1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. اسقاط 700 هزار خودروی فرسوده در سال 96

اسقاط 700 هزار خودروی فرسوده در سال 96

22 مرداد 1396
  • 0

معاون حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه پارسال 240 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد، گفت: با توجه به مصوبه جدید، امسال حدود 700 هزار خودروی فرسوده از رده خارج می شود.

علیرضا احمدی درباره تفاوت مصوبه جدید هئیت دولت در خصوص نحوه اسقاط خودروهای فرسوده با مصوبه پیشین افزود: تفاوت اصلی در این است که تمرکز این مصوبه روی کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست به این ترتیب که سعی شده به ازای خودروهایی که مصرف سوخت آن ها کمتر است تعداد کمتری خودرو اسقاط شود و در ازای خودروهایی که مصرف سوخت آنها بیشتر است و تأثیر بیشتری در افزایش آلودگی دارند خودروهای بیشتری اسقاط شوند.

وی با اشاره به اینکه در ازای خودروهای وارداتی در سال گذشته 240 هزار خودرو را اسقاط کردیم، ادامه داد: اگر مصوبه جدید اجرایی شود این تعداد به حدود 400 هزار خودرو در سال افزایش می یابد.

احمدی گفت: در خودروهای داخلی هم برای تشویق خودروسازان داخلی بر اساس میزان مصرف سوخت از8 و نیم لیتر به بالا از ابتدای ابلاغ این مصوبه و از 8 لیتر به بالا از ابتدای سال آینده امیدواریم بتوانیم به ازای هرخودرو یک خودرو اسقاط کنیم.

وی افزود: برای کاهش آلودگی هوا و بهبود شاخص های زیست محیطی برنامه ریزی داریم اما برنامه ریزی ما وابسته به خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی است.

معاون حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: با توجه به مصوبه جدید برای امسال حدود 140 هزار گواهی اسقاط برای خودروسازهای داخل در نظر گرفتیم و 400 هزار گواهی اسقاط هم در ازای خودروهای وارداتی است که در مجموع 540 هزار گواهی اسقاط خودرو است.

احمدی با بیان اینکه در سال حدود 160 هزار خودروی متفرقه اسقاط می شوند، افزود: بنابراین امسال در مجموع ، 700 هزار گواهی اسقاط خودرو انجام می شود یعنی تعداد خودروهای اسقاطی حدود سه برابر افزایش می یابد.

وی افزود: پارسال 240 هزار خودرو فرسوده به ازای خودروهای وارداتی از رده خارج شد.

احمدی با اشاره به اینکه اکنون حدود یک میلیون و 250 هزار خودروی فرسوده داریم که باید اسقاط شوند، گفت: هر سال این رقم افزایش می یابد .

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای اسقاط این تعداد خودرو برای 10 سال بود امّا اگر این مصوبه جدید اجرا شود در کمتر از 5 سال می توانیم همه خودروهای فرسوده کشور را اسقاط و از رده خارج کنیم .

احمدی با بیان اینکه میزان سن از رده خارج کردن خودرو با توجه به نوع وسایل نقلیه، متفاوت است، گفت: برای خودروی سواری 25 سال است.

معاون حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه موتورسیکلت های فرسوده هم باید اسقاط شوند، افزود: با توجه به مصرف بالای موتورسیکلت باید برنامه بلندمدتی تدوین کنیم و مقدمات آن فراهم شده تا بتوانیم آن را به چرخه اسقاط ببریم .

احمدی گفت: بسته جامع و کامل برای اسقاط خودروهای فرسوده و از رده خارج خودروهای عمومی و شخصی و موتورسیکلت در نظر گرفته ایم و همه مباحث از جمله تشویق و حمایتی و حتی جریمه در آن دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت متولی اسقاط خودروهای فرسوده است، افزود: مصوبه از زمان ابلاغ لازم الاجراست و مهلتی را برای خودروسازهای داخلی در نظر گرفته ایم که از اوّل فروردین سال 1379 است.



نظرات