ایستاده تا در ساعت ۷ و نیم صبح با خیال نفر اول بودن کارش سریع انجام شده و به محل کارش برود اما او در ساعت ۱۲ ظهر همچنان پشت حدود ۵۰ خودرویی قرار دارد که برخی‌هایشان مثل آقای دماوندی از ساعت ۱۲ شب آمده بودند.

او که به شدت کلافه و عصبانی است و در گرمای سوم مهر ماه خودش را باد می‌زند، می‌گوید که کارت معاینه فنی‌اش تا پایان شهریور اعتبار داشته و نمی‌توانسته زودتر از این اقدام کند. از طرفی روز جمعه هم به خاطر تکمیل ظرفیت نتوانسته وارد شود. او که ساکن خیابان نیاوران است، از پراکندگی نامناسب مراکز معاینه فنی انتقاد کرده و می‌گوید که چاره‌ای جز انتخاب همین مرکز نداشته است!

خانم بحیرایی هم که از ساعت ۷ صبح خودش را به این مرکز رسانده، با نگاهی به صف طویل خودروها امیدوار است که تا ساعت چهار و نیم بعدازظهر که شیفت تمام می‌شود، بتواند کارش را انجام دهد. او که هنوز نمی‌داند در این دو روز جریمه شده یا نه با گلایه می‌گوید چرا مراکز معاینه فنی نباید در این روزها ۳ شیفته کار کنند؟ او که مجبور است برای وقت ناهار یک ساعت بیشتر معطل بماند، می‌گوید که مرکز «نیایش» و «تهرانپارس» را در این چند روز پشت سر گذاشته و حالا مجبور شده به بیهقی بیاید. منزل او در خیابان انقلاب قراردارد و برگه معاینه فنی‌اش هم تا پایان شهریور اعتبار داشته. او از مسوولان می‌خواهد که در این یک هفته، جریمه‌ها را نادیده بگیرند؛ چرا که به گفته او ۱۳ مرکز، جوابگوی حدود چند میلیون خودرو نیست.

 صف های طویل معاینه فنی

آقای کرمی، راننده تاکسی ۱۵ ساله تهرانی هم با نشان دادن کارت معاینه فنی‌اش که در ۳۱ شهریور مهلتش تمام شد، می‌گوید: «تاکسی‌ها موظفند هر سه ماه یک بار برگه معاینه فنی خود را تمدید کنند. پس باید بین آنها و خودروهای سواری تفاوت قائل می‌شدند یک صف جداگانه در نظر می‌گرفتند؛ نه این که من راننده از ساعت ۶ صبح در صف باشم و تا الان که ساعت یک بعدازظهر است و وقت ناهار است، من باید حداقل ۶۰-۵۰ هزار تومان ضرر کنم و با این صف معلوم نیست کارمان امروز انجام شود یا نه! خانه ما در مرکز شهر قرار داد و بهترین نقطه همینجا بود؛ اگر چه مرکز «تهرانپارس» وضعیت بدتری داشت. البته من روز جمعه هم آمدم اما همین ساعت یعنی هفت و نیم ظرفیت تکمیل بود و کارم انجام نشد.

 صف های طویل معاینه فنی

از اول مهرماه خودروها در تهران فقط با داشتن برگه معاینه فنی می‌توانند در محدوده زوج و فرد تردد کنند. بنابراین اگر خودرویی فاقد برگه معاینه فنی باشد، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. از پانزدهم آبان ماه نیز داشتن برگه معاینه فنی برای تردد در همه نقاط پایتخت الزامی خواهد شد. الزام خودروها به دریافت برگه معاینه فنی در حقیقت به طرحی برمی‌گردد که قرار است به طور کامل جایگزین طرح زوج و فرد شود. این طرح که «ال ای زد» یا «منطقه کاهش آلایندگی» نامیده می‌شود، خودروها را بر اساس «میزان آلایندگی» و نه «پلاک» تقسیم‌بندی کرده و خودروهای آلاینده و فرسوده جایی در این طرح نخواهند داشت. هم‌اکنون ۱۰درصد خودروهای تهران که مقصر اصلی ۴۰درصد آلایندگی این کلانشهر هستند، جزو دسته‌ای محسوب می‌شوند که با اجرای کامل این طرح باید با «تهران» خداحافظی کنند. از طرفی ۶۰۰هزار خودرو نیز که در تهران فاقد برگه معاینه فنی هستند باید هر چه سریع‌تر برای دریافت این برگه اقدام کنند. دکتر سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با بیان این که فاز دوم اجرای طرح کاهش از نیمه دوم آبان ماه در همه نقاط تهران اجرایی می‌شود، صف طویل خودروها در مراکز معاینه فنی را به علت اقدام دقیقه ۹۰ شهروندان تهرانی دانسته و می‌گوید: «از نیمه دوم آبان همه خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی هستند، از طریق دوربین رصد شده و جریمه می‌شوند اما از اول مهر ماه در فاز اول، فقط رینگ زوج و فرد پیش‌بینی شده است.»

او با بیان این که از ۳ ماه قبل کار اطلاع‌رسانی آغاز شده، می‌گوید: مراکز معاینه فنی به سامانه یکپارچه متصل هستند و مردم می‌توانستند در شهرهای دیگر هم اقدام به دریافت برگه معاینه فنی کنند.

 صف های طویل معاینه فنی

وی با بیان این که ظرفیت ۱۳ مرکز معاینه فنی ماهانه در یک شیفت ۱۰۰ هزار خودرو است، تأکید می‌کند: این در حالی است که فقط در روز پنجشنبه اول مهر بیش از ۵ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که رکورد ۸ سال گذشته را شکست اما مسأله اینجاست که بیشتر خودروها از ساعت هفت و نیم صبح مراجعه می‌کنند که همین موجب تراکم خودروها می‌شود. در حالی که مراکز تا ساعت چهار و نیم در یک شیفت فعالند و هر معاینه حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

بر اساس آمار پلیس، یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی پلاک تهران عمر بالای ۵ سال دارند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تاکنون موفق به دریافت برگه معاینه فنی شده‌اند. خودروهای تولید شده قبل از سال ۹۰ و قبل از سال میلادی ۲۰۱۱ ملزم به دریافت برگه معاینه فنی هستند.»

منبع:ایران جیب



نظرات