1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. نحوه جریمه کردن خودروی کنترل مکانیزه

نحوه جریمه کردن خودروی کنترل مکانیزه

20 آبان 1394
  • 0

 نحوه جریمه کردن خودروی کنترل مکانیزه

خودرو سیستم کنترل مکانیزه پارک خودرو که از صبح امروز کار خود را در معابر تهران آغاز کرد قادر است در هر ساعت ۱۴۰۰ محل پارک مجهز به پارکومتر و ۷۰۰ محل پارک غیرمجاز را مورد رصد قرار دهد؛ اما این سیستم چگونه متخلفان را جریمه می‌کند؟

سیستم کنترل مکانیزه پارک که روز گذشته توسط فرمانده نیروی انتظامی رو نمایی شد و کارش را در شهر تهران به صورت آزمایشی آغاز کرد سیستمی است که با بهره‌گیری از آن پلیس قادر است با سرعت و دقت بیشتری و به صورت کاملاً مکانیزه، توقف خودروها در معابر پایتخت را کنترل کند.

در روش سنتی، پروسه نظارت بر پارک خودروها در حاشیه معابر، پروسه‌ای بسیار وقت‌گیر و همراه با به کار گیری نیروی انسانی زیادی است؛ این در حالی است که هر مامور پلیس در هر روز توان گشت زنی بیش از 4 ساعت را دارا نیست و نهایتاً قادر به نظارت بر 40 محل پارک است و صد البته امکان بروز خطا و اشتباه در عملکرد نیروی انسانی متصور است.

اما در سیستم مکانیزه و هوشمند کنترل پارک خودروها، می‌توان در هر ساعت 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و 700 محل پارک غیر مجاز در ساعت را مورد رصد قرار داد. همچنین در این طرح امکان اجرای کامل و دقیق رایگان بودن 30 دقیقه اول توقف نیز میسر است که در روش سنتی به هیچ وجه این امکان وجود نداشت.

با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌ای که از صبح امروز فعالیتش را در شهر تهران آغاز کرده است، این سیستم قادر است 4 تخلف زیر را به صورت کاملاً مکانیزه ثبت کند و برای خودروهای متخلف جریمه قانونی را اعمال کند:

1- توقف در محل‌های ممنوعه از جمله حریم چهارراه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و محل‌های توقف مطلقاً ممنوع.

2- توقف در ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی، تخلیه و بارگیری که برای خودروهای خاص مجاز اعلام شده است.

3- عدم پرداخت هزینه پارک در زمانی که خودرو در محل پارک مجاز با پارکومتر متوقف شده است. (پس از سپری شدن زمان 30 دقیقه‌ای پارک آزاد)

4- توقف دوبله.

سیستم کنترل مکانیزه پارک خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم کنترل مکانیزه پارک خودرو شامل 4 بخش است که در مجموع، کل این سیستم را قادر به کنترل پارک حاشیه‌ای و نظارت بر کلیه محل‌های غیرمجاز و پارک دوبل می‌کند:

الف) خودرو کنترل مکانیزه

ب) ایست سنج

ج) تگ آدرس

د) پارکومتر

ه) مرکز دریافت پیام پیش خرید پارک

 نحوه جریمه کردن خودروی کنترل مکانیزه

خودروی کنترل مکانیزه

خودروی کنترل مکانیزه در این سیستم که یک خودرو 206 است که به یک دوربین ثبت تصاویر خودروهای پارک شده در حاشیه معابر، یک رایانه، مانیتور داخل خودرو، GPS، دستگاه ثبت ساعت ورود و خروج خودرو به محل پارک و سیستم آدرس خوان است که با حرکت در طول معابر با سرعت 20 الی 30 کیلومتر اقدام به شناسایی خودروهای متخلف و نظارت بر محل‌های پارک خودرو در حاشیه معابر را دارد.

ایست سنج:

 نحوه جریمه کردن خودروی کنترل مکانیزه

قطعه‌ای سخت افزاری است که با نصب در محل پارک خودروها، وظیفه انتقال ساعات ورود و خروج خودرو را عهده‌دار است.

تگ آدرس:

این تگ برای کلیه محل‌هایی که پارک در آن‌ها برای تمام یا خودروهای خاصی مجاز یا غیرمجاز است نصب شده و حاوی یک شماره تگ تحت عنوان RFID Tag است. این شماره منحصر به فرد در سرور مرکزی ثبت شده و دربردارنده آدرس است که در هنگام عبور خودروی کنترل مکانیزه از کنار آن، سیستم آدرس خوان این شماره را قرائت می‌کند و به سرور مرکزی انتقال می‌دهد.

نحوه عملکرد

در این سیستم مکانیزه، خودروی کنترل با سرعتی خاص در طول معابر حرکت کرده و با کمک دوربین نصب شده بر روی آن، اقدام به قرائت پلاک و عکس‌برداری از خودرو می‌کند. همچنین سیستم آدرس خوان نصب شده بر روی خودرو نیز، شماره تگ آدرس را قرائت کرده و آن را در حافظه خود ذخیره می‌کند.

از سوی دیگر پارکومترها نیز کلیه اطلاعات خود را از محل‌های نصب شده و زمان شارژ هر محل پارک از طریق سیستم GPRS به سرور مرکزی منتقل می‌کنند.

پس از پایان هر روز، عکس‌ها و سایر اطلاعات ذخیره شده در رایانه خودرو، تخلیه شده و با اطلاعات منتقل شده از پارکومترها و پس از کسر نیم ساعت زمان اولیه توقف رایگان در سرور مرکزی مقایسه شده و خودروهایی که در مقابل پارکومترها توقف کرده و هزینه پارک خودروی خود را پرداخت نکرده‌اند به انضمام عکس از پلاک خودرو، اعمال قانون می‌شوند. همچنین این فرایند برای خودروهایی که در محل‌های غیرمجاز نیز توقف کرده‌اند اعمال خواهد شد.



نظرات