1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. شرط صدور معاینه فنی خودروهای CNG اعلام شد

شرط صدور معاینه فنی خودروهای CNG اعلام شد

15 اسفند 1394
  • 0

از سال آینده قرار است آزمون مخازن سی‌ان‌جی خودروهای سواری در قالب آزمون‌های معاینه فنی انجام شود که مدیرکل اداره استاندارد تهران در این زمینه گفت که از این زمان صدور برگ معاینه فنی بدون تاییدیه شرکت‌های بازرسی‌های استاندارد امکان‌پذیر نیست و با مراکز متخلف نیز برخورد می‌شود.

مسلم بیات با بیان اینکه از سال آینده آزمون مخازن سی‌ان‌جی خودروهای سواری وارد بحث معاینه فنی می‌شود، اظهار کرد: وقتی از یک تکنولوژی جدید استفاده می‌کنیم لازمه‌اش این است که الزامات کار با آن محصول جدید را بپذیریم.

وی با بیان اینکه مخازن سی‌ان‌جی خودروهای سواری باید به صورت دوره‌ای مورد آزمون قرار گیرد تا از شرایط تحمل ناشی از فشارهای گاز اطمینان حاصل کنیم، ادامه داد: برای مخازن سی‌ان‌جی خودروهای سواری هر یک سال یکبار باید تست ویژوال (تصویری)، هر سه سال یکبار تست سیستم سوخت‌رسانی و هر پنج سال یکبار تست هیدرواستاتیک انجام شود.

مدیرکل استاندارد تهران افزود: زمانی که خودرویی خریداری می‌شود در دفترچه آن زمان تعویض برخی اقلام مصرفی از جمله شمع، تسمه تایم و... مشخص شده است اما با توجه به اطلاع‌رسانی کمتر در مورد مخازن سی‌ان‌جی بعضا این مخازن مورد غفلت قرار می‌گیرد و ممکن است حادثه‌ساز شود.

وی ادامه داد: با توجه به ریسک‌هایی که ممکن است شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد ما الزامی شدن آزمون این مخازن را مورد پیگیری قرار دادیم که تمام مراحل آن انجام شده و امیدواریم که از ابتدای سال آینده این آزمون‌ها در مراکز معاینه فنی انجام گیرد.

بیات درباره ضمانت قانونی برای انجام این آزمون‌ها توسط مردم اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام گرفته از سال آینده خودروهای دوگانه‌سوز بدون لیبل‌گذاری و تایید شرکت‌های بازرسی استاندارد امکان دریافت برچسب معاینه فنی را ندارند و در صورتی که مراکزی هم بدون داشتن این تاییدیه اقدام به صدور معاینه فنی کنند با آنها برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه لازمه استفاده از مخازن سی‌ان‌جی این است که شرایط ویژه برای پایداری مستمر این مخازن فراهم شود، ادامه داد: در صورتی که این شرایط فراهم نشود توصیه نمی‌کنیم که مخازن مورد استفاده قرار گیرد بنابراین نظر استاندارد این است که اول باید الزامات پس از نصب هم برای مخازن سی‌ان‌جی مشخص شود و پس از آن این مخازن مورد استفاده قرار گیرند.

منبع ایسنا


نظرات