1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. کلاهبرداری های متداول در فروش خودروهای وارداتی

کلاهبرداری های متداول در فروش خودروهای وارداتی

20 فروردین 1396
  • 4

در سالیان اخیر تیپ‌بندی و آپشن‌های ارائه شده توسط عرضه کنندگان خودروهای خارجی، دغدغه‌های زیادی برای خریداران داشته و متاسفانه برخی از آنها، اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه ارائه نمی‌دهند.

با توجه به گسترش کمی و کیفی فروش خودروهای خارجی در ایران، هنوز هم بسیاری از مردم با ترس و نگرانی سراغ فروشندگان این خودروها می‌روند که به نظر می‌رسد عمده این دغدغه و نگرانی ناشی از عدم آگاهی و تخصص کافی در زمینه ویژگی‌های اتومبیل‌های خارجی باشد. از آنجایی که برای خرید خودروهای با کیفیت خارجی می‌بایست هزینه قابل توجهی را متقبل شد، لذا خریداران آن ترجیح می‌دهند تا زمانی که از اعتبار عرضه کننده خودرو مطمئن نشده‌اند، اقدام به خرید نکرده و تبعات اقدام اشتباه خود را با صرف هزینه و زمان فراوان ندهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده اطلاعات غلط و توضیحات نادرستی که عرضه کنندگان متخلف خودروهای خارجی، به علاقمندان و خریداران این خودروها عرضه می‌کنند، در حوزه‌هایی چون آپشن‌های خودرو، کارکرد اتومبیل و پیش فروش خودروهای غیرقابل ورود است که داشتن اطلاعات زیر می‌تواند جلوی مغبون شدن خریداران این خودروها را بگیرد:

 4 کلاهبرداری متداول در فروش خودروهای وارداتی

تشخیص صفر بودن خودرو

برای تشخیص اینکه خودروی انتخابی شما، واقعا صفر کیلومتر است یا چند هزار کیلومتر کارکرده و سپس توسط برخی فروشندگان کلاهبردار، کیلومترش صفر شده، راه‌های مختلفی وجود دارد که ساده‌ترین آن تست اگزوز خودرو، نرمی صندلی راننده نسبت به شاگرد، بررسی زه لاستیکی سپر جلو و... است.

البته همین موارد به ظاهر ساده نیز نیازمند تخصص و مهارت کافی است که به راحتی برای هرکس قابل تشخیص نخواهد بود. اگرچه ترس از کارکرده بودن خودروهای خارجی به ظاهر صفر کیلومتر امری طبیعی است اما مراجعه به شرکت‌های معتبر و خوشنام می تواند تلخی این ترس را برای خریداران به شیرینی ماندگاری تبدیل کند.

تعداد واقعی ایربگ‌ها

در چند سال اخیر تیپ بندی و آپشن‌های ارائه شده توسط عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی، دغدغه‌های زیادی برای خریداران ایجاد کرده و متاسفانه برخی از فروشندگان این خودروها، اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه ارائه نمی‌دهند و سود خود را در عدم دانش و تخصص کافی خریداران می‌دانند.

یکی از آپشن‌هایی که برای خریداران اهمیت فراوانی دارد، اطمینان از ایمنی کامل خودرو است که ایربگ های نصب شده در خودرو از جمله اصلی‌ترین آپشن ها در این بخش محسوب می‌شود.

متاسفانه برخی از سودجویان عرضه کننده خودروهای خارجی با علم به اهمیت ایربگ برای خریداران، اقدام به دستکاری اسناد آپشن‌های خودرو کرده و با نصب قاب‌ها و برچسب‌هایی سعی می‌کنند خودرو را به قیمت بالاتر و اصطلاح «فول ایربگ» در بازار به فروش برسانند.

دستکاری در قطعات فابریک و نصب آپشن‌های مورد استقبال خریداران

از جمله دیگر کلاهبرداری های شایع در بازار خودرو، دستکاری در برخی قطعات خودروهای وارداتی مانند باز کردن آپشن‌های فابریک و اصلی و جایگزین کردن آن با نمونه تقلبی و ارزان چینی است. این موضوع علاوه بر آنکه ضرر مالی قابل توجهی را به خریداران بی‌اطلاع وارد می‌کند، باعث خواهد شد ایمنی و کیفیت خودرو نیز دچار خدشه شده و در مواقعی حتی خطر جانی، سرنشینان آنرا تهدید کند.

بسیاری از خودروهای وجود در بازار دارای مدل های کم آپشن و فول آپشن هستند و در برخی از مدل‌های low option تعدادی از ویژگی‌های مورد انتظار و علاقه خریداران وجود ندارد که شامل آپشن‌هایی چون کروز کنترل، keyless، سنسور پارک، Daylight، گرمکن صندلی و ... است.

متاسفانه برخی از عرضه کنندگان متفرقه خودروهای خارجی، بدون توجه به خطرات و خسارات ناشی از نصب غیراستاندارد برخی اقلام، اقدام به تعبیه این آپشن‌های غیرفابریک روی خودروها کرده تا سودبیشتری به جیب بزنند.

فروش خودروهای غیرمجاز و ممنوع الورود

برخی از این شرکت‌های فعال در این حوزه، با سوء استفاده از علاقه خریداران به برخی از خودروهای خارجی، تبلیغاتی دروغین مبنی بر فروش خودروهایی که مطابق با قوانین اخیر مجوز ورود به کشور را نداشته و حتی امکان شمارهگذاری ندارند، انجام می‌دهند. به عنوان مثال خودروهای ساخت آمریکا و حتی خودروهایی با برند کره ای و ژاپنی که در آمریکا تولید می‌شود (مانند بی ام و X۴، تویوتا کمری هیبرید، هوندا آکورد و ...) امکان واردات به کشور را ندارند اما متاسفانه شرکت‌های سودجو بدون توجه به حقوق مصرف کنندگان اقدام به پیش فروش مدل‌های ۲۰۱۷ آن می‌کنند.

منبع : ایران جیب



نظرات

  • محمد سعیدی محمد سعیدی (19 خرداد 1397 ساعت 19:35)

    بنام خدا
    هشدار
    لطفا اطلاع رسانی کنید
    روشهای جدید کلاهبرداری برخی شرکت های فروشنده خودرو های وارداتی
    1. اقدام به فروش خودرو با قیمتی برای مثال 200 میلیون تومان به شما می کنند با مدت برای مثال 90 روز کاری
    2. قیمت دلاری خودرو را روز اول از شما دریافت می کنند
    3. با پول شما هر ماه یک خودرو وارد می کنند ولی به شما تحویل نمی دهند
    4. خودرو ها را بصورت نقدی و با قیمت بیشتر برای مثال 250 ، 270 و.... در هر ماه بصورت نقدی و فوری به دیگران می فروشند
    5. تحویل خودرو شما را به امروز و فردا می اندازند تا مثلا هفت الی هشت ماهی از ثبت نام شما بگذرد
    6. یک اطلاعیه جدید صادر می کنند که قیمت فروش نقدی این خودرو شده 380 میلیون تومان
    7. با تبصره هایی که از قبل در قرارداد گذاشته اند با قیمت روز و دلار روز خودور را حساب کرده و با توجه به بند شش از شما می خواهند که با واریز مابه التفاوت 100 میلیون تومانی سود 80 میلیونی از خودرو ببرید
    8. البته این افزایش قیمت کاذب بوده و بازار کشش آنرا ندارد
    9. اگر شاکی شدید خواهند گفت که تاخیر کرده ایم که کرده ایم ، با قیمت روز حساب می کنیم ولی به شما جریمه تاخیر می دهیم
    10. در نهایت 100 میلیون تومان اضافه از شما می گیرند و در عوض 5 میلیون تومان جریمه دیر کرد می دهند
    معامله خوبی است؟

  • فریب خورده فریب خورده (22 اردیبهشت 1397 ساعت 11:30)

    آخر دزدی و کلاهبرداری فقط ******قشم....

  • فرزاد فرزاد (20 فروردین 1396 ساعت 13:02)

    کلاهبرداری در صنعت خودرو، اونم تو ایران!؟ یکمی برای دروغ سیزده دیر شده ولی بازم قبول!

    علی علی (21 فروردین 1396 ساعت 11:28)

    هنوز به تورشون نخوردی خیلیها رو بیچاره کردند مثل نگین خودرو پدیده برتر پارسه و....