1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. طرح ضربتی جمع آوری اوراقچی های میدان شوش اجرایی شد

طرح ضربتی جمع آوری اوراقچی های میدان شوش اجرایی شد

6 شهریور 1395
  • 1

طرح ضربتی جمع آوری اوراقچی های میدان شوش صبح روز چهارشنبه با حضور پلیس آگاهی تهران بزرگ و همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران اجرایی شد تا یکبار برای همیشه یکی دیگر از مشاغل مزاحم شهر تهران با این شهر خداحافظی کنند.

برخی اوراقچی‌های میدان شوش معتقدند نخستین اوراقچی‌ها از سال ۱۳۴۹ در این منطقه مستقر شده‌اند و به نوعی مشاغل دیگری که در میدان شوش فعالیت می کردند با آغاز فعالیت اوراقچی ها مجبور به تغیر شغل شدند تا شوش به مرکز اوراقچی ها تبدیل شود و به مرور این منطقه به آشفته بازاری تبدیل شد که امروز بسیاری از خود اوراقچی ها از حضور در سر کار خود خسته هستند و می خواهند از این وضعیت رها شوند اما در این مسیر مشکلات بسیاری وجود دارد از تخلفات هیات امنا تا مشکلات مالکیتی مغازه ها که همگی باعث شده گره کوری برای انتقال آنها ایجاد کند.

بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها وظیفه تعطیلی، تخریب و انتقال واحدهای صنفی و مشاغل مزاحم بر عهده شهرداری گذاشته شده است، در همین راستا شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به نمایندگی از شهرداری تهران این وظیفه را بر عهده دارد و در راستای اجرای قانون، انتقال اوراقچی های میدان شوش را آغاز کرده است.

رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در تشریح اجرای این طرح گفت: از دو سال گذشته و با انحلال اتحادیه اوراقچی‌ها عملا دیگر چنین شغلی وجود ندارد و پروانه های صادر شده اعتبار ندارند، بر همین اساس در راستای اجرای این طرح کلیه واحدهایی که چنین فعالیتی دارند به حکم قانون پلمب خواهند شد. در حال حاضر ۱۱ گاراژ شامل ۸۰۰ واحد به فعالیت اوراق کردن خودرو مشغول هستند و لوازم یدکی دست دوم می‌فروشند.

وی افزود: براساس مصوبه مجلس از سال ۱۳۶۹، ۳۳ دسته شغلی باید به خارج از شهرتهران انتقال پیدا کنند که در بین این اصناف اوراقچی‌ها نیز بعد از حدود ۱۰ بار تذکر مشمول این طرح شدند. این در حالی است که از دو سال گذشته هیات امنای این صنف که به انتخاب خود اوراقچی ها تعیین شدند اقدام به خرید زمینی کرده اند و مقرر شد در این محل واحدهایی را برای ادامه فعالیت ایجادکنند که درحاضر نیز این مرکز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این اتفاق درحالی روی داد که پیش از این تصمیم، شهرداری تهران محلی را برای استقرار اوراقچی‌ها در منطقه خاوران ایجاد کرده بود که نهایتا مورد پذیرش کسبه قرار نگرفت و با تشکیل هیات امنا محل جدیدی به انتخاب خود در خاوران و مجموعه ثامن الحجج ساختند.

وی با بیان اینکه اکثر این صنف فاقد سرقفلی مالکیت هستند، افزود: ما اجازه تغییر کاربری به این واحدها را داده ایم؛ اما متاسفانه بسیاری از آنها فاقد مالکیت هستند و برخی نیز اجازه نامه دستی دارند که بسیاری از مالکین یا در خارج از کشور قرار دارند یا فوت کرده اند . در حقیقت خود این افراد تمایل دارند تغیر شغل دهند؛ اما مالک نیستند و مالک نیز در دسترس نیست و انجام این کار منوط به اجازه مالک است. وی ادامه داد: این صنف درحال حاضر می‌تواند با تغییر کاربری به لوازم خانگی یا بلور فروشی ادامه فعالیت دهد که درصورت خالی کردن واحدها می توانیم آنها را آسفالت و فضای سبز مناسبی برایشان ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: در دوران جنگ تحمیلی این صنف خدمات بسیاری را ارائه کرده است در دورانی که جنگ و تحریم بود این صنف با اوراق کردن خودروهای تصادفی لوازم آن را به فروش می رساند و به مردم خدمات می دادند؛ اما امروز با ایجاد مراکز رسمی تعمیرات در سطح شهر این صنف کارآیی خود را از دست داده اند و عملا درآمدی هم ندارند ، اما استادکاران خوبی هستند لذا لازم است که در مکان دیگری از کار آنها استفاده کرد لذا مرکز ثامن الحجج به انتخاب هیات امنای خودشان انتخاب و ساخته شده است تا به مکانیکی و فروش لوازم دست دوم خودرو مشغول شوند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با بیان اینکه از یک ماه و نیم گذشته باردیگر این افراد خواهان فعالیت در میدان شوش بودند، گفت: این افراد اعلام کردند که مجموعه جدید مشکل آب ، برق و گاز دارد به همین منظور با برگزاری جلسه ای با استانداری قرار بر این شدکه ظرف ۲۵ روز این مشکلات به طور کامل مرتفع شود.

قدیمی با بیان اینکه صنف اوراق کننده‌های اتومبیل با اتحادیه فروش آهن آلات درحال حاضر ادغام شده‌اند، تصریح کرد: ما شهرک خاورشهر را با مجوز شورای شهر به این افراد پیشنهاد دادیم؛ اما طی سه سال گذشته با وجود عدم همکاری آنها خواهان مهلت بودند تا زمینی را خودشان پیداکنند که به همین منظور زمینی ۲۲ هکتاری در محدوده ثامن الححج در جاده خاوران توسط این صنف خریداری شد و قرار داد ساخت آن نیز در اردیبهشت ماه به اتمام رسیده است؛ به گونه‌ای که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بهتر است این واحدها به آنجا بروند و در امر تأمین زیرساخت ها تلاش کنند و تا تکمیل آنجا در ملک خود در میدان شوش نیز تغیر کاربری بدهند.

وی با بیان اینکه هیات امنای این صنف با ۵ نماینده و ۶۰۰ امضاء تغییر کاربری وانتقال خود را به ثامن الحجج اعلام کردند، گفت: حتی اقرارنامه محضری نیز از این افراد گرفته ایم؛ به گونه ای که از اردیبهشت امسال قرار داد ساخت آنها به اتمام رسیده؛ اما این افراد باردیگر خواهان تمدید حضورشان در میدان شوش شدند و باز هم مهلت دادیم که تا بعداز ماه مبارک رمضان در این محل بمانند .

قدیمی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت واحدهای بلور فروشان میدان شوش متری ۱۰۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: این در حالی است که این سمت میدان و واحدهای اوراق فروشی ها تنها متری ۱۰ میلیون تومان است که این افراد با تغییر کاربری می توانند قیمت ملک های خود را نیز تغییر دهند.

وی با تاکید بر عظم پلیس و مجموعه مدیریت شهری برای خروج این صنف از شهر تهران گفت: بر طبق آمار پلیس ۹۰ درصد پرونده های سرقت خودرو منتهی به این میدان می شود البته برخی از این افراد متخلف هستند اما بی تردید زمان ساماندهی این افراد فرا رسیده است.

این افراد پروانه هایی را در دست دارند که تا سال ۱۳۹۸ اعتبار دارد اما به دلیل ادغام صنف اوراق کننده های اتومبیل با اتحادیه فروش آهن آلات از نظر قانونی پروانه های آنها باطل است نکته ای که ایجاب می کند در این خصوص تصمیمی گرفته شود که دارندگان این پروانه ها نیز به حقوق قانونی خود برسند و موضوع مالکیت ها که شاید با تدبیر راهکارهای مناسب، نگرانی مستاجران را از بین برد تا در برابر تغیر شغل که خواست قلبی خودشان نیز هست مقاومت نکنند.

البته فروش واحدهای مجتمع ثامن الحجج بعضا به مبالغ سنگین نیز شاید از موارد دیگری باشد که نیازمند دخالت شهرداری تهران است چرا که پرداخت رقم های سنگین برای بسیاری از اوراقچی ها امکان پذیر نیست و همین موجب مقاوت آنها از انتقال شده است.

منبع: ایسنا



نظرات

  • تهرانی تهرانی (7 شهریور 1395 ساعت 14:27)

    من وخانواده ام که جرئت نمیکنیم برای خریدبلور ولوازم خانه به ان منطقه برویم مسئولین بهتر است جهت جابجایی به جای دیگر دراین منطقه فکر عاجلی بکنندخریدوفروش مواد واجناس دزدی دراین منطقه علنی وبه چشم هر رهگذری به چشم میخورد