1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. کاهش قیمت خودروهای وارداتی با دستور دیوان عدالت

کاهش قیمت خودروهای وارداتی با دستور دیوان عدالت

18 بهمن 1396
  • 14

دیوان عدالت اداری در حکمی، رأی موقت ابطال مصوبه دولت در افزایش تعرفه واردات خودروها را صادر و دولت را موظف به توقف اجرای تعرفه‌های جدید واردات خودرو کرد. بر این اساس دولت موظف شده است تا زمانی صدور حکم قطعی از سوی دیوان، تعرفه واردات خودروها به مصوبات پیشین بازگردد و واردات خودرو بر اساس تعرفه‌های گذشته صورت گیرد.

شعبه سوم دیوان عدالت اداری روز گذشته در دستوری موقت، مصوبه دولت در زمینه افزایش تعرفه واردات خودرو به کشور را باطل اعلام کرد. بر این اساس دولت موظف است تا زمان صدور حکم قطعی از سوی دیوان عدالت اداری، تعرفه واردات خودرو را بر اساس مصوبه‌های پیشین مورد محاسبه قرار دهد و مجاز به اخذ تعرفه‌های جدید و افزایش یافته واردات خودرو نیست.

اساس دستور دیوان عدالت اداری بر مبنای قانون مصوب سال 1371 است که به‌موجب بخشی از آن، تعرفه واردات خودرو باید در راستای حمایت از تولید داخلی باشد و این در حالی است که موضوع حمایت از تولید داخل و رقابت با محصولات داخلی در خودروهای وارد شده به کشور و به‌ویژه خودروهای هیبرید پایین است ضمن آنکه در مصوبه هیئت دولت موضوع حمایت از تولید داخل تبیین و اعلام نشده است.

دستور موقت دیوان عدالت اداری در پی شکایتی فردی مبنی بر خسارت جبران‌ناپذیر و ضرر زیان به عموم جامعه در پی افزایش تعرفه واردات خودروها صادر شده است. طرف شکایت این پرونده، هیئت‌وزیران به‌عنوان مصوب کننده افزایش تعرفه واردات خودرو است.

یک وکیل پایه یک دادگستری در زمینه این حکم گفت:"بر اساس قانون، احکام و دستورات دیوان عدالت اداری لازم‌الاجرا است و عدم اجرای این دستور موقت موجب انفصال از خدمت متخلف به مدت 6 ماه تا یک سال و جبران خسارت وارده خواهد شد. به این ترتیب با صدور این دستور، دولت موظف است اجرای تعرفه جدید واردات خودرو به کشور را متوقف کند و خودروها با تعرفه پیشین وارد شود. این روند تا اعلام حکم قطعی دیوان اجرا خواهد شد."

وی در مورد پیش‌بینی خود در زمینه حکم قطعی دیوان در این پرونده گفت:"قضاوت در این زمینه آسان نیست اما به‌طور معمول حکم قطعی در چنین پرونده‌هایی مانند دستور موقت خواهد بود. در صورت وقوع این اتفاق، تعرفه واردات به مصوبه‌های پیشین بازمی‌گردد و روند اخذ تعرفه‌های جدید متوقف خواهد شد. به‌علاوه گمرک موظف به بازگرداندن اضافه تعرفه‌های اخذ شده خواهد بود و واردکنندگان نیز موظف به بازگرداندن آن به خریداران هستند."

هرچند سرنوشت نهایی این شکایت و تصمیم نهایی دیوان عدالت اداری مشخص نیست و باید منتظر واکنش دولت به این حکم نیز باشیم اما در صورت نهایی شدن این حکم و صدور حکم قطعی، شاهد بازگشت تعرفه واردات خودرو به مصوبه‌های پیشین خواهیم بود، امری که درنهایت موجی از کاهش قیمت را در بازار خودروهای وارداتی باعث خواهد شد.

کاهش قیمت خودرو های وارداتی

کاهش قیمت خودرو های وارداتی



نظرات

  • بهرام بهرام (20 بهمن 1396 ساعت 12:41)

    سلام، من میخوام ماشین بخرم، اما بهم گفتن ٢٠ روز صبرکن، قیمت ماشین های داخلی و خارجی میاد پایین!!! آیا این حقیقت داره؟؟! ممکنه در این خصوص اظهارنظر کنید؟؟

  • Bahram Bahram (20 بهمن 1396 ساعت 12:25)

    من میخوام ماشین بخرم، بهم گفتن صبرکن تا ٢٠ روز دیگه قیمت خودرو ارزون میشه!! آیا چنین چیزی حقیقت داره؟!! ممکنه اظهارنظر کنید؟

  • احمد احمد (20 بهمن 1396 ساعت 10:20)

    سلا م
    خیانت همیشه همه جا پدیدارهست
    تولید خودرو بی کیفیت داخلی واستقبال از تولیدات خارجی
    ایا واردات خودرو تجملاتی خیانت نیست وایا تاکی منت بگذاریم که ما ارزان کردیم جایی که درب تولیدات داخلی راتخته کنیم
    راهکا راین نیست

  • SALEH SALEH (19 بهمن 1396 ساعت 21:38)

    فکر کنم ماشین خارجی به اعضای محترم دیوان نرسیده
    شرکتیها تا دیر نشده هدیه بدین

  • فرزاد فرزاد (19 بهمن 1396 ساعت 18:59)

    وقتی یه خائن پول بیت المال رو اونم به دلار ور میداره و میره کانادا هیچ تحریمی وجود نداره ولی وقتی ما که همینجا هستیم و با تمام بدبختی تو خاک خودمون هستیم، باید برای خرید هر خودرویی طعم بی مزه تحریم رو بچشیم و دم نزنیم، من مثل خر موندم که این چه تحریمی هست که فقط برای مردم عادی و قشر متوسط به پایینه!!! اسلام ناب را آرزومندم از خدای بزرگ.

  • فرزاد فرزاد (18 بهمن 1396 ساعت 20:03)

    وقتی خودروساز داخلی نداریم دیگه از چی حمایت میکنند، ۹۰درصد این خودروهای وارداتی مناسب قشر کارگر تا کارمند می‌باشند ولی نه در کشورمون بلکه در بلاد کفر و صدالبته گرانی داخلی ارز هیچ تاثیری بر قیمتگذاری خارجی ندارد و فقط به مردم خودمان ریاضت اقتصادی وارد میکند.

  • فرزاد فرزاد (18 بهمن 1396 ساعت 19:56)

    کشور ما نه خودروساز بود و نه هست و با این فرمون نخواهد شد، و بهترین خبری که دیوان عدالت بخواد در ۲۲ بهمن به مردم بده اینه که نرخ ارزی که بیت الماله حداکثر به زیر ۱۰۰۰ تومن بره و تعرفه واردات هم حداکثر زیر ۵ درصد بشه تا مردم ارزانی رو در بازار خودرو بصورت ناباورانه تجربه کنن و لذت زندگی رو بچشن، مخصوصا جوانانمان.

  • مهدی مهدی (18 بهمن 1396 ساعت 19:26)

    عطر زدن به پهن بی فایده است

  • اکبر اکبر (18 بهمن 1396 ساعت 18:05)

    این دیگه واقعا" آخرشه !!! حالا که وارد کنندگان مفت خور قیمت خودروهای وارداتی را 60 تا 80 درصد افزایش داده اند تازه دیوان رای داده که تعرفه واردات هم همان تعرفه قدیمی باشد یعنی دوباره مقداری پول دیگر هم بچپانند توی حلق این مفت خوران نامرد یعنی واردکنندگان خودرو ؟

  • علی علی (18 بهمن 1396 ساعت 17:34)

    دولتی که زمان رای گیری دم از پشتیبانی از حقوق احاد جامعه میزنه ووقتی به قول معروف خرش از پل گذشت دستورات وقوانین غیر عادلانه تصویب میکند مسلم هست که احاد مردم اعتمادشون نسبت به این دولت سلب میشه.

  • حمید حمید (18 بهمن 1396 ساعت 15:56)

    قرار بود دولت برای اینکه خودرو سازان داخلی مجبور به بالا بردن کیفیت خودروهای خود شوند هرساله ده درصد تعرفه خودروهای خارجی رو کمتر کنه، اما مافیای خودروهای داخلی هیچوقت اجازه چنین کاری رو نداد،تازه با فشار تعرفه ها رو بالا برد تا در بازار انحصاری خودرو هر بلایی خواستن سر مردم بیارن

  • نوید نوید (18 بهمن 1396 ساعت 15:03)

    چه عجب بلاخره یه قوه به فکر مردم افتاد ، خدا به هر شخص و دستگاهی که برای رفاه حال مردم تلاش میکنه عجر و عاقبت به خیری ارزانی کنه. البته اگه پشت پرده چیز دیگه ای نباشه و یه آقا زاده ماشینهاش تو گمرک نمونده باشه و ... بعد هم حکم قطعی بخوره که هیچی به هیچی و فقط تو این زمان طلایی چند صد خودرو با تعرفه قبلی ترخیص بشه و چند صد میلیارد به جیب یه سری بره و مردم هم زییر دست پا بیشتر از گذشته له بشن و ...

  • ابراهیم ابراهیم (18 بهمن 1396 ساعت 14:57)

    با درود فراوان...
    خدا را شاکریم...که مرجع رسیدگی هست که به این حال و روز آشفته مردم و بازار رسیدگی کند و به اعمال خلاف دولت دستور منع خلاف صادر کند
    ازت ممنونم غیرت مردان...

  • als als (18 بهمن 1396 ساعت 14:27)

    خر خودتونید و.......