1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. اعلام شرایط ترخیص خودروهای وارداتی با استاندارد کشورهای عربی

اعلام شرایط ترخیص خودروهای وارداتی با استاندارد کشورهای عربی

24 آذر 1394
  • 0

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از رفع ممنوعیت ترخیص خودروهای موجود در گمرک با استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد و گفت: خودروهایی که قبض انبار آنها تا 15 آذرماه صادر شده باشد، امکان ترخیص دارند.

فرهاد احتشام‌زاد با اشاره به مصوبه جدید گمرک برای ترخیص خودروهای خارجی اظهار داشت: براساس مصوبه‌هایی که در زمان تحریم‌ها توسط ستاد ویژه تدابیری اقتصادی صادر شده بود، امکان واردات خودرو با استاندارد آلایندگی پایین‌تر از استانداردهای ایران فراهم شده بود. براین اساس با توجه به تحریم صنعت خودروی ایران، خودروهایی که مطابق با استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودند نیز می‌توانستند به ایران وارد شوند.

وی توضیح داد: استاندارد این خودرو سبب آلایندگی این خودروها یک پله پایین‌تر از استاندارد ایران بود و طبق مصوبه دولت منع واردات آنها برداشته شده بود.

وی با بیان اینکه از سال گذشته مصوبه جدیدی ابلاغ شد که براساس آن خودروهای وارداتی باید تمام استانداردهای اروپایی را دارا باشند، گفت: مصوبه اول، تا شهریور 93 قابل اجرا بود و از این تاریخ به بعد امکان سفارش‌گذاری برای این خودروها وجود ندارد.

احتشام‌زاد تصریح کرد: به این ترتیب خودروهای وارد شده براساس استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در گمرک مانده بود و امکان ترخیص نداشتند.

وی افزود: طبق مصوبه جدید دولت قرار شد خودروهایی که تا تاریخ 15 آذر ماه امسال قبض انبار دریافت کرده‌اند در صورت نداشتن چراغ مه‌شکن عقب امکان ترخیص از گمرک را داشته باشند.

وی ادامه داد: به این ترتیب سازمان استاندارد ترخیص این خودروها را منوط به نصب چراغ مه‌شکن عقب کرد که البته این اقدام باید به تایید شرکت نمایندگی خودروساز نیز برسد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه آمار جدیدی از تعداد خودروهای موجود در گمرک نداریم، گفت: ترخیص این خودروها تاکنون متوقف شد اما با مصوبه جدید و بخشنامه گمرک این ممنوعیت برطرف شده است.

وی با بیان اینکه از این به بعد واردات خودروها باید براساس استاندارد یورو 5 و گواهی سیاسی صورت گیرد، گفت: خودروهای وارداتی به محض ورود به انبار گمرک، قبض انبار دریافت می‌کنند که طبق بخشنامه جدید اگر این قبض تا 15 آذر ماه صادر شده باشد،اجازه ترخیص خواهند داشت.




نظرات