1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. جدیدترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی اعلام شد

جدیدترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی اعلام شد

2 تیر 1393
  • 0

گزارش جدید سازمان بازرسی کیفیت در ارزیابی کیفی خودروها در حالی منتشر شد که پراید از این ارزیابی حذف شده است. در حالی که ماه گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بدون ارزیابی کیفی پراید در گزارش خود، علت این امر را عدم همکاری سایپا با این شرکت و عدم ارائه آمار تولید پراید عنوان کرد، امروز در جدیدترین گزارش ارزیابی کیفی خودروها، باز هم ارزیابی در مورد پراید انجام نشده و البته هیچ اشاره‌ای به دلیل حذف این محصول از جدول ارزیابی کیفی خودروها نشده است.

به این ترتیب باید دید دلیل عدم ارزیابی کیفی پراید برای دومین ماه پیاپی چیست و آیا توقف تولید این خودرو اتفاق افتاده که در فروردین ماه آماری از تولید آن به شرکت بازرسی ارائه نشده و در اردیبهشت نیز ارزیابی در این زمینه انجام نشده است؟

در جدیدترین ارزیابی کیفی خودروها که مربوط به تولیدات اردیبهشت امسال است، آمده است: مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با رشد 118.1 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با افزایش جزئی 0.5 درصدی (بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌های خودروساز) روبرو شده است.

در این ماه 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

گروه سبک:

در بخش ارزیابی خودروهای سواری شاهد رشد 129.1 درصدی تیراژ تولید نسبت به فروردین ماه بودیم. این امر به دلیل تعطیلات نوروزی فروردین ماه است که تعداد خودروهای تولیدی در ماه جاری نسبت به فروردین ماه افزایش قابل توجهی داشته است. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل می‌توان به تولید مجدد خودروی تندر 90 ایران خودرو اشاره کرد.

با توجه به افزایش تولید خودروهای سواری در اردیبهشت ماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نیز نسبت به ماه قبل از آن 93.2 درصد رشد داشته است، به طوری که جمعاً 18 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 16 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 2 مدل در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، به طور قطع شاخص‌های قیمت و کیفیت با هم دارای رابطه مستقیم هستند، به این معنا که به طور طبیعی انتظار می‌رود با افزایش قیمت، کیفیت نسبی محصولات نیز افزایش یابد.

جدیدترین ارزیابی کیفی خودروها با در نظر گرفتن 4 دسته قیمتی خودروهای ساخت داخل انجام شده است.

بر این اساس، با توجه به تنوع خودروهای ساخت داخل در دسته قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان، بیشترین تعداد خودروهای ارزیابی شده در این دسته قرار دارند که بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی‌های اردیبهشت ماه 1393 خودروی پارس تندر با 20.6 نمره منفی در صدر جدول کیفی این دسته قیمتی قرار گرفته است. پس از آن، تندر 90 در رده بعدی این جدول قرار دارد.

از سوی دیگر خودروی جک J5 با 47.8 نمره منفی در بین خودروهای بین 40 تا 60 میلیون تومانی بهترین کیفیت را دارا بوده است. خودروهای این دسته قیمتی در سطح کیفی خیلی خوب قرار دارند، اما هیچ خودرویی در این دسته قیمتی در رده A+ قرار نگرفته است.

همچنین رنو مگان با 19.2 نمره منفی بین خودروهای 60 تا 100 میلیون تومان بیشترین کیفیت را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه وجود یک خودرو با رده کیفی B+ در این گروه است.

سوزوکی گرند ویتارا نیز که جزء دسته قیمتی بالای 100 میلیون است، تنهای خودروی ارزیابی شده در این دسته قیمتی است که با 16.4 نمره منفی موفق به دریافت رده خودروهای خیلی خوب شده است.

در نمودار مربوط به روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال، پژو 206 صندوق‌دار بیشترین میزان بهبود و پژو پارس خراسان هم بیشترین میزان تنزل را داشته اند.

در ارزیابی کیفی وانت نیز شاهد افزایش 87.8 درصدی تولید (بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌های خودرو ساز) در اردیبهشت نسبت به فروردین ماه هستیم. با توجه به این موضوع تعداد ارزشیابی این خودروها نیز 122.4 درصد رشد داشته است و از 5 مدل خودروی ارزشیابی شده، 2 مدل در سطح کیفی خوب و 3 مدل نیز در سطح کیفی قابل قبول قرار گرفته‌اند.

بر این اساس، وانت وینگل 5 محصول شرکت سازه‌های خودرو دیار در صدر و وانت پیکان محصول شرکت ایران خودرو تبریز در انتهای جدول قرار گرفته‌اند.

همچنین تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت را در اردیبهشت نسبت به فروردین ماه مشاهده می‌کنیم.

وانت کاپرا بیشترین میزان بهبود را در این بخش به خود اختصاص داده است.

همچنین از آنجا که وانت وینگل 5 و نیسان Z24i در رده بندی ماه پیش وجود نداشتند، در جدول مربوطه مقایسه قرار نگرفته اند.

گروه سنگین :

در بخش خودروهای تجاری مسافری نیز در اردیبهشت ماه مانند ماه قبل از آن هیچ گونه خودرویی تولید نشده است. در بخش خودروهای تجاری باری، تیراژ تولید نسبت به فروردین ماه رشد قابل توجهی داشته که مربوط به افزایش تولید کشنده البرز و کامیون بنز WH و تولید مجدد کشنده ماز و کامیونت الوند است.از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای تجاری باری ساخت داخل می‌توان به تولید محصول جدیدی با نام کامیون اسکانیا P410 در شرکت ماموت دیزل اشاره کرد .در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری در اردیبهشت نسبت به فروردین ماه کامیون بنز WH و کشنده البرز روند رو به بهبود داشته‌اند.




نظرات