1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. محدوده زوج و فرد خلوت تر اما جریمه ها سنگین تر می شود

محدوده زوج و فرد خلوت تر اما جریمه ها سنگین تر می شود

14 مرداد 1395
  • 0

طرح LEZ قرار بود جایگزین طرح زوج و فرد شود، اما شنیده می‌شود این طرح در کنار طرح و زوج و فرد اجرایی می‌شود.

چندین سال پیش زمانی که آلودگی هوای تهران به شرایط بحرانی رسیده بود، مسئولان تصمیم به اجرای راه حل موقتی برای کاهش آلودگی هوا گرفتند.

آنها محدوده ای را فراتر از محدوده طرح ترافیک تعیین کردند و گفتند که در روزهای آلوده، طرح تردد زوج و فرد در این محدوده اجرا می شود.

اوایل طرح زوج و فرد موقتی بود و در روزهای بحرانی اجرا می شد اما کم کم مسئولان این طرح موقتی را به قانون تبدیل کردند و برای ورود غیر مجاز خودروها به آن به مانند طرح ترافیک جریمه در قانون تعیین کردند.

این به معنای این است که یک طرح موقتی تبدیل به طرح دائمی شد اما در این چند ماه خبر از حذف طرح زوج و فرد آمد و اینکه طرحی به نام LEZ جایگزین آن خواهد شد.

مطابق طرح LEZ تنها خودروهایی مجاز به تردد درمحدوده زوج وفرد هستند که دارای معاینه فنی باشند.

قرار بر این شد که معاینه فنی خودروها در سامانه جامعه ثبت شود و طرح زوج و فرد برچیده شود.

طرح LEZ جایگزین زوج و فرد می‌شود

همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طرح LEZ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید، اما به ما جهت اجرا ابلاغ نشده است.

وی افزود: طرح LEZ با ساختاری جدید به زودی جایگزین طرح زوج و فرد می‌شود.

سردار حسینی اذعان کرد: طرح LEZ که در جلسه اول شورای عالی ترافیک کشور مطرح شد شرایط ایده‌آلی داشت اما در ساختار جدید این طرح از ایده‌آل‌ ها خارج شده است.

وی بیان کرد: ‌باید بسترهای لازم برای اجرای این طرح باید توسط دستگاه‌‌های مربوطه فراهم شود، ضمن آنکه پلیس آمادگی اجرای این طرح را دارد.

LEZ راه حل فرار از آلودگی هوا

چند روز پیش نیز محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درخصوص اجرایی شدن طرح LEZ و ایجاد تغییرات در این طرح گفت: طرح LEZ که در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شده، دغدغه‌های ما برای کاهش آلودگی هوا را پاسخ می‌دهد اما امیدوارم در اجرای LEZ کسی عقب‌نشینی نکند، چراکه بالاخره اجرای این طرح سخت است اما وقتی که می‌فهمیم آلودگی هوا به حیات انسان‌ها لطمه می‌زند باید سختی این کار اجرایی را به جان بخریم.

ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نیازمند داشتن طرح است نه معاینه فنی

اما اولین زمینه چینی را برای اجرای همزمان هر دو طرح جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ کرد.

وی گفت: برای ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد روزانه، داشتن برگه طرح ترافیک الزامی است.

سرهنگ حسن عابدی افزود: اجرای طرح LEZ از اول شهریور ماه و منوط به ابلاغ آن به پلیس است که تا این لحظه هیچ ابلاغیه‌ای ارسال نشده است.

وی افزود: برای ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد به صورت روزانه و هفتگی، داشتن برگه طرح ضروری است و نیازی به معاینه فنی ندارد.

سرهنگ عابدی بیان کرد: در حال حاضر ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد به ازای هر یک ساعت 20 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

اما در عین حال باز هم سخنان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی را تکرار کرد و گفت: با اجرایی شدن طرح LEZ این طرح جایگزین طرح زوج و فرد فعلی خواهد شد. طرح زوج و فرد حذف نمی شود

حالا اما سید نواب حسینی منش مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طرح LEZ تا ده روز آینده به تصویب خواهد رسید و پس از ابلاغ مقدمات کار برای اجرایی شدن این طرح انجام می‌شود.

وی افزود: از اول شهریور ماه طرح LEZ اجرایی می‌شود، در همین راستا تمامی وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌ها جریمه می شوند.

حسینی منش بیان کرد: در حال حاضر دوربین‌های پلاک خوان به صورت پایلوت در مرکز معاینه فنی بیهقی نصب شده و در هفته جاری نیز در سایر مناطق دوربین پلاک خوان نصب خواهد شد.

مدیر عامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: مراجعه به مراکز معاینه فنی در مقایسه با سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است و البته پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن طرح LEZ شاهد افزایش بیشتر مراجعات باشیم، به همین منظور به مالکان خودرو توصیه می‌کنیم در زمان باقی مانده برای اخذ معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند.

حسینی منش گفت: قرار بود طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شود، اما با تغییراتی به وجود آمده تصمیم گرفته شده این طرح در کنار طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی شود.

محدوده زوج و فرد خلوت تر اما جریمه ها سنگین تر می شود

اکنون که قرار است این 2 طرح همزمان اجرا شود، به طور قطع آن دسته از رانندگانی که خودرویشان فاقد معاینه فنی است نمی توانند وارد محدوده تعیین شده شوند.

برای مثال، خودرویی با پلاک فرد اما فاقد معاینه فنی نمی تواند حتی در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه وارد محدوده زوج و فرد شود چرا که برای او جریمه ای در نظر گرفته خواهد شد.

به دنبال اجرای همزمان این طرح محدوده زوج و فرد خلوت تر می شود.

جریمه ورود به طرح LEZ مشخص شد

فاز نخست طرح LEZ که قرار است از شهریور ماه در تهران اجرایی شود برای رانندگان فاقد معاینه فنی جریمه‌هایی به همراه خواهد داشت.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی پلیس و ستاد معاینه فنی، جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی که به محدوده زوج و فرد ورود کنند، 500 هزار ریال است.

در همین راستا فاز نخست طرح LEZ پس از ابلاغ آن به دستگاه‌های ذیربط از شهریور ماه اجرایی می‌شود.

در فاز دوم این طرح، خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند و انژکتوری هستند، حق ورود به طرح LEZ را دارند، مقدمات فاز دوم طرح هنوز فراهم نشده است.

در حالی که قرار بود طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شود، اما شنیده می‌شود طرح زوج فرد پا برجاست و این طرح نیز در کنار طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی می‌شود.

بنابر این باید انتظار داشت که جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی و عدم رعایت قانون زوج و فرد می تواند جریمه ها را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



نظرات