1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. دیوان عدالت اداری قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از 2500cc را لغو کرد

دیوان عدالت اداری قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از 2500cc را لغو کرد

17 شهریور 1395
  • 0

دیوان عدالت اداری، مصوبه شهریور ۹۳ دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را باطل کرد. بر این اساس واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مجاز است.

در پی تأکید سیاست‌های کلان مبنی بر منع واردات کالاهای لوکس، مصوبه‌ای در مورد ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی صادر شده بود، اما این مصوبه با ابهاماتی مواجه و امروز در جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.

پیش از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، برخی افراد مانند جانبازان و نخبگان می‌توانستند از سهمیه واردات این خودروها برخوردار شوند که بر این اساس برخی نسبت به واردات اقدام کرده بودند،اما به دلیل مصوبه دولت، خودروهای آنها در گمرک توقیف شده بود و امکان ترخیص نداشت.

بر این اساس شکایاتی از سوی برخی افراد مطرح شده بود که در نهایت دیوان عدالت اداری رأی بر ابطال مصوبه دولت داد. توجیه مطرح در مورد ابطال این مصوبه آن است که حجم موتور دلیلی بر لوکس بودن خودرو نیست و ممکن است خودرویی با حجم موتور پایین‌تر از 2500 سی‌سی تولید شود اما از نظر آپشن‌های موجود در حد خودروی لوکس به حساب آید.

دیوان عدالت اداری امروز با 57 رأی، مصوبه دولت مبنی بر منع واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ابطال کرد و این رأی دیوان از زمان تصویب مصوبه دولت قابل اعمال است.

طبق رأی امروز دیوان عدالت اداری، خودروهای توقیف شده در گمرک باید آزاد شوند و همچنین از این پس واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی آزاد خواهد بود. این رأی دیوان عدالت اداری برای همه سازمان‌ها لازم‌الاجرا است و تصویب ممنوعیت واردات این نوع خودروها توسط دولت مغایر با قانون تلقی شده است.

به گزارش فارس، نوبخت سخنگوی دولت 19 شهریور 93 اعلام کرد که دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ممنوع کرد.

منبع:فارس



نظرات