1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. راهنمای خرید سنسور و دوربین دنده عقب خودرو

راهنمای خرید سنسور و دوربین دنده عقب خودرو

8 دی 1396
  • 1

احتمالاً برای شما اتفاق افتاده است که هنگام پارک با دنده عقب، ناگهان به میله ای که آن را در آینه ندیده اید برخورد کرده باشید، یا خدای نکرده دوچرخه ای را که کف کوچه یا خیابان به حالت خوابیده بوده است، ندیده اید و... به خصوص اگر خودروی شما از نوع شاسی بلندهای قدیمی بوده یا از آن دسته خودروهایی است که فضای دید عقب آن ها کمتر است مثل ال 90. در این مواقع، استفاده از تجهیزات پارک نظیر حسگرهای صوتی یا دوربین دنده عقب، می تواند تا حد زیادی، به افزایش دید و اطلاع شما از اشیای اطراف خودرو کمک کند. هم اکنون این محصولات در دو نوع کلی حسگرهای صوتی و تصویری در بازار وجود دارند و بررسی ها نشان می دهد که با صرف هزینه ای در حدود 100 هزار تومان می توانید، خودروی خود را از این نظر شبیه یک خودروی هوشمند کنید. در ادامه به معرفی بیشتر این تجهیزات می پردازیم.

 راهنمای خرید سنسور و دوربین دنده عقب خودرو



حسگر صوتی دنده عقب

اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید یا این که خودروی شما پخش تصویری یا نمایشگر ندارد، می توانید محصولاتی را که شامل حسگر صوتی دنده عقب هستند بخرید. این محصولات پک یا جداگانه در بازار عرضه می شوند. قطعات اصلی موجود در پک این محصولات شامل دو یا چند سنسور هستند که معمولاً در قسمت سپر عقب نصب می شوند. قطعه اساسی دیگر نیز همان طور که گفته شد مانیتور کوچک ال ای دی است. این مانیتورها دارای انواعی هستند و به صورت تک یا چند رنگ در بازار به فروش می رسند.

سنسورهای صوتی، به طور معمول قادرند وجود اشیا را از فواصل 2 متر تا 30 سانتی متری از خودرو با صدای بوق و نیز مانیتور به راننده اطلاع دهند.کارشناسان توصیه می کنند بهتر است چهار سنسور در قسمت سپر عقب نصب شود تا بدین ترتیب علاوه بر گوشه ها، قسمت وسط سپر نیز پوشش داده شود. در هر حال، برخی پک های این محصول دارای چهار سنسور هستند و برخی دیگر تنها دو سنسور دارند.

هم اکنون، قیمت پک های سنسورهای صوتی از 60 هزار تومان شروع می شود و بسته به کیفیت و برند، تا بیش از 300 هزار تومان (در بازار تهران) هم به فروش می رسد. از عوامل موثر در این خصوص می توان به خطای کمتر سنسور، سرعت برد آن و اندازه سنسورها اشاره کرد. هزینه نصب مجموعه سنسور صوتی متغیر بوده ولی برای خودروهای معمولی، در حدود 30 هزار تومان است. تفاوت در هزینه نصب، به پرکاربودن نصب بستگی دارد.




دوربین تصویری خودرو (دنده عقب)

از سوی دیگر دوربین های تصویری نیز، ابزار بسیار کاربردی و مناسبی هستند این تجهیزات شامل یک دوربین در قسمت عقب خودرو است که برای نمایش تصویر یا به پخش تصویری خودروی شما وصل می شود یا می توانید برای دیدن تصویر، از نمایشگرهای کمکی بهره بگیرید.دوربین های خودرو، دارای تنوع زیادی در بازار هستند. یک نوع از آن ها صرفاً هنگام دنده عقب فعال می شود. دسته ای دیگر، دارای خطوط متراژ فرضی روی تصویر نمایشی خود هستند. در برخی از خودروهای جدیدتر، سنسورهای رادیویی فاصله یاب نیز روی سپر عقب خودرو نصب می شوند. این سنسورها، فاصله خودرو از اشیای پشت آن را محاسبه و با نزدیک شدن آن به موانع پشتی، شروع به هشدار دادن می کنند.نسل جدیدتر دوربین های مخصوص خودرو هم امکان ضبط تصاویر را دارند.

به گفته نیک خلق یکی ازفروشندگان خیابان سعدی مشهد، عمده ترین و پرکاربردترین دوربین های تصویری خودرو هم اکنون، مارشال و کلارو هستند. قیمت برند مارشال در بازار سعدی مشهد در حدود 30 تا 35 هزار تومان و قیمت برند کلارو که دارای کیفیت بالاتری است، در حدود 40 تا 45 هزار تومان است. البته بررسی دخل و خرج از بازار، بیانگر این است که دوربین هایی با قیمت بالاتر هم در بازار به فروش می رسند که به همراه ویژگی های گفته شده، کیفیت بالاتر، عمق تصویر بیشتر، رزولوشن بالاتر و امکاناتی نظیر دید در شب و زاویه دید بیشتر نیز از جمله مزایای آن هاست. مجموعه این موارد ممکن است قیمت خرید دوربین برای شما را تا 250 هزار تومان نیز افزایش دهد. دوربین های دنده عقب خودرو هم در داخل اتاق و هم درون سپر خودرو نصب می شوند



نمایشگرهای دوربین دنده عقب

شاید بشود گفت مرسوم ترین نوع نمایشگر عقب خودرو، آینه وسط است. بدین ترتیب نمایشگر در قسمت آینه وسط خودرو نصب می شود و بدون این که اختلالی در دید راننده هنگام حرکت رو به جلوی خودرو ایجاد کند، تنها هنگام دنده عقب روشن می شود. ابعاد تصویر مرسوم ترین این مانیتورها که در بازار به آینه رفلکس نیز معروفند، 4اینچ است و قیمت آن ها از حدود 70 هزار تومان به بالاست.

البته نسل های جدیدتر این نمایشگرها که ابعاد و امکانات بیشتری دارند نیز به بازار آمده است که استفاده از آن ها همانند دیگر تجهیزات جانبی خودرو حتماً باید با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی باشد. قیمت این مانیتورها از 160 هزار تومان به بالاست و تا حدود 500 هزار تومان ادامه دارد. این مانیتورها دارای امکاناتی نظیر فلش، دستگاه دیجیتال تلویزیون، جی پی اس و.. هستند. با این حال از برندهای معروف و پرکاربرد در این حوزه می توان به مارشال و کلارو اشاره کرد.

نمایشگرهایی که پشت آفتابگیر نصب می شوند نیز برای نمایش دوربین عقب به کار می روند. این نمایشگرها معمولاً دارای تصاویر 7و 9اینچی هستند. قیمت این مانیتور ها از حدود 150 هزار تومان به بالاست و مدل های گرانتر(200 هزارتومان به بالا) قابلیت هایی نظیر پخش کانال های اصلی تلویزیون (6 کانال) را نیز دارند.

اگر هم بنا به دلایلی تصمیم دارید که برای دوربین دنده عقب، از نمایشگر مجزا استفاده کنید باید هزینه ای بیش از 150 هزار تومان برای ابعاد ۴ و ۷ اینچ و برای ابعاد 9اینچ، از 270 هزار تومان به بالا در نظر بگیرید. این مانیتورها نیز دارای امکانات و کیفیت متعدد هستند. در خصوص هزینه نصب تجهیزات دوربین عقب نیز باید به قیمت 30 هزار تومانی این خدمات اشاره کرد.

منبع خراسان


نظرات

  • آریا آریا (8 دی 1396 ساعت 14:57)

    خدا خیرت بده ،آدرس این فروشگاهها که جنس به این ارزونی دارن رو بده تا بریم واسه خرید. آدم حسابی مثل اینکه تو بازار نیستی. کدوم مانیتور کمتر یک و سیصد فروش میره؟