1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. اگر معاینه‌فنی خودرو ندارید، وارد محدوده زوج و فرد نشوید

اگر معاینه‌فنی خودرو ندارید، وارد محدوده زوج و فرد نشوید

3 مهر 1395
  • 0

هنوز بحث احتمال ۲هفته تعطیلی برنامه‌ریزی شده مدارس به دلیل آلودگی هوا، داغ است. اما در تهران باید طرح کاهش یا LEZ اجرایی شود. طرحی مدرن که امید می‌رود از حجم تولید آلایندگی در پایتخت بکاهد.

اما شب گذشته سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ در یک برنامه گفتگو در شبکه سوم سیما، در این‌باره توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته او از صبح پنجشنبه یک مهر ۹۵، ورود خودروهایی که برکه معاینه فنی به ندارند به محدوده زوج و فرد ممنوع است: «از شهریور ماه جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج و فرد به وسیله دوربین‌ها آغاز شد اما این روند به شکل ارشادی بوده و نیازی به پرداخت مبلغ جریمه از سوی رانندگان وجود نداشت. اما از مهرماه این خودروها توسط دوربین های ترافیکی شناسایی و به طور هوشمند جریمه می شوند.»

پلیس از چندی پیش اعلام کرده است که جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، ۵۰ هزار تومان است. البته قاعدتا این جریمه برای همه خودروها و همه محدوده های شهری، اعمال شود، اما پلیس با توجه به نطراتش، تاکنون در این زمینه سختگیری خاصی نداشته، مگر در روزهای بحرانی آلودگی هوا. با این حال مرحله بعدی اجرای طرح کاهش، رصد همه خودروهای شهر تهران از نظر میزان آلایندگی است. ضمن اینکه خودروها براساس میزان آلایندگی دسته بندی شده و اجازه تردد در مناطق مختلف شهر را میابند.

نکته اینجاست که قرار نیست طرح زوج و فرد برداشته شود. سردارتقی مهری، رییس پیلس راهور درباره اجرای طرح LEZ در پایتخت درباره اینکه گفته می‌شود با اجرای این طرح، طرح زوج و فرد برداشته خواهد شد، گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد و طرح ترافیک و طرح زوج و فرد همچنان اجرا خواهد شد، اما با اجرای LEZ دیگر خودروهای فاقد معاینه فنی یا خودروهای دارای برگه معاینه فنی نامعتبر نمی‌توانند وارد محدوده زوج و فرد شوند.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: به عنوان مثال اگر خودرویی دارای پلاک زوج باشد و در روز زوج بخواهد وارد محدوده زوج یا فرد شود در صورتی که فاقد برگه معاینه فنی باشد، اجازه ورود به این محدوده را نخواهد داشت و در صورت ورود جریمه خواهد شد. البته اگر خودرویی هم دارای برگه معاینه فنی معتبر باشد اما رقم سمت راست پلاکش با روز مورد نظر تطبیق نداشته باشد همچنان اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را در روز مذکور نخواهد داشت.

افزایش 280 درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی
اما شروع اجرای طرح کاهش موجب شده مراکز معاینه فنی هم پررونق شوند؛ درحالی که تا پیش از این ستاد مرکزی معاینه فنی خودروی تهران از کم اقبالی به مراکز معاینه فنی، گله می کرد، اما اکنون مدیر عامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران از افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران خبر داده است.

سید نواب حسینی منش دراین باره گفت: بر اساس جمع بندی های صورت گرفته از یکم تا بیست و پنجم شهریور ماه به نسبت مشابه سال گذشته، 280 درصد افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران را شاهد هستیم. بر اساس آمار به طور متوسط روزانه 3 هزار و 700 خودرو به مراکز 14 گانه معاینه فنی شهر تهران مراجعه می کنند.به گفته او تعدادی از تاکسی ها به خصوص پیکان تاکسی ها به دلیل فرسوده بودن موفق به اخذ معاینه فنی نشدند؛ همچنین 50 هزار تاکسی در سال 94 معاینه فنی اخذ کردند، امسال در 5 ماهه اول سال 30 درصد مراجعات تاکسی ها بیشتر شده است.

حسینی منش با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار خودرو معاینه فنی اخذ کردند، گفت: در حال حاضر 600 هزار خودرو در شهر تهران فاقد معاینه فنی هستند که با اجرای رسمی طرح LEZ از فردا این خودرو ها حق ورود به محدوده زوج و فرد را ندارند و در صورت ورود 500 هزار ریال جریمه می شوند. گفتنی است پلیس راهور ناجا پس یکپارچه شدن سیستم مراکز معاینه فنی و همچنین اشتراک اطلاعات این مراکز با پلیس، راضی به اجرا و همکاری برای طرح کاهش یا LEZ شد.

منبع:ایران جیب



نظرات