1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. آشنایی با چهار شهر بدون خودرو در جهان

آشنایی با چهار شهر بدون خودرو در جهان

22 آبان 1396
  • 0

سابقه حمل و نقل موتوری در دنیا به بیش از یک قرن می رسد و اگرچه این نوع از حمل و نقل مزایای خود را دارد، اما بسیاری از شهرهای دنیا متوجه آثار منفی آن شده اند.

در مقاله worldatlas آمده است که برخی از این اثرات منفی شامل آلودگی هوا، ترافیک و افزایش بیش از حد جمعیت باشد. به همین دلیل است که در برخی کشورهای دنیا، به پرداخت مالیات خودرو و یا حتی ممنوعیت تردد در محدوده شهر اجبار می شوند.

 آشنایی با چهار شهر بدون خودرو در جهان

نمونه هایی از شهرهای بدون خودرو

براساس این تعریف، یک شهر بدون اتومبیل و وسیله نقلیه، جمعیتی را نشان می دهد که از طریق پیاده روی، دوچرخه سواری یا وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد می کنند. این در حالی است که برخی شهرهای بزرگ در آفریقا، آسیا و اروپا هرگز اتومبیل را مجاز نکرده اند؛ چراکه طراحی خیابان ها و معابر آن ها، مدت ها قبل از پدیدآمدن وسایل نقلیه، باریک و غیر قابل عبور برای خودروها بوده است.

برای داشتن یک شهر بدون خودرو، شهرداری های مختلف در نقاط گوناگون دنیا از تکنیک های مختلف برای جلوگیری از استفاده از اتومبیل استفاده می کنند؛ از قبیل اخذ جریمه ها و مجوزهای بسیار گران برای استفاده از اتومبیل.

در اینجا نمونه هایی از شهرهای بدون اتومبیل در دنیا معرفی شده اند:

ونیز، ایتالیا

 آشنایی با چهار شهر بدون خودرو در جهان

عبور و مرور در این شهر متکی به استفاده از قایل و یا دوچرخه است. شبکه های جاده ای باریک در این شهر، قبل از اختراع اتومبیل شکل گرفته اند. ونیز بزرگ ترین شهر بدون ماشین در قاره اروپا است. ۴۰۰ پل ارتباطی، ۱۱۸ جزیره کوچک این شهر را به هم متصل می کند. ونیز به خاطر شکل عجیب و همچنین تعدد آثار تاریخی، هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته که همین امر موجب شده سالانه میلیونها نفر(بیست میلیون به طور تخمینی) از سرتاسر جهان برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر کنند.

جزیره ماکیناک، میشیگان

 آشنایی با چهار شهر بدون خودرو در جهان

از اواخر قرن نوزدهم، جزیره ماکیناک به خاطر بسیاری از رویدادهای فرهنگی، پیشینه تاریخی، زیبایی های معماری و امکانات تفریحی، دارای جذابیت های گردشگری بوده است. این جزیره به عنوان یک نشانه ملی تاریخی شناخته شده است، جزیره تمام انواع حمل و نقل موتوری را در سال 1898 ممنوع اعلام کرد. به جز وسایل نقلیه خدماتی و اورژانس و همچنین وسایل نقلیه ضد برف در زمستان.

جزیره لامو، کنیا

 آشنایی با چهار شهر بدون خودرو در جهان

درست مثل شهرهای قدیم دیگر که قبل از کشف وسایل نقلیه ساخته شده اند، لاموی کنیا که در یونسکو نیز ثبت تاریخی شده، دارای خیابان های کوچک و خیالی با هیچ نشانه ای از یک ماشین است. دولت کنیا حمل و نقل موتوری را در جزیره ممنوع کرد، و مردم از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می کنند. اکثر خیابان های لامو آنقدر باریک است که شاید تنها یک ماشین بتواند از آنها عبور کند.

جتهورن، هلند

 آشنایی با چهار شهر بدون خودرو در جهان

بعضی اوقات "ونیز کوچک" نامیده می شود، Giethoorn یک منطقه جذاب در هلند است. به غیر از کانال های آن، شباهت دیگری با ونیز دارد یعنی فاقد اتومبیل است. تا به امروز، Giethoorn فقط توسط قایق قابل دسترسی است و یکی از معروف ترین نمونه هایی از شهرهای جهان است که قبل از اتومبیل ساخته شده اند.

افرادی که در شهرهای بدون خودرو زندگی می کنند، به مزایای فراوانی که از آن لذت می برند، تاکید دارند. بعنوان مثال، کاهش وابستگی به فرآورده های نفتی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. عدم وجود اتومبیل نیز آلودگی صوتی، حوادث خودرو و تراکم ترافیک را کاهش می دهد. شهروندان این شهرها از محیط های سالم با فضاهای تمیز و گسترده که می توانند به طور کامل استفاده شوند، لذت می برند.



نظرات