1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. آیا وزن اتومبیل های کروک نسبت به خودروهای معمولی کمتر است؟

آیا وزن اتومبیل های کروک نسبت به خودروهای معمولی کمتر است؟

6 آبان 1396
  • 0

برخلاف تصور رایج در زمینه خودروهای کروک، با حذف سقف از خودرو هرچند به‌صورت تئوری باید وزن خودرو کم شود، اما در عمل به دلیل تغییراتی که در خودرو ایجاد می‌شود شاهد اضافه شدن وزن خودرو خواهیم بود.در خودروهای کروکی، به دلیل حذف سقف، مقاومت شاسی کاهش پیدا می‌کند.

 آیا وزن خودروهای کروک نسبت به خودروهای معمولی کمتر است؟

این وضعیت مانند آن است که یک مربع فلزی، ضلع بالایی را حذف کنید. با این کار دو ضلع جانبی که در خودرو بخش‌های جانبی و درب‌ها هستند، تمایل به انحراف دارند. به همین دلیل در این خودروها شاسی در کف و کنار خودرو تقویت می‌شود تا بتواند از بروز این وضعیت جلوگیری کند. به دلیل همین تقویت شاسی، وزن این خودروها بالاتر از انواع کوپه است.

پدیده تغییر شکل شاسی را در خودروهایی که به‌صورت غیراستاندارد و کارگاهی سقف آن‌ها جدا شده است می‌بینید. این اتفاق که متاسفانه در چند سال اخیر در مورد خودروهای آمریکایی بیشتر دیده می‌شود باعث درست بسته نشدن درهای خودرو می‌شود. برای رفع این مشکل گاهی یک میله عرضی را به دو ستون میانی وصل می‌کنند تا درها را به سمت داخل خودرو بکشد و از تغییر شکل آن جلوگیری کند!

غیر از این باید در نظر بگیرید در خودروهای کروکی، تجهیزات مربوط به سقف پارچه‌ای که در فضای بین صندوق عقب و اتاق سرنشینان قرار می‌گیرد خود وزن بالایی دارد و اصلا به معنای حذف وزن از خودرو نیست. در مورد خودروهایی با سقف فلزی متحرک، این مسئله شدیدتر هم هست چون این خودروها در اصل سقفی فلزی دارند که باید با مجموعه‌ای پیچیده تا شود و در صندوق عقب قرار گیرد، که باز هم باعث افزایش وزن خودرو می‌شود.



نظرات