1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. ورود مجلس به ماجرای بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو

ورود مجلس به ماجرای بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو

11 شهریور 1396
  • 1

سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی همچنان بسته است. موضوعی که حرف و حدیث‌های بسیاری را به وجود آورده و همه منتظرند تا ببینند وزیر جدید صنعت،معدن و تجارت چه تصمیمی در این مورد خواهد گرفت.

این موضوع باعث شده است این حوزه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود. انجمن واردکنندگان خودرو در اعتراض به وضع به‌وجود‌آمده به طور رسمی از سازمان توسعه تجارت شکایت کرده است.

از دیگر سو، سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «اگر تا پایان هفته تکلیف بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو وارداتی مشخص نشود، مجلس به موضوع ورود خواهد کرد. »

همچنین فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس دهم درباره بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو به «دنیای خودرو» می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم اقدام اخیر در مورد بسته شدن ثبتارش غیرقانونی بود و امیدواریم که دکتر شریعتمداری به‌سرعت این موضوع را اصلاح کند. زیرا هیچ دلیلی برای اعمال ممنوعیت برای وارداتی‌ها وجود ندارد. بستن سایت ثبتارش باید با مجوز قانونی انجام می‌گرفت. ما از خود مسئولان ثبت سفارش خودرو هم که می‌پرسیم می‌گویند ما از این اقدام ناگهانی تعجب می‌کنیم.»

احمدی،درباره این که کمیسیون در واکنش به این اقدام چه تصمیمی دارد نیز می‌گوید :« ما نامه‌ای برای وزیر جدید نوشته‌ایم تا آقای شریعتمداری به سرعت پیگیری کند که دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی چیست.»

اثرات بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس دهم درباره اثرات بسته شدن سایت سفارش خودرو می‌گوید:« این موضوع مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. در حال حاضر شایعه‌ای ایجاد شده است عده‌ای می‌توانند خودرو وارد کنند و عده دیگری نمی‌توانند.

همچنین ثبت سفارش‌های قبلی افزایش قیمت داشته‌اند. این اقدام کار پرتبعاتی است. این اقدام وزارتخانه قابل اصلاح است و امیدواریم وزیر جدید این موضوع را پیگیری کند و اگر اتفاق جدیدی رخ نداد، روز شنبه کمیسیون این موضوع را پیگیری خواهد کرد همچنین اگر این موضوع رفع نشد، با اعضای انجمن واردکنندگان جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد.»

امسال بیش از یک میلیارد دلار خودرو وارد کشور شد

در حالی که کارشناسان واردات و برخی اعضای کمیسیون صنایع مجلس دهم این اقدامی را که برای حوزه واردات رخ داده است، خطرناک می‌دانند اما رئیس سازمان توسعه تجارت ایران می گوید:«از ابتدای امسال تا پایان مرداد‌ماه بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور به ارزش بیش از یک‌میلیارد و ۴۲ میلیون دلار ترخیص شده است».

مجتبی خسروتاج در حاشیه مراسم معارفه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی افزود: «واردات خودرو باید حساب شده باشد تا افراد نتوانند هرچه خواستند خودرو وارد کشور کنند.»

او افزود: «در پنج ماه نخست امسال واردات خودروی سواری در همسنجی با پارسال از نظر تعداد ۴۳ درصد و از نظر ارزش بیش از ۵۰درصد رشد داشته است.»

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیشتر بودن رشد ارزش از رشد تعداد خودروهای وارداتی را به معنای آن دانست که امسال خودروهای گران‌تر و با‌کیفیت‌تری در قیاس با سال گذشته وارد کشور شده است.

خسروتاج تاکید کرد: «باید ضمن توجه به توان تولید داخل، به مقوله صادرات نیز توجه داشت و تا دستورالعمل‌ها در این زمینه خوب و شفاف نشوند، واردات خودروی جدید به صلاح نیست.»

به گفته وی همه قوانین موجود کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده است این کنترل‌ها را داشته باشد.خسروتاج با اشاره به آخرین وضعیت دستورالعمل واردات خودرو، بیان کرد: «این دستورالعمل با تاکید بر پشتیبانی از تولید داخلی، سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال فناوری و توسعه صادرات تهیه شده است.»

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، دستورالعمل ذکر‌شده پس از تایید وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به هیات وزیران ارسال خواهد شد و پس از تایید نهایی، ابلاغ می‌شود.

او در پاسخ به این مطلب که توقف ثبت‌سفارش‌ها موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شده است، تصریح کرد: «همان‌طور که در مصاحبه‌های پیشین با رسانه‌ها عنوان شده، توقف موقت در ثبت سفارش‌ها به معنای توقف واردات نیست و اکنون از محل ثبت سفارش‌های پیشین واردات خودرو در حال انجام است.»

خسروتاج درباره تخلفات گرانفروشی واردکنندگان هشدار داد: «از سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده خواسته‌ایم در صورتی که خریداران خودروهای خارجی از عملکرد فروشندگان شاکی و ناراضی باشند می‌توانند مراتب شکایت خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا مورد رسیدگی قرار گرفته است و برخورد لازم انجام شود.»خسروتاج تاکید کرد: «هر نوع تعهدی برای تحویل خودرو یا فروش آن که بدون مجوز واردات و ثبت سفارش معتبر انجام شده و تعهداتی را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورده باشد، خلاف مقررات است و اگر واردکنندگان چنین اقداماتی کرده باشند، به تخلفاتشان رسیدگی خواهد شد.»

در پنج‌ماه نخست امسال بیش‌از ۳۸هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده که ارزش آنها بیش از یک‌میلیارد و ۴۲ میلیون دلار است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار وارد شده بود.

در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به ۲۶ هزار دستگاه خودرو سواری وارد و در گمرک‌های کشور ترخیص شد. این میزان در مدت مشابه پارسال حدود ۱۸ هزار دستگاه بود، این امر نشان‌دهنده افزایش ۳۰درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

پیش‌تر رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، افزایش نرخ ارز، سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیرنماینده از بازار را از دلایل اصلی افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار مطرح کرد.

ضرر ۳۵ میلیاردی واردکنندگان

در جدیدترین اقدام در این زمینه رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو از شکایت از رئیس و معاون سازمان توسعه تجارت و ادعای ضرر و زیان ۳۵ میلیارد تومانی خبر داد. فرهاد احتشام‌زاد در این زمینه اظهار کرد:«به دلیل توقف ثبت سفارش در یک ماه اخیر حدود ۵ هزار دستگاه خودرو با میانگین قیمت ۲۰۰ میلیون تومان در گمرک متوقف شده است که خسارت خواب سرمایه، هزینه انبارداری گمرک، ۱۸ درصد خسارت تاخیر در تحویل پرداختی به مشتریان و هزینه تسهیلات دریافتی از بانک‌ها فقط تا امروز حدود ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده و باید از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت شود.»



نظرات

  • فرزاد فرزاد (11 شهریور 1396 ساعت 21:48)

    چند خودروی مثلا تولید داخل با قیمت زیر ۱۰میلیون تومن داره حدود ۳۰میلیون فروخته میشه و خودروهای وارداتی زیر ۲۰میلیون تومن با قیمت حدود ۲۰۰میلیون تومن در ایران به فروش میرسد، حالا شما ببین سود سرشار از حلال در کدام از این دو بازار بیداد میکنه!؟ امیدوارم که این ورودها به صنعت خودرو باعث خروج هرچه سریعتر گاریسازان از وطن بشود، ولی بزک نمیریا!! گفتن بهار میاد، کمبزه با خیار پیشکش!