1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. جایگزینی خودروهای فرسوده و دولتی با گازسوزها الزامی شد

جایگزینی خودروهای فرسوده و دولتی با گازسوزها الزامی شد

8 آبان 1396
  • 1

افشاری گفت: برای افزایش رشد این نوع خودروها می توانیم علاوه بر مکانیزم اختلاف قیمت سوخت سازوکار دیگری مبنی بر الزام جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای گازسوز را اجرا کنیم . علاوه بر این در سالهای اولیه توسعه خودروهای سی ان جی مطرح بود که خودورهای با کاربری دولتی و اتوبوس های فرسوده با اتوبوسهای گاز سوز جایگزین شوند.

پرویز افشاری آقاجری رئیس اداره زنجیره تامین و شبکه پشتیبانی صنایع حمل و نقل ایدرو در گفت و گو با ایلنا درباره برنامه های توسعه صنعت سی ان جی در کشور اظهار داشت: کشور ما نزدیک 34 تریلیون متر مکعب ذخایر اثبات شده گازی دارد و با توجه به این موهبت ، سیاست های کلی نظام در بخش انرژی بر راهبرد استفاده حداکثری از گاز و جایگزینی با فرآورده های نفتی استوار شده است . به همین منظور طی سنوات گذشته این سیاست در حوزه های مختلف توسط وزارت نفت در حوزه خانگی و صنعتی انجام شده و به صورت مشخص در مورد خودرو از اوایل دهه 80 آغاز شده است .

وی افزود: تاکنون مجموعه اقدامات انجام شده سبب شده تا بخش حمل و نقل حدود 4 درصد از کل مصرف گاز طبیعی کشور را به خود اختصاص دهد و این توفیق بزرگی بوده است

افشاری در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 580 میلیون متر مکعب ظرفیت پالایشگاهی برای گاز طبیعی، 36 هزار کیلومتر شبکه گاز رسانی فشار قوی، حدود 360 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی ، 2400 ایستگاه سوختگیری گاز طبیعی فشرده در کشور وجود دارد و 4/4میلیون نیز خودروی گازسوز تولیدی/تبدیلی در سطح کشور در حال تردد است که از این تعداد 2.3میلیون دستگاه کارخانه ای و مابقی تبدیلی هستند.

رئیس اداره زنجیره تامین و شبکه پشتیبانی صنایع حمل و نقل ایدرو با اشاره به توسعه موتورگاز سوز سنگین یک مگاوات برای کاربرد صنعتی و نیروگاهی، بیان کرد: ما در حوزه زنجیره تامین دستاورهای بزرگی داشته ایم و برای ساخت مخازن سی ان جی در کشور ظرفیت معادل 800 هزار مخزن در سال ایجاد شده و برای کیت سی ان جی نیز 260 هزار در سال ظرفیت سازی صورت گرفته است . همچنین برای ساخت کمپرسور و تجهیزات مورد نیاز ایستگاه های سوخت گیری هم ظرفیت های مناسبی ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: موارد عنوان شده نشان می دهد زنجیره تامین مناسبی در حوزه صنعت سی ان جی در کشور شکل گرفته و با توجه به اینکه ما عملکرد خوبی در تولید خودروهای گازسوز داشته ایم و در عین حال زیرساختهای مناسبی در زمینه انتقال و توزیع گاز و سوخت رسانی ایجاد شده است ، لذا ضروروت دارد که به این مهم توجه ویژه داشت.

افشاری درباره ایجاد اختلاف قیمت بین بنزین و گاز طبیعی فشرده تشریح کرد: اگر اختلاف قیمت وجود داشته باشد تحریک تقاضا ایجاد می شود و تقاضای زیاد منجر به تولید بیشتر خودروهای گازسوز و متعاقبا سرمایه گذاری مناسب برای ارایه محصولات جدیدتر با فناوری پیشرفته تر خواهد شد . ایجاد اختلاف قیمت گاز و بنزین باعث می شود خریدار به خاطر منافع حاصل از سوخت ارزانتر نسبت به بنزین ، از اینگونه خودروها استقبال بیشتری داشته باشد .

این مقام مسئول در ادامه درباره احتمال کمرنگ شدن خودروهای سی ان جی سوز با توجه روند رو به رشد استفاده از خودروهای هیبریدی گفت: طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی در افق 2050 میلادی سهم خودروهای هیبریدی و برقی در حال افزایش است ولی تا آن زمان خودروهای سی ان جی نیز سهم خود را خواهند داشت . افزایش استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی واقعیتی است که نمی توان کتمان کرد.

وی یادآور شد: کشورهای جهان به علت عدم برخورداری مناسب از منابع گازی از استراتژی حرکت به سمت خودروهای هیبریدیو برقی تبعیت می کنند . در کشور ما نیز به رغم دارا بودن ذخایر بالای گازی ، توسعه و ترویج استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در دستور کار قرار دارد . ما با معضل آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها مواجه هستیم و بایستی با تمام قوا و البته با رعایت توجیهات مربوطه حرکت کنیم . در عین حال توجه به این نکته حائز اهمیت است که کشور ما دارای ذخایر گازی فراوانی است و زیرساختهای قابل توجهی ایجاد شده که همگی مزیت خاص کشور ما محسوب می شوند .

افشاری درباره پیشی گرفتن چین از ایران در استفاده از خودروهای گازسوز با وجود نداشتن ذخایر گازی گفت: ما طی چهار سال گذشته حدود 160 هزار خودروی گازسوز در سال تولید نموده ایم که بر اساس کشش و تقاضای بازار بوده است . بنا بر این برای افزایش رشد این نوع خودروها می توانیم علاوه بر مکانیزم اختلاف قیمت سوخت سازوکار دیگری مبنی بر الزام جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای گازسوز را اجرا کنیم . علاوه بر این در سالهای اولیه توسعه خودروهای سی ان جی مطرح بود که خودورهای با کاربری دولتی و اتوبوس های فرسوده با اتوبوسهای گاز سوز جایگزین شوند. مصوبه سال 93 شورای اقتصاد جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده دیزلی درون شهری با اتوبوس گازسوز مطرح نموده که فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود .

وی در ادامه درباره اجلاس ANGVA نیز گفت: این اجلاس فرصت خوبی است که 25 کشوری که عضو این انجمن بوده و بازیگران اصلی صنعت سی ان جی در آسیا هستند، حضور دارند. بنا بر این باید از این موضوع بهترین بهره برداری را بکنیم.

رئیس اداره زنجیره تامین و شبکه پشتیبانی صنایع حمل و نقل ایدرو با بیان اینکه ما باید از همکاری بین اعضای انجمن حمایت کنیم تاکید کرد: باید داده ها و اطلاعت را به اشتراک گذاشته تا بتوان از توانمندی یکدیگر مطلع باشیم و نسبت به برنامه ریزی در این رابطه اقدامات موثر انجام دهیم بنا بر این برگزاری این همایش در ایران ثمرات خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.وی ادامه داد: بزرگترین دستاورد این است که اعضا متوجه می شوند که چه زیرساخت هایی در حوزه داخلی سازی و توسعه این صنعت انجام داده اند.افشاری گفت: این همایش می تواند بستری برای به هم آوری کسب و کار باشد و محملی برای توسعه همکاری با کشورهای دیگر بوده و برای ما مثبت خواهد بود.



نظرات

  • فتحعلی فتحعلی (9 آبان 1396 ساعت 06:26)

    سلام
    چرا ایران خودرو و سایپا ال۹۰ دوگانه سوز تولید نمی کند