1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. انتشار جزئیات جدید درباره واردات خودرو سواری به کشور - اسفند 96

انتشار جزئیات جدید درباره واردات خودرو سواری به کشور - اسفند 96

13 اسفند 1396
  • 0

گمرک ایران با اعلام اینکه جزئیات کامل تمامی کالاهای وارداتی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت می شود ، مقررات به روز شده ای از شرایط واردات انواع خودرو سواری به کشور را منتشر کرد .

 انتشار جزئیات جدید درباره واردات خودرو سواری به کشور - اسفند 96

بر اساس اعلام گمرک ایران ، ثبت هوشمند اطلاعات ترخیص کالا این امکان را در گمرک فراهم نموده تا رسیدگی و کنترل جزئی ترین اطلاعات کالاها پس از ترخیص به راحتی امکان پذیر شود ، در صورتیکه قبل از الکترونیکی شدن گمرک امکان رصد اطلاعات فرآیند تشریفات گمرکی کالاها به آسانی میسر نبوده و با وجود روش های دستی و کاغذی عملا کنترل های پس از ترخیص امکان پذیر نبوده است .

در ادامه تلاش ها و برنامه های گمرک ایران برای ارتقای کارکرد سامانه های الکترونیکی در گمرک از ابتدای سالجاری هوشمند سازی تمامی اطلاعات کالاهای وارداتی با هدف مبارزه با تخلفات با موفقیت کلید خورد و با الکترونیکی شدن اطلاعات بارنامه ، فاکتور خرید ، عدل بندی و منشا ارز ، تطبیق اطلاعات کاملا هوشمند سازی شد و سامانه جامع گمرکی هم اکنون این قابلیت را پیدا کرده است که به طور کامل در زنجیره ورود اطلاعات ترخیص ، داده ها را تطبیق و به صورت خودکار هر گونه تخلف احتمالی را شناسایی کند .

هم اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می شود به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک ، مانیفست الکترونیک ، فاکتور الکترونیک ، عدل بندی الکترونیک ، اظهار الکترونیک ، گواهی مبدا ، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک تطبیق و در صورت هر گونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می کند .

حقوق ورودی خودروهای سواری

معافیت از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو سواری هزینه های واردات خودروهای سواری چگونه محاسبه می شود؟

ارزش گمرکی خودرو های وارداتی بر اساس قیمت صادراتی و با مقایسه قیمت های جهانی در کمیته تبصره 6 قانون خودرو بصورت سالیانه تعیین می گردد. ارزش گمرکی تمامی خودروهای قابل ورود طبق تبصره 1 بند 4 ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی پس از تعیین در کمیته تبصره 6 قانون خودرو منتشر می شود.

ارزش خودرو شامل قیمت خرید در کشور مبدا (FOB)+ بیمه+ کرایه حمل است که اصطلاحا سیف(Cif) گفته می شود. اگر قیمت مندرج در اسناد خرید کمتر از قیمت صادراتی مصوب باشد، قیمت صادراتی ملاک عمل خواهد بود.

کرایه حمل از مبدأ کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس به طور متوسط هر خودرو سواری بین 500 تا 750 دلار آمریکا است

پرداختی های لازم جهت واردات:

حقوق ورودی :

به طور کلی خودروی سواری کمتر از 1500 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032290 جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول 55 درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

واردات خودروهای سواری بین 1500 تا 2000 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032319 طبقه‌بندی شده و مشمول 75 درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

خودروهای سواری از 2000 تا 2500 سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای 87032329 طبقه‌بندی و مشمول 95 درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

حقوق ورودی خودروهای هیبریدی

تا 1500 سی سی حقوق ورودی 25 درصد ارزش گمرکی
از 1501 تا 2000 سی سی حقوق ورودی 45 درصد ارزش گمرکی
از 2001 تا 2500 سی سی حقوق ورودی 65 درصد ارزش گمرکی
بیشتر از 2500 سی سی حقوق ورودی 100 درصد ارزش گمرکی

واردات خودرو مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ( از جمع ارزش گمرکی بعلاوه حقوق ورودی) 4 درصد مالیات علی‌الحساب ( از جمع ارزش گمرکی بعلاوه حقوق ورودی)

عوارض هلال‌احمر معادل 1٪ حقوق ورودی

پنج 5 درصد از ارزش فوب به عنوان عوارض خاص واردات خودرو

هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش cif

گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده:

- مصرف کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر چرخه ترکیبی نیاز به اسقاط خودروی فرسوده ندارد.
با مصرف 5 لیتر و بین 5 تا 6 لیتر در 100 کیلومتر 2 دستگاه خودروی فرسوده
با مصرف 6 لیتر و بین 6 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر 4 دستگاه خودروی فرسوده
با مصرف 7 لیتر و بین 7 تا 8 لیتر در 100 کیلومتر 6 دستگاه خودروی فرسوده
با مصرف 8 لیتر و بیشتر در 100 کیلومتر 8 دستگاه خودروی فرسوده

توضیح: هزینه ای برای اسقاط خودرو تعیین نشده و خرید و اسقاط و ارائه گواهی اسقاط جهت شماره گذاری بر عهده واردکننده می باشد.

خودروهای وارداتی به مناطق آزاد مشمول شرایط شماره گذاری (اسقاط خودرو ) می باشند. منظور از سواری شامل سورای معمولی ، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده 1 آئین نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا 15 نفر ) می باشد.

ده (10) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی)

سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی

عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو از 300 تا 700 هزار تومان

نکات مهم در واردات خودروهای سواری

واردات خودروهای سواری بالای 2500 سی سی ممنوع است.

واردات خودروهای سواری بالای چهل هزار دلار ممنوع است.

بر اساس ماده ۷۸ قانون امور گمرکی امکان ورود موقت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی صرفا برای مسافران غیر مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور برأی استفاده شخصی افراد مذکور وجود دارد .

واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و برای تمامی خودروهای وارداتی مجوز ثبت سفارش قبل از اظهار به گمرک صادر شده است .

قبل از اخذ مجوز واردات، اخذ مجوز های چهار گانه نمایندگی از اصناف، مجوز استاندارد، بهینه سازی سوخت و محیط زیست الزامی است. که بر عهده نمایندگی مربوطه می باشد.

عمر خودروهای وارداتی از زمان ساخت آن نباید بیش از یکسال گذشته باشد

خودروهای وارداتی باید استاندارد های لازم را جهت ورود داشته باشند از جمله انطباق شماره شاسی، نوع و تیپ موتور

واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است

دو گروه از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو معاف هستند که این معافیت ها شامل معافیت از پرداخت سود بازرگانی معادل ۳۰۰۰۰۰۰۰۰ریال برای مجوزهای جانبازان و همچنین معافیت از سود بازرگانی معادل ۳۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای مجوزهای معلولین بهزیستی می شود.



نظرات