1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. آیا اوپل هم به سرنوشت آئودی در ایران دچار می‌شود؟

آیا اوپل هم به سرنوشت آئودی در ایران دچار می‌شود؟

21 مرداد 1396
  • 1

در سال های ابتدایی دهه 90 میلادی فرصتی پیش آمد که بعضی از اتومبیل های معروف وارد کشورمان شوند که از جمله آن ها مدل های مختلفی از اوپل مانند کورسا، آسترا، وکترا و امگا بودند که مورد توجه و استقبال خریداران قرار گرفتند و خیلی سریع متوقف شد. بعد از گذشت بیش از یک دهه از عدم ورود این برند، هر چند وقت یک بار اخباری مبنی بر اخذ نمایندگی این برند توسط شرکت های مختلف منتشر می شود و بلافاصله برای محکم کردن جای پای خود اقدام به فروش تعدادی از محصولات این برند می کنند. اخیرا نیز پیش فروش اوپل موکا ایکس از سوی ساپرا موتور و سپس اعلام غیر قانونی بودن این حرکت از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خبر ساز شده است.

آیا اوپل هم به سرنوشت آئودی در ایران دچار می‌شود؟

توان خودرو جی یکی از این شرکت ها بود که در سال های اخیر اقدام به عرضه محصولات این برند کرد. به تازگی نیز شرکت ساپرا موتور پیش فروش مدل موکا ایکس را به صورت تحویل 90 و 120 روزه آغاز کرده است.

در همین راستا خبرگزاری فارس خبری را مبنی بر غیر قانونی بودن خودروهای اوپل از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتشر کرد. در این خبر به این نکته اشاره شده است که: "پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی غیرقانونی است، اعلام کرد: در همین راستا پیش‌فروش خودروی اپل از طریق شرکت ساپرا موتور غیرقانونی است. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به استناد ماده 5 آئین نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع مصوبه شماره 7415.ت51681 ﻫ مورخ 95.10.28 هیئت محترم وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.

لذا از هموطنان گرامی تقاضا می‌شود در صورت تمایل به خرید خودرو در قالب «پیش فروش» فقط شرکت‌هایی که دارای نماینده رسمی بوده و مشخصات آنها در سایت مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران به نشانی www.gatc.ir درج شده و نسبت به اخذ مجوز پیش فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده و در آگهی پیش‌فروش به آن اشاره شده را انتخاب نموده و از ثبت نام در شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی هستند هر چند تبلیغات گسترده‌ای از طریق چاپ آگهی در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های عمومی داشته باشند به دلیل جلوگیری از مشکلات آتی اکیداً خودداری نمایند. لازم است متقاضیان خرید در زمان مراجعه به شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، مجوز پیش فروش و شماره مجوز مربوطه جهت پیش فروش خودرو که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده را به منظور حصول اطمینان، از شرکت عرضه‌کننده مطالبه کنند. لازم به توضیح است امکان ورود خودرو از سوی واردکنندگان غیر رسمی به صورت موازی، با توجه به پایان اعتبار ثبت سفارش‌های قبلی و عدم امکان ثبت سفارش جدید غیر ممکن بوده، لذا تعهدات شرکت‌های مذکور به خریداران بدون پاسخ خواهد ماند. در همین راستا به اطلاع میرساند پیش فروش خودروی اوپل از طریق شرکت ساپرا موتور به دلیل عدم اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، غیر قانونی است."

شایان توجه است: شرکت خودروسازی آلمانی اوپل با بیش از 35 هزار کارمند که قبلا زیر مجموعه جنرال موتورز بود، از ابتدای آگوست 2017 و پس از توافقات صورت گرفته، به ابرشرکت پژو- سیتروئن (PSA) فرانسه پیوست. گروه PSA با مالکیت واکسهال، سیتروئن، پژو، برند پرمیوم DS و اکنون اوپل به دومین شرکت خودروسازی اروپا تبدیل شده است.

با توجه به فعالیت رسمی و گسترده شرکت های زیر مجموعه PSA در ایران، دور از ذهن نیست که اوپل مسئولیت نمایندگی خود را به یکی از همین شرکت ها که در حال حاضر تجربه فروش و خدمات پس از فروش سایر محصولات این گروه را دارند واگذار کند اما باید منتظر ماند تا دید این برند محبوب آلمانی توسط چه شرکتی و به صورت رسمی وارد ایران خواهد شد یا به سرنوشتی همانند آئودی که علی رغم هیاهوی رسانه ای و برگزاری مراسمی گسترده و پیش فروش خودروها اما باز هم به دست مشتریان نرسید. در حال حاضر در سایت رسمی شرکت اوپل آلمان، اسم هیچ شرکتی به عنوان نماینده رسمی این برند در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.



نظرات

  • امیری امیری (21 مرداد 1396 ساعت 14:48)

    حالا خوبه اطلاع رسانی هر از چند گاهی در این خصوص صورت میگیره تا مردم بدونند از کدوم شرکتها خودرو خرداری کنند