1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تخلف 8 نمایندگی رسمی فروش خودروهای خارجی در ایران

تخلف 8 نمایندگی رسمی فروش خودروهای خارجی در ایران

30 آذر 1396
  • 0

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل از تخلف 8 نمایندگی رسمی فروش خودروهای خارجی خبر داد و گفت: این شرکت‌ها به جای تحویل خودرو به مشتری، آنها را وادار به دریافت سودهای پایین می‌کنند.

 تخلف 8 نمایندگی رسمی فروش خودروهای خارجی در ایران

سعید مؤتمنی اظهار داشت: در حال حاضر با تخلف ۷ تا ۸ نماینده رسمی واردکننده خودرو روبه‌رو هستیم، به طوری که با تأخیرهای چندماهه که در برخی موارد به ۱۶ ماه نیز می‌رسد، خودرو را به خریدار تحویل نمی‌دهند و او را وادار به دریافت سود پایین بابت مبلغ پرداخت شده خودرو به شرکت می‌کنند.

وی توضیح داد: به دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث افزایش تعرفه واردات، قیمت خودروهای خارجی در بازار افزایش یافته به طوری که در برخی خودروها رشد ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را شاهد هستیم. در این شرایط نمایندگی‌های رسمی فروش خودروهای خارجی از تحویل خودرو به خریداران سر باز زده و آنها را وادار می‌کنند تا به دریافت سود ۱۷ یا ۱۸ درصدی پول خود قانع شوند.

مؤتمنی ادامه داد: این در حالی است که ارزش پول مردم پایین آمده است، شرکت‌ها از پول آنها سوءاستفاده کرده و درنهایت می‌خواهند سود پایینی به خریدار پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: برخی از این شرکت‌های متخلف برای واردات ۳۰۰ خودرو ثبت سفارش کرده‌اند ولی حدود ۲ هزار دستگاه خودرو را پیش‌فروش کرده‌اند و حالا نمی‌توانند خودروی پیش‌فروش‌شده را به مردم تحویل دهند، در عین حال رشد قیمت خودروهای خارجی در بازار نیز باعث شده تا این نمایندگی‌ها از تحویل خودرو با قیمت های پیش‌فروش‌شده به خریداران جلوگیری کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با تأکید بر اینکه مجوز فعالیت این شرکت‌ها باید باطل شود، گفت: قراردادهای این شرکت ها با خریداران یکطرفه است و حالا از تحویل خودرو به مشتری طفره می‌روند.

مؤتمنی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون بازار خودروهای خارجی با رکود همراه است، اظهار داشت: قیمت‌ها دارای حباب است و بسیاری از مردم منتظرند تا سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز شود.

وی ادامه داد: در صورت باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد و شاهد کاهش نرخ خودروهای خارجی خواهیم بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل افزود: حتی در صورت افزایش تعرفه واردات خودرو نیز شاهد قیمت‌های بالای فعلی نخواهیم بود، به عنوان مثال؛ سورنتو که در حال حاضر قیمت آن به بالای 300 میلیون تومان رسیده است، در صورت واردات با تعرفه 95 درصدی نیز قیمتی بیشتر از 260 میلیون تومان نخواهد داشت، زیرا ارزش گمرکی این خودرو تغییری نکرده است.

وی در پایان در مورد وضعیت فروش شرکت‌های متخلف عرضه‌کننده خودروهای خارجی که قبلاً نام آنها از سوی سازمان حمایت اعلام شده بود نیز گفت: خریداران آگاه شده‌اند و می‌دانند که این شرکت‌ها کلاهبرداری می‌کنند، به همین دلیل خریدی از این شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد و برای ما نیز شکایت جدیدی نیامده است.

وی افزود: شکایت از این شرکت‌ها مربوط به ماه‌های شهریور و مهر بوده و در آبان و آذرماه شکایتی در این مورد نداشته‌ایم.

منبع فارس


نظرات