1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. سخت گیرترین کشورها در صدور گواهینامه رانندگی کدامند؟

سخت گیرترین کشورها در صدور گواهینامه رانندگی کدامند؟

10 مهر 1395
  • 1

شاید فکر کنید آزمون رانندگی در کشور ما دشوار است و «دنگ و فنگ» زیادی دارد. اما لیست‌های مختلفی از کشورهای سختگیر در صدور گواهینامه رانندگی وجود دارد و لازم است بدانید در هیچ‌یک از آنها ایران جایی ندارد.

به گزارش ایران جیب به نقل از هفته نامه تجارت ، مایوس‌کننده‌ترین جمله‌ای که داوطلب دریافت گواهینامه رانندگی در انتهای آزمون عملی می‌تواند بشنود این است: پیاده شو، ردی! و البته این جمله یا معادل آن در زبان‌های مختلف در برخی کشورها به نسبت برخی دیگر بیشتر شنیده می‌شود.

شاید فکر کنید آزمون رانندگی در کشور ما دشوار است و «دنگ و فنگ» زیادی دارد. اما لیست‌های مختلفی از کشورهای سختگیر در صدور گواهینامه رانندگی وجود دارد و لازم است بدانید در هیچ‌یک از آنها ایران جایی ندارد. اسمی که صدر تمامی این لیست‌ها را به خود اختصاص داده، فنلاند است. این کشور شما را برای گواهینامه از هفت‌خوان رستم رد می‌کند. در فنلاند باید امتحان بدهید، تا برای امتحانات بعدی آماده شوید.

برای اکثر مردم جهان نیز به همین ترتیب است و دریافت گواهینامه رانندگی یک فرآیند ترکیبی است. باید از قوانین جاده‌ای اطلاع پیدا کنید، کلاس رانندگی بروید و امتحان دهید و اگر با موفقیت امتحانات را سپری کردید، گواهینامه می‌گیرید. برای مثال در ایران با قبول شدن در آزمون آیین‌نامه و آزمون عملی کار متقاضی تمام می‌شود اما در برخی کشورها این فرآیند به مراتب پیچیده‌تر است و نه‌تنها ماه‌ها، بلکه ممکن است سال‌ها به طول انجامد.

فنلاند

این کشور شمالی ایمن‌ترین راننده‌های روی کره زمین را پرورش می‌دهد اما این موفقیت بی‌دلیل نبوده؛ رانندگان فنلاندی آموزش رانندگی بسیار پیچیده‌ای می‌گیرند. فنلاندی‌ها باید حداقل 18 ساعت کلاس آموزش عملی در خیابان ببینند (که البته در یک جلسه نیست). اما آنها فقط می‌توانند رانندگی را از خانواده یا اقوام یاد بگیرند، مشروط به آنکه ماشین‌شان دارای پدال ترمز تعبیه‌شده زیر پای شاگرد راننده باشد.

آموزش رانندگی باید شامل تمرین رانندگی در جاده لغزنده نیز بشود. متقاضیان فنلاندی باید 19 ساعت درس تئوری بگذارند و وقتی تمام این فرآیند به پایان رسید، در آزمون تئوری کامپیوتری شرکت کرده و آزمون عم لی را که حداقل 30 دقیقه طول می‌کشد پشت سر بگذارند. پس از آنکه تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتند، گواهینامه «اولیه» به آنها داده می‌شود!

مدت اعتبار این گواهینامه دو سال است که طی این دو سال راننده نمی‌تواند بیش از دو تخلف رانندگی داشته باشد، در غیر این صورت گواهینامه اولیه را از دست می‌دهند. برای کسب «گواهینامه کامل»، باید کلاس‌های بیشتر تئوری و عملی را پشت سر بگذارند تا برای امتحان‌های نهایی آماده شوند. هیچ‌کس در فنلاند نتوانسته در دوره کوتاه‌تر از دو سال، گواهینامه کامل دریافت کند.

استرالیا

«سرزمین آفتاب سوخته» هم شرایط زیادی بر سر راه متقاضیان گواهینامه رانندگی قرار داده است. سنجش بینایی در همان محلی انجام می‌شود که شما هزینه گواهینامه یادگیرنده را می‌پردازید و در وهله بعدی آزمایش پزشکی قرار دارد که تنها در صورتی لزوم می‌یابد که شرایط جسمانی خاصی دارید یا به خاطر بیماری خاصی که روی رانندگی تاثیر دارد، دارو مصرف می‌کنید.

سپس نوبت به آزمون تئوری می‌رسد که شامل 30 سوال چهار جوابی است و برای قبول شدن در آن باید حداقل به 24 سوال پاسخ درست بدهید. در مرحله بعد باید 25 ساعت آموزش عملی پیشین را پشت سر بگذارید، که این آموزش مهارت‌های رانندگی باید توسط فردی با‌صلاحیت انجام گیرد. سپس مهارت‌های اولیه شما به مدت 35 دقیقه ارزیابی می‌شود تا نوبت به 25 ساعت آموزش مهارت‌های پسین برسد.

سختگیرترین کشورها در صدور گواهینامه رانندگی

اگر از آزمون دوم نیز با موفقیت عبور کنید باید شش ماه صبر کنید، طی این مدت باید 50 ساعت در حضور ناظر رانندگی کنید تا به شما اجازه شرکت در آزمون ادراک خطر داده شود. در این آزمون 28 کلیپ ویدئویی، هرکدام به طور 30 ثانیه، به شما نشان داده می‌شود که باید با استفاده از «موس» کامپیوتر سرعت را کم کنید، سبقت بگیرید، دور بزنید یا حرکت کنید. برای قبولی در این آزمون نیاز به 54 درصد واکنش درست دارید.

البته هنوز کار تمام نشده و وقتی از این امتحان گذشتید پلاک (P) قرمز می‌گیرید که نشان می‌دهد مجوز موقت رانندگی دارید و شش ماه باید با آن عبور و مرور کنید، بعد از آن پلاک (P) سبز می‌گیرید که تا پایان دوره دوساله امتحانی معتبر است. همان‌طور که از مراحل فوق بر‌می‌آید، استرالیا هم یکی از سختگیرترین‌ها در ارائه گواهینامه رانندگی است.

کانادا (اونتاریو)

مراحل گرفتن گواهینامه در کانادا به شرح زیر است: ارائه درخواست گواهینامه رانندگی: برای این درخواست باید در سنجش بینایی و آزمون کتبی علائم راهنمایی و رانندگی بزرگراه‌ها قبول شوید تا بتوانید گواهی سطح 1 (G1) بگیرید. آزمون جاده‌ای G1: پس از 12 ماه از گواهی G1 که با محدودیت‌هایی نظیر صفر درصد الکل در خون و رانندگی همواره در حضور ناظر، می‌توانید در آزمون شرکت کنید که چنانچه موفق شوید به شما گواهینامه سطح 2 (G2) تعلق می‌گیرد. با گذشت 12 ماه دیگر، نوبت به آزمون G2 می‌رسد که به مراتب دشوارتر است و مهارت‌های پیشرفته رانندگی را محک می‌زند. با موفقیت در این آزمون می‌توانید گواهینامه کامل رانندگی دریافت کنید. در اونتاریوی کانادا، در بهترین حالت برای کسب گواهینامه باید دو سال صبر کنید.

نیوزیلند

در کشور کیوی‌ها (پرنده کیوی نماد ملی نیوزیلند است) سه مرحله عمده برای اخذ گواهینامه وجود دارد. مرحله اول البته کسب گواهینامه «یادگیرنده» است: چنانچه بینایی مناسب و مطابق با استانداردها را داشته باشید، می‌توانید در آزمون تئوری شرکت کنید که با درست جواب دادن به حداقل 32 سوال از 35 سوال کل، می‌توانید در آزمون موفق شوید. شما باید شش ماه را با گواهینامه «یادگیرنده» سپری کنید تا در قدم بعدی بتوانید در آزمون عملی یک‌ساعته محدود شرکت کنید.

پس از موفقیت در این آزمون می‌توانید بین پنج صبح تا 10 شب رانندگی کنید اما نمی‌توانید در ماشین سرنشین جابه‌جا کنید، البته به استثنای همسر، فرزند یا افرادی که تحت تکفل شما هستند. رانندگان جوانی که زیر 25 سال سن دارند، قبل از شرکت در آزمون دریافت گواهینامه کامل، باید حداقل 18 ماه با گواهینامه «یادگیرنده» رانندگی کرده باشند؛ در حالی که متقاضیان با سن بالای 25 سال تنها لازم است شش ماه صبر کنند.

سوئد

چندان بعید به نظر نمی‌رسد که کشور فوق قانونمند سوئد در این لیست جای گیرد. اگر می‌خواهید در سوئد رانندگی کنید، باید اقدامات زیر را انجام دهید: درخواست گواهی «یادگیرنده» که در صورتی به شما داده می‌شود که از سنجش بینایی عبور کنید و در کلاس‌های آموزشی داروهای اجباری و مواد مخدر شرکت کنید. در این کلاس‌ها درباره تاثیر مواد مخدر و داروهای نسخه‌ای به شما آموزش داده می‌شود.

مرحله بعد آزمون جاده لغزنده است: این کلاس چهارساعته شامل رانندگی با سرعت بالای 100 کیلومتر و حفظ کنترل ماشین است. سپس نوبت به آزمون تئوری می‌رسد که شامل 70 سوال است؛ اما پنج سوال اول در نمره پایانی تاثیری ندارد. بنابراین شما باید به 52 سوال از 65 سوال باقی‌مانده پاسخ صحیح دهید. مرحله نهایی شرکت و موفقیت در آزمون 45‌دقیقه‌ای عملی است که در آن باید صلاحیت خود را در رانندگی ایمن ثابت کنید. بعد از اخذ این گواهی، وارد دوره دوساله امتحانی می‌شوید.

کاستاریکا

این کشور آمریکای مرکزی هم با رانندگان تازه‌کار سرسختی می‌کند. برای گرفتن گواهینامه در کاستاریکا باید سه آزمون جداگانه را با موفقیت پشت سر بگذارید. در قدم اول باید آزمون تئوری بدهید، قدم دوم آزمون عملی است. این تست عملی با شبیه‌ساز انجام می‌شود و با خیابان‌های واقعی کشور کاری ندارد. وقتی از دو آزمون تئوری و شبیه‌سازی بگذریم، نوبت به آزمایش پزشکی می‌رسد. فشار خون و بینایی تنها دو جزء از موارد آزمایش‌شده هستند. در کاستاریکا تنها زمانی می‌توانید گواهینامه بگیرید که علاوه بر آزمون‌های عملی و تئوری، از آزمایش پزشکی نیز سربلند بیرون بیایید.

برزیل

میزبان جام‌جهانی و المپیک اخیر نیز در گواهینامه دادن به اقشار مختلف جامعه‌اش چندان دست و دلباز نیست. در ادامه خواهیم گفت شهروندان برزیل برای رانندگی باید از چه مراحلی عبور کنند. در برزیل افرادی هستند که به آنها گواهینامه رانندگی داده نمی‌شود، برای مثال افراد بی‌سواد و کودکان. در این کشور به عنوان متقاضی، قبل از آنکه برای گواهینامه رانندگی درخواست کنید باید آزمایش‌های فیزیکی و روانی را با موفقیت بگذرانید.

با گذراندن این آزمون‌ها، کلاس‌های تئوری 45‌ساعته شروع می‌شود که در انتهای آن باید در امتحان تئوری شرکت کنید. مرحله بعدی آن کلاس‌های 20 ساعته آموزش عملی رانندگی است. در این کشور تنها معلم‌های رانندگی تایید‌شده می‌توانند آموزش رانندگی دهند. وقتی آمادگی کامل پیدا کردید، نوبت به آزمون عملی می‌رسد. تنها زمانی که این آزمون و آزمون‌های پیش از آن را با موفقیت سپری کنید، صلاحیت دریافت گواهینامه رانندگی در برزیل را خواهید داشت.

منبع: ایران جیب



نظرات

  • حمید حمید (10 مهر 1395 ساعت 19:25)

    ببخشید این سوال رو اینجا میپرسم
    ولی دوستان، آخر سر قضیه گرفتن گواهینامه بدون کارت پایان خدمت به نتیجه رسید یا نه؟
    کسی اطلاعی داره؟