1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. احتمال ترخیص 14 هزار خودرو وارداتی از گمرک

احتمال ترخیص 14 هزار خودرو وارداتی از گمرک

29 مهر 1397
  • 0

با پیگیری‌های انجمن واردکنندگان خودرو، امکان ترخیص 14 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا دو هفته آینده فراهم خواهد شد.

احتمال ترخیص 14 هزار خودرو وارداتی از گمرک

آخرین روزهای خردادماه بود که دولت در بخشنامه‌ای واردات خودروهای خارجی به کشور را ممنوع اعلام کرد و پس‌ازآن خبرهای مختلفی درباره تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده به گوش می‌رسید؛ اخباری که برخی از آنها به اسم شایعه تکذیب شدند و برخی دیگر هم در حد مذاکرات بی‌نتیجه بر زمین ماندند و ممنوعیت واردات خودرو را 4ماهه کردند. حال اما بعد از مدت‌ها خبر ترخیص 14هزار دستگاه خودرو به گوش می‌رسد و قرار است خودروهای در گمرک مانده با ورود به بازار، بخشی از التهاب بازار خودروهای وارداتی را کاهش دهند. پس از ممنوعیت واردات خودرو، بازار خودروهای وارداتی بیش از هر زمان دیگری کمبود خودرو را احساس کرد؛ اتفاقی که باعث شد بسیاری از افراد با احتکار و عرضه نکردن خودرو به بازار در این مدت قیمت خودروهای صفر و کارکرده خارجی را بیش از انتظار افزایش دهند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام خبر واردات 14هزار خودرو خارجی به کشور به «دنیای خودرو» گفت: «پس از رایزنی‌ها و برگزاری جلسات مکرر با مسئولان سازمان توسعه تجارت سرانجام توافق شد تا این تعداد خودرو خارجی از گمرک‌های سراسر کشور، ترخیص و به بازار عرضه شوند.» وی زمان نهایی برای ترخیص این خودروها را حداکثر تا دوهفته آینده اعلام کرد و یادآور شد: «مجوزهای نهایی ترخیص خودروهای مذکور حداکثر تا پایان این هفته صادر خواهد شد.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تعداد دقیق خودروهای موجود در گمرک را 14هزار و 50دستگاه، اعلام و خاطرنشان کرد: «این خودروها شامل دو دسته از خودروهایی می‌شوند که بخشی از آنها با ارز دولتی و بخش دیگر هم با ارز آزاد و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به کشور وارد شده‌اند. البته دراین‌بین خودروهایی هم هستند که مالکان آنها برای ترخیص باید مابه‌التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند. به گفته دادفر 4هزاردستگاه خودرو با استفاده از ارز دولتی وارد و ترخیص می‌شوند و 10هزار دستگاه نیز با ارز آزاد به کشور وارد شده‌اند.»

وی اظهار امیدواری کرد با ورود خودروهای در گمرک‌مانده به کشور بخشی از التهابات بازار خودرو که به‌واسطه عدم توازن بین عرضه و تقاضا ایجادشده است، از بین برود و شرکت‌های واردکننده خودرو نیز بتوانند به تعهدات فروش خود جامه عمل بپوشانند.



نظرات