1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. قانون جدید بیمه شخص ثالث برای سال 96

قانون جدید بیمه شخص ثالث برای سال 96

16 خرداد 1396
  • 12

قرار است تا چند ماه آینده و حداکثر تا پایان شهریور‌ شرکت‌های بیمه‌ای قانون جدیدی را اجرایی کنند و این موضوع نشان می‌‌دهد کشور ما به سمت بیمه کردن راننده می‌رود، نه خودرو.

در بخش اول گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت «بیمه ما» به این موضوع اشاره شد که بیمه کالایی ضروری است و باید جزئی از سبد خانوار خانواده‌ باشد. صفدری از این موضوع گله داشت که چرا بیشتر مردم توجه جدی به بیمه خودرو ندارند و فقط بیمه اجباری شخص ثالث را انجام می‌دهند. از سوی دیگر پوشش کامل خودرو بحث مهمی است که صفدری بر آن تاکید داشت و به‌ویژه معتقد بود که دارندگان خودرو از بیمه بدنه هم استفاده کنند.

مجید صفدری در بخش دوم مصاحبه هم به مباحث مهمی از جمله بیمه خودروهای فرسوده، قانون جدید بیمه شخص ثالث و گسترش فرهنگ بیمه اشاره کرده است.

وی درباره قانون جدید بیمه شخص ثالث توضیح می‌دهد که قرار است به نام فرد صادر شود و حداکثر شرکت‌های بیمه‌ای تا پایان شهریورماه قانون جدید را اجرا کنند.

صفدری پیشنهاد می‌کند که ۹ درصد حق بیمه شخص ثالث بابت مالیات بر ارزش افزوده از بیمه حذف شود تا مردم تمایل بیشتری به خرید بیمه نامه پیدا کنند. البته او بر این موضوع هم تاکید می‌کند که گسترش فرهنگ بیمه نیاز به عزم عمومی دارد و رسانه ملی و آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بخش دوم مصاحبه با مجید صفدری مدیرعامل شرکت «بیمه ما» را می‌خوانید.

← قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرده و مصوبه آن به بیمه مرکزی ابلاغ شده است. درباره این قانون و زمان اجرایی شدن آن توضیح ‌دهید.

قبل از هر چیز باید توضیح دهم که در همه دنیا شخص، بیمه می‌شود نه خودرو، یعنی بیمه شخص ثالث به‌نام راننده صادر می‌شود، نه برای خودرو. در واقع این شخص است که می‌تواند خطر و حادثه ایجاد کند. خودرو یک وسیله جامد بدون فکر و شعور است و انسان پشت خودرو می‌نشیند و می‌تواند خطرساز باشد. در حال حاضر در کشور ما خودرو بیمه می‌شود نه شخص.

به این روش است که بیمه شخص ثالث برای خودرو بر اساس نوع، مدل و تعداد سرنشین صادر می‌شود. اما در دنیا این بیمه بر اساس تحصیلات، شغل، سن، میزان و نوع تردد راننده و کاربرد خودرو صادر می‌شود. خوشبختانه در کشور ما هم قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرده و قرار است این بیمه به نام فرد صادر شود. سال گذشته طرح مورد نظر توسط دولت به مجلس ارسال و تصویب شد و در برنامه پنج ساله ششم نیز به آن پرداخته شده است. بیمه مرکزی هم این موضوع را به همه شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ کرده است. هم‌اکنون بیمه مرکزی در حال تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های قانون جدید است. قرار است تا چند ماه آینده و حداکثر تا پایان شهریور‌ شرکت‌های بیمه‌ای قانون جدیدی را اجرایی کنند و این موضوع نشان می‌‌دهد کشور ما به سمت بیمه کردن راننده می‌رود، نه خودرو.

نکته مهم قانون جدید این است که وقتی راننده‌ای خودروی خود را عوض می‌کند، بیمه شخص ثالث را با فروش خودروی خود انتقال نمی‌دهد بلکه این بیمه در خودروی دیگری که راننده پشت آن می‌نشیند، قابل استفاده است. این بیمه‌نامه توسط راننده‌ها به‌عنوان یک شخص حقیقی خریداری می‌شود. ضمن اینکه تخفیف‌هایی نیز از بیمه شخص ثالث حذف شده است و این اقدام بسیار بجا و خوب بود. پیش از این هر شرکت بیمه‌ای، تخفیفی برای فروش بیمه شخص ثالث اعلام می‌کرد. در عین حال بیمه بدنه، اختیاری است و شرکت‌های بیمه برای رقابت با یکدیگر،‌ تخفیف‌های مختلفی جهت جذب مشتری اعلام می‌کنند.

← علاوه بر تغییر این قانون چه اقدامات دیگری باید انجام بگیرد تا مردم بیمه کامل خودروی خود را جدی بگیرند؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که وقتی نرخ دیه افزایش پیدا می‌کند، حق بیمه نیز بالا می‌رود. بنابراین درخواست ما این است که نرخ دیه با توجه به افزایش تورم باشد. همچنین با توجه به اینکه در اسلام، ۶راهکار برای پرداخت دیه مرد و زن مسلمان پیش‌بینی شده است که به‌جای شتر نرخ دیه با نقره محاسبه شود. نقره هم بر اساس دیه درهم تعیین می‌شود. هر اندازه دیه افزایش پیدا کند، نقره هم افزایش می‌یابد. نکته مهم دیگر اینکه وزیر اقتصاد در این چهار سال قول داد مالیات بر ارزش افزوده را حذف کند. در حال حاضر ۹ درصد حق بیمه شخص ثالث بابت مالیات بر ارزش افزوده است. این در حالی است که در هیچ جای دنیا برای گسترش فرهنگ بیمه مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود. به همین دلیل از مجلس شورای اسلامی، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد درخواست می‌کنیم که مالیات بر ارزش افزوده را حذف کنند، زیرا با این اقدام حق بیمه کاهش می‌یابد و مردم تمایل بیشتری به خرید بیمه‌نامه پیدا می‌کنند.

← نکته مهمی که بر آن تاکید دارید، ترغیب مردم برای پوشش کامل بیمه خودرو است. چه راهکاری برای گسترش فرهنگ بیمه پیشنهاد می‌کنید؟

گسترش فرهنگ بیمه نیاز به عزم عمومی دارد و رسانه در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. در این میان صداوسیما با پخش برنامه‌هایی در این زمینه می‌تواند افکار عمومی را آگاه‌تر کند و فرهنگ بیمه خودرو و حتی بیمه‌های دیگر را گسترش دهد. در رسانه ملی با وجود تعداد زیاد ‌شبکه‌های تلویزیونی و مباحث کارشناسی، جای بحث‌های بیمه‌ای خالی است و در واقع مباحث بیمه در صداوسیما مطرح نمی‌شود. نباید فراموش کنیم که گسترش فرهنگ بیمه به نفع کشور، مردم و جامعه است. بسیاری از مردم فرهنگ بیمه را نمی‌شناسند و ضروری است که رسانه ملی برای این موضوع اقدام کند. نکته دیگر در گسترش فرهنگ بیمه استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش است تا فرهنگ بیمه از دوران کودکی آموزش داده شود. در حال حاضر در همه دنیا بخشی از آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به بیمه اختصاص دارد.

← یکی از مشکلات حمل‌و‌نقلی کشور خودروهای فرسوده است و برخی از صاحبان این خودروها، به دنبال بیمه کردن خودروی خود نیستند. وضعیت بیمه خودروهای فرسوده چگونه است؟

دقیقا همین‌طور است. خوشبختانه یکی از راهکارهای مناسب دولت یازدهم ملزم کردن خودروهای فرسوده به پرداخت حق بیمه بیشتر است. بر این اساس مالکان خودروهای فرسوده باید حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای دیگر پرداخت کنند زیرا این خودروها ریسک و خطر‌آفرینی بیشتری دارند و استهلاک آنها در طول زمان به خودرو آسیب زیادی زده است. امیدواریم در دولت دوازدهم این اقدام عملی شود البته بسیاری از این خودروها بیمه‌نامه ندارند و قبل از هر اقدامی باید از تردد خودروهای فرسوده بدون بیمه جلوگیری شود.



نظرات

  • احمد احمد (20 خرداد 1396 ساعت 13:09)

    عزیزان متفکر و درس خوانده تو را به جان مادرتان قسم کمی هم به فکر مردم باشید . این پول ها را خودتان نمی توانید بخورید . این پول ها قسمت عروسها یا داماد های شما می شود .... فقط گناهش نصیب شما می شود

  • یه ایرانی یه ایرانی (17 خرداد 1396 ساعت 09:10)

    تمام قوانین به نفع دولت صادر میشه متاسفم .......من و همسرم از یک خودرو استفاده میکنیم اونوقت هر کدوم یه بیمه داشته باشیم .....این ابتکار رو کی کشف کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مردم از گرسنگی دارن میمیرن اونوقت شما ب فکر تامین چند صد میلیونی حقوق یه عده آدم از خدا بی خبرید؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ترنم بهاری ترنم بهاری (17 خرداد 1396 ساعت 06:44)

    عجب درآمدی برای بیمه ،اونوقت حقوق ماهانه بیمه مرکزی نفری۳۰۰۰۰۰۰میلیارد میشه،

  • حسین حسین (17 خرداد 1396 ساعت 03:16)

    بنام ملت
    به کام دولت
    از ماست که برماست

  • هاشم هاشم (16 خرداد 1396 ساعت 23:09)

    هر چیزی که به نفعشون باشه باید بر اساس استانداردهای کشورهای پیشرفته دنیا باشه چرا؟؟؟؟
    چون براشون سود داره مثل قانون بیمه یا قیمت سوخت که باید مانند کشورهای المان انگلیس و ..... بالا باشه چون سود داره براشون.
    ولی هر جایی که منافعشون در خطر باشه باید بر اساس استانداردهای خودشون باشه مثلا بیمه بر اساس استاندارد دنیا ولی قیمت خودرو بر اساس استاندارد خودشون که باید حداقل 3 برابره قیمت جهانی خودرو باشه و در ضمن موقع پرداخت خسارت بیمه بر اساس استاندارد خودشون که از نظر اینها کلا مشتری ادم نیست.
    بی وجدانها بیمه براساس استاندارد جهانی قبول سوخت بر اساس قیمت جهانی قبول و......قبول ولی قیمت خودرو هم براساس قیمت جهانی باشه خدمات پس از فروش براساس استاندارد جهانی باشه-خدمات درمان و بهداشت هم براساس استانداردهای جهانی باشه-اموزش و تعلیم هم براساس استاندارد جهانی باشه-پرداخت خسارت بیمه هم براساس استاندارد جهانی باشه.....نه اینکه هر جایی که به نفعتون باشه براساس استاندارد دنیا و هر جایی که به ضررتون باشه براساس استاندارد خودتون که استاندارد خودتون میشه اینکه مشتری ادم نیست که بخواد حقی داشته باشه و مشتری فقط باید پول بده.....

  • Stone Stone (16 خرداد 1396 ساعت 22:55)

    در همه جای دنیا شرکت های بیمه جزو منفور ترین ها هستن.
    قانون جدید بر اساس منافع سرمایه داری و به سبک کشور های سرمایه داری است
    بیمه یک خدمت حمایتی است نه یک بنگاه اقتصادی صرف که اقایون فقط به فکر پر کردن جیبشونن.
    چرا فقط این قضیه باید از کشور های دیگه الگو برداری بشه پس اگه مردین و مردانگی دارین قیمت خودرو رو هم مثل همون کشورا کنید که ما حق داشته باشیم هدگر ماشینی دلمون خواست بخریم نه اینکه مجبور به خرید پراید گاری باشیم که هیچی ایمنی نداره

  • نوقابی نوقابی (16 خرداد 1396 ساعت 16:32)

    سلام . ما یک خودرو داریم و پنج نفری استفاده میکنیم . یک میلیون و صد هزار برای بیمه سال 95 پرداخت کردیم آلان باید پنج نفرمان شش میلیون تومان در سال 96 پرداخت کنیم . یعنی ماهی پانصد هزار تومان !!!!! یک خانواده شش نفره با یک حقوق بازنشستگی و سه فرزند لیسانس بیکار و هزینه های اینچنینی . خدا عاقبت مار بخیر کنه که به گدایی نیفتیم .

  • Azz Azz (16 خرداد 1396 ساعت 15:21)

    قبول کنین بیمه داره خونه ما رو میمکه خونمون رو کرده تو شیشه هر سال باید بالای 500 هزار تا 3 میلیون حق بیمه بدیم کوفتتون بشه

  • محمد محمد (16 خرداد 1396 ساعت 14:22)

    سلام . من یک ماشین کهنه شراکتی دارم که یک شیفت با اون مسافرکشی میکنم و شیفت بعدی رو شریک دیگه مسافر کشی میکنه .در طول سال برای تامین مخارج ماشین و بیمه یک مقدار از کارکرد روزانه را مشترکا به حسابی واریز میکنیم و که البته در زمان نیاز برداشت میکنیم . با این وجود سر بیمه ماشین دوتائیمون میمیریم و زنده میشیم حالا شما میگین هر کدوم از ما باید جدا بیمه بشیم برای یک ماشین اونم چون ماشین کهنه است باید بیشتر پرداخت کنیم ولی یک آدم پولداری که ده تا ماشین داره فقط یک دونه بیمه پرداخت کنه اونم ارزانتر ..... واقعا دست مریزاد با این قوانین پولدار پسند .

  • علی علی (16 خرداد 1396 ساعت 13:47)

    در یک خانواده که هم همسر و هم فرزندان از یک خودرو استفاده می کنند باید با این قانون به جای یک بیمه نامه، چند بیمه نامه گرفته شود

  • پیام پیام (16 خرداد 1396 ساعت 13:00)

    بیمه درایران فقط به فکر مناف خوداست تابیمه گذاربه جرت می گویم بیمه تا انجاکه می تونه نمی خواهدجبران خسارت کنه گلایه ازخود کنید نه از مردمم

  • پیام پیام (16 خرداد 1396 ساعت 12:59)

    بیمه درایران فقط به فکر مناف خوداست تابیمه گذاربه جرت می گویم بیمه تا انجاکه می تونه نمی خواهدجبران خسارت کنه گلایه ازخود کنید نه از مردمم