1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تعرفه قطعی واردات خودرو مشخص شد - انفجار در قیمت ها

تعرفه قطعی واردات خودرو مشخص شد - انفجار در قیمت ها

27 آذر 1396
  • 19

براساس قانون جدید، واردات خودروهایی مانند بی ام و سری 7، پورشه ماکان و لکسوس NX که قبلا مجوز ورود به کشور را داشته‌اند، ممنوع شده است و باید منتظر انفجار قیمت بیشتر در این مدل ها خودروها باشیم.

 تعرفه قطعی واردات خودرو مشخص شد - انفجار در قیمت ها

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: در نشست دیروز کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی شد که بر این اساس سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار تعیین شده و تعرفه‌ها نیز در چهار گروه مشخص شده‌اند.

با بیان اینکه در جلسه دیروز کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی شده است، اظهار داشت: این ضوابط و تعرفه‌ها طی چند روز آینده در دولت نهایی و اجرایی خواهد شد و بر این اساس، سایت ثبت سفارش واردات خودرو نیز تا چند روز دیگر باز می‌شود.

وی توضیح داد: طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی ۴۰ هزار دلار تعیین شده و واردات خودروهای با حجم موتور تا ۳ هزار سی‌سی مجاز است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه برای واردات خودروها چهار ردیف تعرفه‌ای مشخص شده است، گفت: خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی که تاکنون تعرفه واردات آنها ۴۰ درصد بوده است از این به بعد مشمول تعرفه ۵۵ درصدی می‌شوند و در مورد خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی که تعرفه قبلی آنها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شده‌اند.

رضایی ادامه داد: تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز قبلاً ۵۵ درصد بود که حالا ۹۵ درصد تعیین شده است و در مورد خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی که قبلاً واردات آنها ممنوع بود، در ضوابط جدید، تعرفه ۱۳۰ درصدی مشخص شده است.

* دو پیش‌شرط جدید واردات خودرو

وی با بیان اینکه طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، واردات خودرو از این به بعد با دو پیش‌شرط امکان‌پذیر است، گفت: حجم موتور خودروهای وارداتی نباید بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی باشد و سقف ارزش گمرکی این خودروها نیز نباید بیشتر از ۴۰ دلار باشد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در مورد تأثیر این مصوبه بر واردات خودروها نیز گفت: محصولاتی مانند سانتافه یا سورنتو که تاکنون با حجم موتور ۲۴۰۰ سی‌سی وارد می‌شدند دارای مدل‌هایی با حجم موتور ۳۰۰۰ سی‌سی نیز هستند و همچنین محصولی مانند توسان که با حجم موتور 2000 سی‌سی وارد می‌شود، دارای موتورهای با حجم بالاتر نیز هست. خودروهایی مانند آزرا گرنجور و جنسیس نیز قیمت پایه این خودروها بیش از ۴۰ هزار دلار نمی‌شود و به این ترتیب، برخی مدل‌های خودرو که حجم موتور بالایی دارند و البته قبلاً نیز وارد نمی‌شدند، دارای ارزش گمرکی بالای سقف مشخص‌شده هستند که وارداتشان ممنوع است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت، تمرکز واردات در خودروهای کره‌ای و ژاپنی خواهد بود، گفت: محصولات هیوندایی، کیا، میتسوبیشی، رنو و پژو از طریق این مصوبه قابل ورود به کشور خواهند بود و خودروهای با حجم موتور بالا نمی‌توانند وارد شوند.

وی تصریح کرد: خودرویی مانند سانتافه معمولی دارای ارزش گمرکی ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار بود که این خودرو با حجم موتور ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی از ارزش گمرکی ۲۳ هزار دلاری برخوردار می‌شود که منعی برای واردات ندارد.

* خودروهای لوکسی که دیگر وارد نخواهد شد

وی با تأکید بر اینکه طبق مصوبه جدید، سیاست دولت این نیست که خودروهای لوکس به کشور وارد شود، افزود: خودرویی مانند لکسوز ان‌ایکس ۲۰۰ یا ۳۰۰ دارای ارزش گمرکی بالای ۴۰ هزار دلار است که دیگر به کشور وارد نخواهد شد. در مورد پورشه ماکان نیز واردات صورت نخواهد گرفت، همچنین بی‌ام‌و با اتاق ۷۳۰ که از ارزش گمرکی بالاتر از سقف مجاز برخوردار است، وارداتش ممنوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث ممنوعیت واردات برخی مدل‌ها باعث افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بعضی خودروها در بازار شده است، گفت: لکسوز ان ایکس ۳۰۰ هیبرید که قبلاً در بازار با قیمت ۳۰۵ تا ۳۱۰ میلیون تومان معامله می‌شد، حالا با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین لکسوز ان‌ایکس ۲۰۰ بنزینی که قیمت آن قبلاً ۳۶۰ میلیون تومان بود حالا با قیمت ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

وی ادامه داد: سانتافه نیز قبلاً با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان عرضه می‌شد که هم‌اکنون قیمت آن در بازار به ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

رضایی با بیان اینکه قیمت توسان قبلاً ۱۹۰ میلیون تومان بود و حالا به ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: قیمت سراتو و النترا نیز حدود ۱۳۰ میلیون تومان بود که حالا به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب، خودروها با هر قیمت دلخواهی در بازار عرضه می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به توقف ثبت سفارش واردات خودرو طی ماه‌های اخیر گفت: در این شرایط در ماه جاری ۲ هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده است که این اتفاق غیرقانونی است و در واقع مجوز آنها در این مدت تمدید شده و یا مجوز جدید برایش خریداری کرده‌اند.

وی توضیح داد: این خودروها شامل توسان، اوپتیما، سانتافه، سوناتا و سراتو می‌شوند که چون قبلاً مجوز ثبت سفارشی برای آنها صادر نشده و یا نتوانسته‌اند مجوزهای قبلی را تمدید کنند، در گمرک مانده بودند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک وجود دارد.

* حمایت از رنو و پژو در مصوبه‌های دولت

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو، شرکت‌های گری‌مارکت (غیرنمایندگی) نیز می‌توانند با همان روال قبلی و طبق قرارداد با نمایندگی‌ها نسبت به واردات خودرو اقدام کنند، گفت: در جریان این دستورالعمل، توجیه دولتی‌ها برای افزایش تعرفه واردات خودرو این است که از تولید داخل حمایت شود و به این منظور عنوان شده که اگر تولید مشترک در کشور صورت گیرد، بابت این مسئله و همچنین واردات قطعات خودرو، تخفیف گمرکی تا سقف ۵۰ درصدی لحاظ خواهد شد که این مسئله ایجاد فساد می‌کند، زیرا هیچ وقت شاهد انتقال تکنولوژی توسط خودروسازان خارجی به کشور نبوده‌ایم و در واقع این موضوع در راستای حمایت از شرکت‌های پژو و رنو اجرایی می‌شود.

منبع فارس


نظرات

  • وحید وحید (30 آذر 1396 ساعت 16:20)

    فقط یه کسی مثل یوزارسیف حکیم ( عزیز مصر ) میتونه این مملکت رو نجاب بده

  • مجتبی مجتبی (28 آذر 1396 ساعت 12:25)

    به کجا داریم میریم ما،دیگه چقد دزدی...
    ادم نمیدونه بخنده ب این حرفا یا گریه کنه!

  • جیجی جیجی (28 آذر 1396 ساعت 10:32)

    مطمئن باشید این ماشینها و هر ماشین خارجی را وارد میکنند و یک صفر جلو قیمت واقعی اش میگذارند به مردم میفروشند. قیمت واقعیشان یک دهم قیمت فروش داخل هستش.

  • Ali Ali (28 آذر 1396 ساعت 00:55)

    مطمئن باشید تا چند ماه دیگه خودروهاى داخل هم شاهد افزایش قیمت خواهد بود،قصه میخورم که کاش مردم همکارى میکردن و محصولات تحمیلى داخلى خریدارى نمیکردن ، چرا خانواده من و شما باید سوار این خودروهایى بشن که هیچ امنیتى ندارن، اونم با این جاده ها!!!
    این تجاوز علنى به سطح رفاه مردم میتونه باشه!!!
    یک شبه سراتو ١٤م افزایش قیمت!!!

  • امین امین (28 آذر 1396 ساعت 00:53)

    فقط یاد گرفتن بجای حل یه مسئله صورت مسئله رو پاک کنن
    دلشو بحال هیچکس نمیسوزه جز خودشون
    واقعا متاسفم

  • فرزاد فرزاد (27 آذر 1396 ساعت 23:50)

    از قدیم به اشتباه میگفتن که خدای جای حق نشسته، ولی اینطور نیست و حق سر جای خودش نشسته و خدا حسابرسه و آخر کار حق کسایی که حق،خوری کردن رو به شدت میذاره کف دستشون!! اگه اوضاع اقتصادی ایران رو یه مرداب بدونیم، اونیکه ته مرداب تو لجنش داره خفه میشه ما مردمیم و اونیکه سوار قایق نجاته کسی جز دلسوزان دلسوخته وطن نیستن!

  • مهدی مهدی (27 آذر 1396 ساعت 22:29)

    قیمتها بیشتر از تعرفه جدید رفته بالا.اگه تعرفه جدید تصویب بشه یا قیمت ثابت میشه یا یکم قیمت افت میکنه.ولی اگه تصویب نشه قیافه کسایی که خودرو خرسدن که گرون بشه دیدنیه..

  • رضا رضا (27 آذر 1396 ساعت 20:37)

    روز به. روز اوضاع خودرو داره بدتر میشه
    خدا ب دادمون برسه ک اینقد بهمون ظلم میشه و صدامونم ب هیج جا نمیرسه

  • عبدل عبدل (27 آذر 1396 ساعت 20:07)

    سرگردنه بگیری شده
    خدایا یک منجی بفرست

  • امیرحسین امیرحسین (27 آذر 1396 ساعت 19:57)

    متاسفانه در کشور ما حکومت قیم مردمه! حکومت تعیین می کنه چی بخوری چی بپوشی چی سوار بشی چی بخری چی ببینی چی بشنوی چی فکر کنی... اصولا حق نداری تصمیم بگیری تو ایران

  • پدرام پدرام (27 آذر 1396 ساعت 18:36)

    حمایت از خودروساز داخلی فقط بهونه است. اگه این روش حمایت (محدودیت واردات) جواب میداد که تو این همه سال باید حداقل یه محصول در حد بین المللی ازش در میومد نه اینکه از توش دنا و ساینا بیاد بیرون!!!! مقایسه با خودروسازهای کره انجام بدید متوجه میشین.
    تنها راه حمایت واقع بینانه اینه که اونها واقعا در مسیر رقابت با دنیا قرار بگیرن و بتونن محصولاتشونو بفروشن نه اینکه مردم رو به زور به سمتشون بفرستن.

  • پدرام پدرام (27 آذر 1396 ساعت 18:34)

    حمایت از خودروساز داخلی فقط بهونه است. اگه این روش حمایت (محدودیت واردات) جواب میداد که تو این همه سال باید حداقل یه محصول در حد بین المللی ازش در میومد نه اینکه از توش دنا و ساینا بیاد بیرون!!!! مقایسه با خودروسازهای کره انجام بدید متوجه میشین.
    تنها راه حمایت واقع بینانه اینه که اونها واقعا در مسیر رقابت با دنیا قرار بگیرن و بتونن محصولاتشونو بفروشن نه اینکه مردم رو به زور به سمتشون بفرستن.

  • مجتبی مجتبی (27 آذر 1396 ساعت 17:42)

    با اینکار می گن که مجبورتون می کنیم که خودرو داخلی بخرید . تمام
    اونم با هرکیفیتی که دوست داریم میخاد دلت بخاد میخاد دلت نخاد همینه که هست . چون دیگه هیچ رقابنتی وجود ندارد . بخدا آدم بقض می کنه که بشینه از ته دل گریه کنه .........

  • سعید سعید (27 آذر 1396 ساعت 17:33)

    خوبه دیدن سراتو سایپا یکم رفته بالا به فکر افتادن نمیگن ماشینای وارداتی از پارسال بین ۳۰ تا ۵۰ گرون شده رو نمبینن؟؟

  • محمدرضا محمدرضا (27 آذر 1396 ساعت 17:04)

    سانتافه 280 - 300 میلیون!!! واقعا مسخره س

  • فرزاد فرزاد (27 آذر 1396 ساعت 16:50)

    سانتافه معمولی دارای ارزش گمرکی ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار بود که نیز قبلاً با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان عرضه می‌شد که هم‌اکنون قیمت آن در بازار به ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.،.، مقاله،های مربوط به خودرو فقط شده گزارش ....و سرکیسه کردن مردم ایران.،.، شما فقط نرخ ارز و تعرفه،ی تعیین شده رو برای قیمتگذاری سانتافه حساب کن و ببین چی بوده و حالا چه خواهد شد؟

  • ابراهیم ابراهیم (27 آذر 1396 ساعت 16:47)

    بازی با کلمات برای جمله سازی شیک و قانونی
    زور گیری و فشار اقتصادی بر مردم بی زبان

  • روحی روحی (27 آذر 1396 ساعت 16:42)

    فقط میشه گفت خدا .... همشون بکنند تو هیچی فکر مردم نیستند

  • mohamad mohamad (27 آذر 1396 ساعت 16:34)

    یا خدااااااااااا
    چه شود