1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. واردکنندگان و خودروسازان ملزم به ارائه گزارش عملکرد شدند

واردکنندگان و خودروسازان ملزم به ارائه گزارش عملکرد شدند

17 آبان 1394
  • 0

با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف خواهند بود به صورت دوره‌ای گزارشی از عملکرد خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند.

مصرف‌کنندگان از خدمات فروش و پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور ناراضی هستند.

در این زمینه در حوزه خدمات پس از فروش، سه عامل "کمبود یا نبود قطعات یدکی"، "کیفیت پایین خدمات و تعمیرات" و "دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات" از مهمترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از خدمات شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.

این موضوعات در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم شده‌اند به صورت دوره‌ای گزارشی از عملکرد خود و شرکت خدمات پس از فروش را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند.

در این زمینه در ماده 57 این قانون آمده است:" عرضه‌کننده و واسطه خدمات پس از فروش موظف است نظام رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان را در شرکت و کلیه نمایندگی‌های مجاز مستقر کند و گزارش عملکرد دوره‌ای خود را به مراجع ذیربط (سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) ارسال کند".

پیش‌بینی این موضوع در آیین‌نامه جدید این قانون در حالی است که اخیرا اعلام شد با وجود گذشت چند سال از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه فعلی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو از اجرای یکی از مهمترین بندهای آن که پرداخت جریمه خواب خودرو در تعمیرگاه‌ها است، خودداری کرده‌اند.

به این ترتیب وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا ناچار شد با ارسال ابلاغیه‌ای به خودروسازان و واردکنندگان خودرو، از آنها بخواهد قانون پرداخت جریمه خواب خودرو در تعمیرگاه‌ها را تا پایان امسال به طور کامل اجرایی کنند.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

منبع ایسنا


نظرات