1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. افتخاری دیگر برای ایران، نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

افتخاری دیگر برای ایران، نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

9 شهریور 1393
  • 20

یکی دیگر از ایرانیان موفقی که در خارج از کشورمان زندگی می کند نادر فقیه زاده است. جوانی خوش فکر و خوش ذوق که این روزها خیلی از عاشقان اتومبیل های بی ام دبلیو خودروهایی را سوار می شوند که طراحی آنها را او به عهده داشته است. فقیه زاده متولد 1355 است و دوران ابتدایی را در تهران گذرانده. او سال 1365 به اتفاق خانواده اش به خاطر کار پدرش که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ کار می کرد تهران را به مقصد آلمان ترک کرد.

نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

نوجوان ایرانی ادامه دوران مدرسه تا دیپلم را در آلمان گذراند و چند سال بعد هم موفق شد با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم آلمان فارغ التحصیل شود. این روزها طراح ایرانی شرکت بی ام دبلیو روزهای پرمشغله ای را می گذراند.

او در حال طراحی بدنه سری 7 آینده این شرکت خودروسازی است اما با این حال برای مصاحبه زمان گذاشت و از خود و کار در یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا گفت.

از چه زمانی وارد کمپانی BMW شدید؟

- بلافاصله بعد از تحصیل و فارغ التحصیل شدنم با دعوت آقای بنگل مدیر طراحی گروه BMW در این کمپانی مشغول به کار شدم. ابتدا در قسمت advanced design و بعد طراحی داخل اتومبیل و بعد هم در قسمت طراحی بدنه.

نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

کار کردن در شرکتی مانند BMW چه مزایا و چه سختی هایی دارد؟

- اینجا همه چیز منظم و حرفه ای است. هر کسی دقیقا کاری را انجام می دهد که در آن تخصص دارد و این باعث حرفه ای بودن کار و بالا رفتن کیفیت محصول می شود اما در عین حال یکی از سختی های کار برای طراح، این است که باید با مسوولان این همه قسمت مختلف به خوبی کار کند و آنها را برای پیاده کردن ایده هایش قانع کند و در عین حال سعی کند همواره طرح به ایده اصلی اش نزدیک بماند و یاد دستخوش تغییرات نشود که این کارها همیشه به سادگی امکانپذیر نیست. از دیگر سختی هایی که می توانم به آن اشاره کنم رقابت تنگاتنگ بین طراح ها است.

آیا طراحی خودرو شغلی بود که در کودکی آرزوی آن را داشتید؟

- خیر، حتی نمی دانستم که چنین شغلی وجود دارد! ولی همیشه از بچگی وقتی ماشین ها را می دیدم یک احساس فانتزی خاصی داشتم. مثلا یک بنز اس 280 همیشه در کوچه ما پارک بود که برای من یک روح یا حس خاصی داشت. برایم جالب بود که چطور یک ماشین اینقدر شخصیت و روح دارد. آن زمان نمی دانستم که قبل از تولید این ماشین، یک طراح این طرح را با عشق کشیده و این روح را به وجود آورده و کلی آدم برای به وجود آوردن این ماشین زحمت کشیده اند.

چطور شد که وارد شرکت BMW شدید؟

- در دانشگاهی که در آن تحصیل می کردم در آخر هرترم نمایشگاه کارهای طراحی داشتیم و مهمانانی که می آمدند طراحان و مسوولان شرکت های خودروسازی مشهور دنیا بودند که اکثرشان از شرکت های خودروسازی آلمان از قبیل بنز، بی ام دبلیو، پورشه و ... آنجا بودند. آنجا بود که رابطه بین دانشجویان و صنعت ایجاد می شد و همین طور برای من. ترم 4 بود که پورشه و بی ام دبلیو برایم امکاناتی برای بورسیه دادند و چون من به بی ام دبلیو احساس خوبی پیدا کرده بودم انتخابم بی ام دبلیو شد.

نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

کدام خودروها را برای این شرکت طراحی کرده اید؟

- BMW7 Series طراحی داخلی

BMW6 Series Coupe طراحی خارجی

BMW6 Series Convertible طراحی خارجی

BMW6 Series Grang Coupe طراحی خارجی



قبلا در یکی از مصاحبه ها گفته بودید که شما برای طراحی خودرو از جریان آب الهام گرفته اید. در این باره بیشتر برایمان بگویید.

- اواخر سال 2007 بود که این ایده به ذهنم رسید، آن زمان من به دنبال فلسفه جدیدی بودم که موج آب مرا تحت تاثیر قرار داد، مثل تصویر لحشه نخست شکافته شدن سطح آب توسط کشتی یا قایق و به وجود آمدن فرم های هندسی جالب و زیبا در سطح آب.

در حال حاضر روی چه پروژه ای کار می کنید؟

- طرح بدنه سری 7 آینده.

خیلی از خواننده های ما دوست دارند درباره عواملی که در موفقیت شما تاثیرگذار بوده بدانند و اینکه چطور آنها می توانند وارد این رشته بشوند.

- علاقه و عشق به کار، گوش دادن و دنبال کردن حس درونی، نترسیدن از رقابت سخت، ایمان و امید و در آخر پشتکار، اگر کسی از من بپرسد که چطور باید وارد این حوزه شد می گویم که باید از راه شوارد شد. باید سعی کنند وارد دانشگاه های معتبری بشوند که با صنایع خودروسازی همکاری می کنند.

آیا به جز شما ایرانی دیگری هم در کمپانی BMW مشغول کار هست؟

- بله، چند مهندس ایرانی در قسمت تکنیک و همینطور در قسمت فروش.

نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

خودتان چه ماشینی سوار می شوید؟

- BMW X5.

تا به حال تصادف کرده اید؟

- وقتی که تازه گواهینامه گرفته بودم یک بار ماشین نو پدرم را سوار شده بودم. با سرعت دنده عقب رفتم که یک ماشین پیچید و جلو تا عقب ماشین پدرم به کلی داغان شد، خیلی ناراحت شدم چون آن ماشین را خیلی دوست داشتم.

در فیلم های آلمانی می بینیم که خیلی از مردم خودروی بی ام دبلیو دارند، در آلمان همه اقشار مردم می توانند این خودروی گرانقیمت را داشته باشند؟

- بستگی دارد. یک بی ام دبلیو قدیمی و دست دوم را می توان با قیمت مناسب تهیه کرد ولی ماشین های جدید قیمت های بسیار بالاتری دارند و همینطور قیمت کلاس های مختلف هم متفاوت است. مثلا قیمت کلاس سری 1 با سری 7 خیلی فرق دارد.

نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

برای طراحی خودروها چقدر زمان می گذارید؟

- برای طرح ها بین 2 تا 3 سال وقت می گذارم. از ایده تا زمانی که ماشین تولید می شود. مرحله اول این است که یک ایده را در ذهن شکل می دهید و به ماشین شخصیت خاصی می بخشید. در این مرحله باید بتوانید ایده را واضح و شفاف روی کاغذ پیاده کنید و رئیس بخش طراحی را متقاعد کنید که طرح خوبی است، درست مثل یک بازاری که جنسش را می خواهد بفروشد.

مرحله دوم، بعد از انتخاب طرح است که باید از روی آن مدل ساخت. در این مرحله باید طرح دو بعدی را به صورت سه بعدی پیاده کنید. مدل سازی تقریبا یک سال طول می کشد که در آخر باید یک مدل بی نقص از نظر هنری، استاتیک، اقتصادی تکنیکی و ... آماده شده باشد که به آن دیزاین فریز می گویند.

مرحله سوم، مرحله تولید است که با استفاده از تمام امکانات شرکت و کار با تمام شبکه ها، طرح پیاده شده و ماشین آماده تولید راهی باند کارخانه می شود. البته در مراحل تولید شرکت آزمایش های زیادی از جمله تست صداهای مختلف، از صدای موتور، کابین تا صدای بستن در و ... تست ایرودینامیک، کراش ... آزمایش سرعت در پیچ، شتاب ... آزمایش های امنیتی و صدها تست دیگر انجام می دهد.

نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW

نادر فقیه زاده طراح ایرانی BMW



نظرات

  • علی علی (20 دی 1395 ساعت 03:49)

    دوستان عزیز طراحی خودرو یکی از زیر شاخه های رشته طراحی صنعتی هستش.که متاسفانه در ایران اصلا بهایی بهش داده نمی شه. سپاس

  • یوونتوس یوونتوس (5 مهر 1393 ساعت 19:57)

    خیلی دوست داشتم بدونم شرکتها بخصوص بنز و بی ام دبلیو از چه نرم افزاری برای طراحی بدنه استفاده میکنن.

  • سیاوش چ سیاوش چ (10 شهریور 1393 ساعت 00:26)

    تو ایران رشته دانشگاهیه خاصی هم هست واسه اینجور مشاغل؟؟

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (12 شهریور 1393 ساعت 03:19)

    دوست من رشته مکانیک خودرو هست اما اون چیزی فکر میکنی نیست چون 90 درصد در دانشگاه ها فقط تئوری تدریس میشه و در 90 درصد رشته هایی که در دانشگاه های ایران تدریس میشه کیفیت را فدای کمیت (جزوه ، نمره و ...) میکنن. ولی کسیکه مثل شما علاقه داره باید بره مدرک آکادمیکشو بگیره و در کنارش خودش تحقیق و پژوهش کننده 100 درصد موفق میشه. برات آرزوی موفقیت میکنم دوست عزیز.

  • الیسا الیسا (10 شهریور 1393 ساعت 00:26)

    آفرین آدم افتخار میکنه وقتی این بچه ها رو میبینه چه داخل باشن چه خارج در هر صورت ایرانین ولی کاش میشد واسه کشور خودمون کار میکردن.

  • سیاوش چ سیاوش چ (10 شهریور 1393 ساعت 00:26)

    تو ایران رسته ی دانشگاهیه خاصی هم هست واسه اینجور کارها؟؟

  • امین اسکای امین اسکای (10 شهریور 1393 ساعت 00:25)

    جان مادرت بیا ایران کار کن ما هم راحت بشیم

  • حسین موسوی حسین موسوی (9 شهریور 1393 ساعت 23:40)

    فقط حیف که تو ایران زمینه ی فعالیت چنین افرادی نیست !!! الان 20 ساله محصولات سایپا و ایران خودرو یه شکلن.اخه این دوتا یعنی از بی ام دبلیو بهترن که طراح استخدام نمی کنن؟؟؟ راستی آرش رو هم که میشناسید : http://www.pedal.ir/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%B1%D8%B4/

  • سامی پی اس سامی پی اس (9 شهریور 1393 ساعت 23:29)

    این افتخار برای خودشه! کسی که می خواد پیشرفت کنه تو ایران موندن یعنی تباه کردن استعداد خودش !
    برای پیشرفت باید رفت اونور!

  • پیمان ج پیمان ج (9 شهریور 1393 ساعت 22:45)

    امیدوارم زمانی برسه که نه تنها در تمتم شرکتهای اتومبیل سازی یک ایرانی قدرتنمایی میکنه بلکه خودرو سازانه ایرانی هم به قدرتهای اول جهان تبدیل بشن. به امید دیدن آن روز

  • مسعود معمر مسعود معمر (9 شهریور 1393 ساعت 21:43)

    اسم شما چیه و کجا مشغول به کار هستید آقای طراح ؟

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (9 شهریور 1393 ساعت 20:29)

    واقعا یکی از افتخارات ما ایرانیاست که کار طراحی برند برتری همچون BMW را بر عهئه داره.
    بـــــــه امــــــــــــــید موفقــــــــیت برای تمــــــــــامی جوانــــــــــــان دلــــــــیر و عزیـــــــــــز کشورمـــــــــــــان

  • تنبور تنبور (9 شهریور 1393 ساعت 19:54)

    نادر برات آرزوی موفقیت میکنم،دمت گرم

  • امین سعید امین سعید (9 شهریور 1393 ساعت 19:43)

    آفرین....

  • مسعود معمر مسعود معمر (9 شهریور 1393 ساعت 18:34)

    دمش گرم , طرحش عالیه

    طراح طراح (9 شهریور 1393 ساعت 19:34)

    من 21سالمه وازبچگی دنبال ماشینم وطراحی های زیادی کردم/بیشترطراحی من بروی Audiاست

  • مونک مونک (9 شهریور 1393 ساعت 18:27)

    اقا منم ارزوم اینه بتونم برم تو این کار البته ایشون کارشون طراحیه بدنس ولی من علاقه ی من بخش فنی خودرو برام دعا کنید!

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (9 شهریور 1393 ساعت 15:48)

    آدم دنبال هرکاری که دوست داره بره 100% موفق میشه !

  • هایپر هایپر (9 شهریور 1393 ساعت 14:04)

    آفرین / افتخار ماست / و چقدر از این نخبه ها داریم که قدر نمیدونیم

  • عابدینی عابدینی (9 شهریور 1393 ساعت 13:55)

    پرچم بالاست.