1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. دعوای ژاپن و کره در سهم خواهی از بازار خودرو ایران

دعوای ژاپن و کره در سهم خواهی از بازار خودرو ایران

31 مرداد 1395
  • 1

در چهارماهه نخست سال جاری درمجموع 18,531 دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) وارد کشورمان شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش 31درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت، هیوندای همچنان پیشرو برندهای وارداتی به کشور است و تویوتا و کیا در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

 رقابت سخت تویوتا وکیا برای رتبه دوم برترین‌های وارداتی

رقابت سخت برای رتبه دوم برترین‌های وارداتی

در جدول برترین‌های وارداتی به کشور همچون چند سال اخیر شاهد حضور هیوندای هستیم، شرکتی که سال‌ها است بر رتبه نخست تکیه زده است و به دلیل فاصله قابل‌توجه با رتبه‌های بعدی به نظر نمی‌رسد در سال جاری و حتی سال بعد شاهد جابجایی رتبه نخست در این جدول باشیم. در چهارماهه نخست سال جاری درمجموع 5,452 دستگاه انواع خودرو هیوندای وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش 6درصدی را نشان می‌دهد. این می‌تواند خبر بدی برای هیوندای باشد چراکه رقبای اصلی این شرکت همگی با افزایش حجم واردات مواجه بوده‌اند و به این ترتیب با روند فعلی ممکن است در سال‌های آینده جایگاه هیوندای به خطر بیافتد. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم هیوندای به‌طور پیوسته در حال از دست دادن سهم بازار خود است و این نیز می‌تواند نشانه‌ای دیگر برای مشکلات این برند کره‌ای در بازار ایران در سال‌های آینده باشد. هیوندای در سال 1393 و درمجموع واردات سال، سهمی معادل 45درصد از بازار داخلی را در اختیار داشت و این در حالی است که سهم این شرکت در چهارماهه نخست سال جاری 29درصد بوده است.

برگ برنده هیوندای در این رقابت‌ها همچون همیشه مدل سانتافه است که با واردات 3,174 دستگاهی، نزدیک به 60درصد از مدل‌های هیوندای وارد شده به کشور را به خود اختصاص داده است. مدل‌های فیس‌لیفت شده این خودرو با توجه به آپشن‌های قابل‌توجهی که دارند به‌شدت از سوی بازار مورد استقبال واقع شده‌اند و همین مسئله باعث شده واردکنندگان متفرقه این خودرو را به شکل انبوهی وارد کشور کنند. در رتبه دوم و البته با اختلاف زیاد نسبت به سانتافه، مدل i20 ایستاده است، خودرویی که نوسانات ورود آن به ایران بسیار زیادتر از چیزی است که بتوان حرکت‌های بعدی واردکننده این برند را پیش ببینی کرد. البته بر اساس آمار گمرک کشور، در تیرماه شاهد ورود i20 نبوده‌ایم اما به لطف واردات پرشمار در خردادماه، مجموع خودروهای وارد شده i20 در چهارماهه نخست سال به کشور 805 دستگاه است تا این خودرو را بتوان موفق‌ترین هاچ‌بک بازار نیز دانست. در رتبه سوم، سوناتا ایستاده است، خودرویی که مدت‌ها است در حاشیه محصولات هیوندای جای گرفته است اما واردات 454 آن در تیرماه باعث شده مجموع واردات این خودرو در چهارماهه نخست سال به 666 دستگاه برسد و بتوان به بازگشت سوناتا به روزهای خوب گذشته امیدوار بود. سقوط شدید واردات ix35 از مهم‌ترین نکات واردات چهارماهه نخست بازار است چراکه با واردات تنها 245، به‌طور کامل از لیست برترین‌های هیوندای خارج شده تا عرضه نسل جدید آن برای هیوندای در بازار ایران خوش‌یمن نباشد. النترا نیز دیگر بازنده هیوندای است، خودرویی که در چهارماهه نخست سال تنها 44 دستگاه از آن وارد کشور شده است، هرچند می‌توان پیش‌بینی کرد با ورود پرشمار نسل جدید هر دو خودرو، بار دیگر شاهد رونق این دو خودرو در بازار ایران باشیم، امری که در بهترین حالت در نیمه دم سال جاری رخ خواهد داد.

رقابت اصلی در جدول خودروهای وارداتی به ایران نه در رتبه اول، که در رتبه دوم شکل گرفته است، جایی که کیا به‌عنوان رتبه دم سنتی بازار نتوانسته جایگاه خود را حفظ کند و در سال جاری این جایگاه را به تویوتا واگذار کرده است. نشانه‌هایی از ضعف کیا را می‌شد در سال گذشته نیز دید، جایی که در مقاطعی از سال شاهد برتری تویوتا بر این برند کره‌ای بودیم اما هر چه بود در سال گذشته کیا توانست جایگاه دوم را درمجموع سال از آن خود کند اما در سال جاری تویوتا به لطف کرولا و RAV4 توانسته رتبه دوم را با واردات 3,244 دستگاه از آن خود کند تا افزایش چشمگیر 60درصدی را نسبت به مدل مشابه سال پیش شاهد باشد ضمن آنکه سهم این برند از بازار نیز از 14درصد در سال گذشته به بیش از 17درصد در سال جاری رسیده است. همان‌گونه که عنوان شد بار اصلی موفقیت‌های تویوتا بر دوش دو خودرو کرولا و RAV4 است و در کنار این دو خودرو شاهد حضور کمری نیز در رتبه سوم هستیم، خودرویی که به نظر می‌رسد بازار با مدل‌های هیبرید آن کنار آمده و می‌رود تا جایگاه خود را در رده سدان‌ها باز پس گیرد. در چهارماهه نخست سال کرولا با واردات 1,202 دستگاه سهمی 37درصدی از سبد محصولات تویوتا را در اختیار داشت و آمار واردات RAV4 نیز 1,093 بود و جالب آنکه در میان سه برند برتر بازار ایران، تویوتا تنها شرکتی است که یک خودروی سدان بالاتر از شاسی‌بلند‌ها در رتبه نخست ایستاده است. تویوتا پریوس هم در این مدت با واردات 131 دستگاهی تلاش دارد حضور خود را در بازار توسعه دهد، حضوری که البته به دلیل فناوری بالای هیبرید آن و ظاهر نه‌چندان معمولش برای بازار ایران، دشوار خواهد بود.

درمجموع واردات در چهارماهه نخست سال جاری، کیا با واردات مجموع 3,086 نتوانست رتبه‌ای بهتر از سوم را از آن خود کند و هرچند همین میزان واردات نیز 18درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش بود، اما با این وجود و با توجه به اوج‌گیری تویوتا، کیا درنهایت نتوانست جایگاه دوم خود را حفظ کند. کیا علاوه بر از دست دادن جایگاه دومی خود، سهم بازار 20درصدی‌اش در پایان سال گذشته را نیز تا حدی از دست داده است به‌گونه‌ای که سهم بازار این شرکت در چهارماهه نخست سال جاری به زیر 17درصد کاهش پیدا کرده است. موفق‌ترین مدل کیا در بازار ایران همچنان کراس‌اوور اسپورتیج است، خودرویی که هرچند نسل جدید آن در بازارهای جهانی عرضه شده است اما واردکنندگان ایرانی همچنان در حال واردات نسل پیشین هستند و بازار نیز هنوز مشتری پر و پا قرص آن است به‌گونه‌ای که با واردات 1,149 دستگاهی در چهارماهه نخست سال، بیش از 6درصد از بازار خودروهای وارداتی در اختیار این خودرو بوده است. در رتبه دوم این جدول سدان اپتیما ایستاده است و در رتبه سوم نیز شاهد حضور سراتو هستیم و نکته قابل‌توجه، برتری هر دو خودرو از نظر تعداد واردات با نمونه‌های مشابهشان در هیوندای است. یکی دیگر از بخش‌های مهم در مدل‌های وارداتی کیا، افزایش حضور شاسی‌بلند سورنتو است، خودرویی که هرچند با واردات مجموع 534 دستگاه در چهارماهه نخست سال جاری نتوانسته موفقیتی برابر سانتافه داشته باشد، اما در دوماهه اخیر شاهد افزایش حضور آن در بازار هستیم و شاید با روند فعلی بتواند خود را به بازیگر مهمی در بازار تبدیل کند، امری که با توجه به حضور نسل جدید آن در ایران (درحالی‌که سانتافه هنوز بدون تغییر در بازار حاضر است) برای سورنتو ناممکن نیز نخواهد بود و در این میان شاید قیمت بالای آن مهم‌ترین مانع باشد.

منبع:عصر خودرو



نظرات

  • کیومرث کیومرث (1 شهریور 1395 ساعت 08:58)

    دو نفر دزد زری دزدیدند
    سر تقسیم به هم جنگیدند
    آن دو بودند چو گرم زد و خورد
    سومی آمد و زر را زد و برد
    در اینجا سومی چشم بادامی دیگری است به نام چین