1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تغییر جدول سهمیه های بنزین و گازوئیل برخی خودروها از اول اسفند

تغییر جدول سهمیه های بنزین و گازوئیل برخی خودروها از اول اسفند

26 بهمن 1393
  • 4

علیرضا فیض‌بخش در نشستی خبری اظهار داشت: از اول اسفندماه یک سری اصلاحات در جدول سهمیه‌های سوخت خودروهای مختلف اعمال می‌شود.

وی افزود: حدود 5 ماه پیش شروع به بررسی اصلاح سهمیه‌های سوخت یارانه‌ای وانت‌بارهای غیرفعال در حمل و نقل عمومی کردیم و از ابتدای اسفندماه 950 هزار وانت‌بار که تاکنون ساماندهی نشده‌اند سهمیه‌های سوخت یارانه‌ای آنها به سهمیه عادی 60 لیتری تبدیل می‌شود.

رئیس ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل کشور تصریح کرد: تمامی دو میلیون و 200 هزار وانت‌بار کشور که حدود یک میلیون و 250 هزار دستگاه در سال 90 ساماندهی شده است و 950 ساماندهی نشده اند مجددا از ابتدای اسفند توسط وزارت کشور مورد ساماندهی قرار می‌گیرند و از ابتدای فروردین ماه با توجه به اطلاعات جدید ساماندهی این ناوگان سوخت یارانه‌ای به وانت‌بارهای آن در حمل و نقل عمومی تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای اسفند سهمیه سوخت تاکسی‌های بنزین سوز و دوگانه سوز بین شهری که در یک دوره کوتاه به تشخیص دولت افزایش یافته بود و در ادامه نیز با همین روند سوخت یارانه‌ای به آنها تعلق می‌گرفت اصلاح می‌شود و به این صورت سهمیه سوخت تاکسی‌های بنزین سوز از 900 لیتر به 750 لیتر و سهمیه سوخت تاکسی‌های دوگانه سوز از 900 لیتر فعلی به 500 لیتر کاهش می‌یابد.

فیض‌بخت با بیان اینکه مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در خصوص اصلاح سهمیه‌های خودروهای دیزلی اجرا نشده بود گفت: با اجرایی نشدن این مصوبه در عمل بیش از نیاز خودروهای دیزلی سهمیه یارانه‌ای نفت گاز به آنها تعلق می‌گرفت و طبق برآوردها در اکثر مواقع فقط حدود 50 درصد سهمیه‌ها مصرف می‌شد.

وی افزود: به همین منظور تصمیم گرفته‌شد از ابتدای اسفندماه درصد سهمیه یارانه‌ای خودروهای دیزلی اصلاح شود.

در ادامه این نشست خبری حسین هاشمی قائم مقام رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در تشریح جزئیات بیشتر اصلاح سهمیه‌های بنزین و گازوئیل یارانه‌ای از ابتدای اسفند گفت: در حالی که وانت‌بارها 15 درصد ناوگان حمل و نقل کشور را شامل می‌شوند اما در عمل 30 درصد مصرف سوخت توسط وانت‌بارها صورت می‌گیرد و شدت مصرف انرژی آنها بسیار زیاد است.

وی افزود: از سال 90 ستاد هدفمندی یارانه‌ها اصلاحیه‌ای صادر کرد تا 5 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین وانت‌بارها اصلاح شود که به منظور اجرایی شدن این مصوبه اقدام به مطالعه و اجرای کاهش سهمیه بنزین یارانه‌ای وانت‌بارهای غیرفعال در حمل و نقل عمومی کردیم.

هاشمی تصریح کرد: فرآیند ساماندهی وانت‌بارها در سال 90 توسط وزارت کشور با اعلام فراخوان عمومی انجام شده بود که در این فراخوان از مجموع دو میلیون و 200 هزار وانت‌بار، 950 دستگاه مشارکت نکردند و عملاً به صورت ساماندهی نشده باقی ماندند.

وی ادامه داد: براساس ساماندهی سال 90 وزارت کشور از ابتدای اسفندماه سهمیه بنزین یارانه‌ای این 950 هزار وانت‌بار به سهمیه عادی 60 لیتری تبدیل می‌شود اما با اعلام فراخوان عمومی توسط وزارت کشور برای تمامی وانت‌بارها از ابتدای اسفندماه مجددا کار ساماندهی وانت‌بارها انجام می‌گیرد و نتایج این ساماندهی از ابتدای فروردین ماه اجرایی می‌شود تا اگر در بین این 950 هزار دستگاه، وانت‌باری در چرخه حمل و نقل عمومی فعال است با ثبت نام در فراخوان وزارت کشور در اسفندماه و طی مراحل قانونی از ابتدای فروردین 94 مجدداً در لیست تخصیص بنزین یارانه‌ای حمل و نقل عمومی قرار گیرد.

هاشمی در خصوص اصلاح سهمیه بین شهری در حال حاضر 30 هزار تاکسی بین شهری بنزین سوز و دوگانه سوز در کشور شناسایی شده‌اند که طبق مصوبه دولت از ابتدای اسفندماه سهمیه تاکسی‌های بنزین سوز به 750 لیتر در ماه و سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه سوز به 500 لیتر در ماه کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول در خصوص اصلاح سهمیه خودروهای دیزلی اظهار داشت: خودروهای دیزلی زیر 10 تن که هم اکنون روزانه 60 لیتر سهم برداشت دارند این عدد به 50 لیتر کاهش می‌یابد، خودروهای دیزلی 10 تا 20 تن از 180 لیتر در روز به 144 لیتر در روز کاهش می‌یابد، سهم برداشت خودروهای دیزلی 20 تا 30 تن از 250 لیتر در روز به 200 لیتر می‌رسد، سهم برداشت خودروهای دیزلی 30 تا 40 تن از 300 لیتر در روز به 240 لیتر کاهش می‌یابد و سهم برداشت خودروهای دیزلی 40 تا 50 تن نیز از 250 لیتر در روز به 240 لیتر می‌رسد.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده بیش از 90 درصد خودروهای دیزلی کمتر از 80 درصد حق برداشت خود را استفاده می‌کردند که به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی با انجام محاسبات بر روی رفتار مصرف سوخت خودروهای دیزلی، سهمیه‌ها به صورتی که ذکر شد اصلاح می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: همچنین میزان ذخیره روزانه سوخت خودروهای دیزلی از دو روز به سه روز افزایش می‌یابد با تعیین سهم ‌بندی‌های جدید به کارآیی بیشتر خودروهای دیزلی کمک کند.

در ادامه نشست خبری امیر جعفرپور مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها اظهار داشت: دارندگان خودروهای حمل و نقل عمومی همچون وانت‌بارها در صورتی که می‌خواهند فعال شوند یا از چرخه حمل و نقل عمومی خارج شوند باید در مکانیزمی که به صورت سایت اینترنتی طراحی شده مراجعه کنند و در صورت تمایل به فعال شدن در ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام به ارائه اطلاعات خود در سامانه مربوطه کرده و نسبت به دریافت پروانه از شهرداری‌ها اقدام کنند.

وی افزود: در شهرهای بیش از 100 هزار نفر جمعیت این افراد باید به سازمان‌های تاکسیرانی مراجعه کرده و نسبت به صدور پروانه اقدام کنند که اگر تا آخر اسفندماه پروانه آنها صادر شود از ابتدای سال آینده قادر به دریافت سوخت سهمیه بندی شده برای ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند بود.جعفرپور خاطرنشان کرد: در شهرهای کوچک که زیر 100 هزار نفر جمعیت دارند کار هماهنگی صدور پروانه با سازمان‌های حمل و نقل خواهد بود و در نقاطی که مثل روستاها فاقد شهرداری هستند افراد باید به نزدیک‌ترین شهرداری که کار ساماندهی حمل و نقل عمومی را انجام می‌دهد مراجعه کنند.



نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (27 بهمن 1393 ساعت 00:29)

    ایکاش سهمییه ماها بیشتر میشد

  • سروش رفیعی سروش رفیعی (26 بهمن 1393 ساعت 22:19)

    جالبه راننده تاکسیهایی که داشتن لذت میبردن دیگه درامد کمتر رو قبول نمیکنن. در نتیجه از فردا کرایه تاکسی دوبل میشه. همین چهار نفری که بجای ماشین شخصی با وساعل نقلیه عمومی بیرون میرفتن دیگه نمیرن و یا با ماشین خودشون میرن و هوا رو آلوده تر میکنن، و یا با اتوبوس و مترو میرن و در نتیجه اتوبوسها از شلوغی منفجر میشن. تشکر میکنم از این همه درایت اشخاص دست اندر کار.

  • آفرین آفرین (26 بهمن 1393 ساعت 20:42)

    یعنی اینکه بعد از چند سال که با کارت و سهمیه بنزین تقسیم می شود هنوز مسئولین مربوطه سر در گم هستند .

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (26 بهمن 1393 ساعت 16:26)

    بدتر از دیروز