1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. هزینه های عوارض و سند زدن یک خودرو چقدر است؟

هزینه های عوارض و سند زدن یک خودرو چقدر است؟

18 بهمن 1395
  • 8

اگر شما می خواهید یک ماشین کارکرده بخرید، باید قبل از هرگونه نقل و انتقال، دو چیز را از فروشنده بخواهید: نخست، برگه تسویه خلافی. باید حواستان جمع باشد که قبل از تعویض پلاک، فروشنده پول جریمه ها را بپردازد، وگرنه ممکن است با پرداخت رقمی سنگین برای خلافی سورپرایز شوید! مالک خودرو می تواند با مراجعه به مراکز پلیس +10 و یا از طریق سایت اینترنتی راهور، آخرین مبلغ جریمه ها را درآورد. اگر این رقم بیش از یک میلیون تومان باشد، مالک عزیز باید حضوری به مراکز راهنمایی و رانندگی برود. تعرفه «اجرائیات» 3 هزار و 800 تومان معین شده و اگر لیست خلافی متقاضی بیشتر از 3 برگ باشد، به ازای هر برگ اضافه، 300 تومان دریافت می‌شود.

عوارض و سند زدن یک خودرو چقدر خرج بر می‌دارد؟

مورد دوم، برگه تسویه عوارض شهرداری. همه کسانی که ماشین دارند باید سالانه مبلغی را با نام «عوارض» به شهرداری بپردازند. این رقم معادل یک هزارم قیمت خودرو صفر، در همان سال است؛ مثلا اگر امسال، نرخ پراید 111 سفید در بازار 21 میلیون تومان باشد، عوارض آن 21 هزار تومان می شود. شاید به نظر رقم بزرگی نباشد، ولی این مبلغ از سال تولید خودرو تا زمان فروش محاسبه می شود، و چنانچه فروشنده محترم آن را نپردازد مشمول جریمه نیز می‌گردد. اگر عوارض سالیانه پس از موعد مقرر پرداخت شود، به ازای هر ماه تأخیر 2 درصد جریمه به آن تعلق می گیرد. پس خریداران به هوش و به گوش باشند که آنچه بر گردن فروشنده است، روی دست آنها نماند.

سند سبز خودرو

برای تغییر مالکیت خودرو، لازم است پلاک آن تعویض و سند جدیدی به نام خریدار صادر شود. پس، خریدار همراه خودرو و مالکش به مرکز تعویض پلاک شهر می رود. بر همگان واجب است که انواع مدارک و مستندات مربوطه را با خود بیاورند. اگر یک مرحله از کارتان لنگ بماند، امید چندانی برای صدور سند نیست و باید روز بعد هم از زندگی ساقط شوید تا «برگ سبز» را بگیرید. برای تنظیم سند جدید ضروری است مالک را به مسئول مربوطه نشان بدهید و اگر او نتوانست با شما بیاید، بایستی یک وکالتنامه محضری از سوی او ارائه کنید. اغلب اوقات هزینه وکالتنامه بر عهده فروشنده است و مطابق با آخرین تغییرات قیمت، تعرفه آن 65 هزار تومان تعیین شده است.

هزینه تعویض پلاک و صدور سند برای همه انواع خودرو 75 هزار تومان است که 7 هزار تومان آن بابت قبض پست دریافت می شود. این هزینه گاهی نقدی و گاهی فقط با کارت بانک قابل پرداخت است. پس بهتراست همراه خود، هم پول نقد داشته باشید و هم عابر بانک، تا بتوانید به هر صورتی که امر فرمودند مبلغ را بپردازید.پارسال، هزینه صدور برگ سبز رقم 100 هزار تومان برای خودروهای بالای 50 میلیون تومان، محاسبه می شد و برای خودروهای زیر این قیمت، 50 هزار تومان در می آمد. با طرح یکسان سازی نرخ های صدور سند، خریداران ماشین های گران قیمت 25 هزار تومان کمتر هزینه می دهند. درحالی که تعرفه برای خریداران خودروهای ارزانتر 25 هزار تومان گرانتر شده است.

انتقال رسمی، سند محضری

خیلی اوقات، دو طرف معامله شرط می کنند که نیمی از مبلغ خودرو هنگام «امضا در محضر» پرداخت شود. عرف است که هزینه سند رسمی را فروشنده بپردازد (البته این مورد در شهرهای مختلف تفاوت دارد) . اما از آنجا که این هزینه ها کمی تا قسمتی سنگین می نماید، گاهی خریدار نیز بخشی از آن را عهده دار می شود. رقم تعرفه، بسته به نوع ماشین سواری که خارجی باشد یا داخلی، مدل و سال تولید آن متفاوت است. بندهای مختلف آن شامل مالیات نقل و انتقال، حق ثبت، حق تحریر، مالیات ارزش افزوده و هزینه صدور سند الکترونیک می‌شود. هر چه ماشین قدیمی تر باشد یا قیمت خودرو ارزان تر، مبلغ تعرفه کمتر خواهد بود.با این حال مدتی است بحث داغی در باب نقل و انتقال خودرو بالا گرفته. عده ای معتقدند برگه سبز رنگی که نیروی انتظامی صادر می‌کند یک سند رسمی است و ثبت محضری آن همانا اتلاف وقت باشد و پول. از دید آنان، هزینه کردن برای ثبت سندی که فقط با 75 هزار تومان تنظیم می‌شود، کار عاقلانه ای نیست. این باور به پشتوانه سخنان رییس پلیس راهور ناجا قوت گرفته است.

شهریور ماه امسال، سردار تقی مهری طی یک مصاحبه خبری به صراحت گفت که شهروندان مجبور نیستند «مالکیت وسایل نقلیه را مجددا در دفاتر اسناد رسمی ثبت» کنند. او همچنین برای صحت گفته های خود قوانین مربوطه را تبیین کرد و گریزی هم به اختلاف میان پلیس و دفترخانه ها زد. البته این سخنان، واکنش رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون دفتر خانه های رسمی را به دنبال داشت. بر اساس نظر آنان، سندی که ثبت محضری نشود وجاهت حقوقی نیز ندارد. شاید تجربه های مردم در گیر و دار مسائل قضایی گواه این مطلب باشد. مثلا در بحث اموال وراثتی، رسیدگی به جرائم خرید و فروش یا پرداخت بیمه برای خسارت های جانی (نقص عضو یافوت) سند محضری مورد استناد است. هر چند طی روزهای اخیر، کمیسیون اصل 90 مجلس، مقرر کرد که ثبت سند باید در دفترخانه های اسناد رسمی صورت گیرد. البته این تصمیم برای نهایی شدن باید در صحن علنی مجلس هم مصوب شود.با این حساب، اگر خریدار محترم دل گنده باشد، به برگ سبزی تحفه پلیس بسنده می‌کند و دیگر نیازی به حضور در محضر نیست. اما چنانچه دست و دلش بلرزد و مصلحت را در محکم کاری ببیند، باید سر کیسه را شل کند.

عوارض و سند زدن یک خودرو چقدر خرج بر می‌دارد؟

فروشنده، طرف شکست‌خورده معامله

آقای نیکنام، کارپرداز یک شرکت است و از تجربه خود برای فروش ماشین به ما می‌گوید: «وقتی ماشین را برای فروش در بنگاه می‌گذاری باید حق کمیسیون بدهی که رقم آن هیچ وقت خدا ضابطه ندارد. به قیافه ات نگاه می کنند، هرچه زورشان رسید می گیرند. اگر روی سایت ها، آگهی بدهید سر و کله زدن با خریدار بیچاره تان می‌کند. به خصوص اگر یک به اصطلاح کارشناس هم با خودش بیاورد که مثلا سرش کلاه نرود. »

سند محضری و نقش نیروی انتظامی

آقای جلیلی و خانمش کنار یک پژو 206 منتظر کسی ایستاده‌اند. از آنها درباره سند ماشین و ثبت محضری آن می پرسم. آقا معتقد است که داشتن یک سند رسمی بهتر از « تکه کاغذی است» که پلیس می دهد: «بسیاری از این هایی که می گویند سند را پلیس صادر کند، دلال ماشین‌ هستند و می خواهند‌ از این‌ رهگذر‌ پول کمتری به دارایی و ثبت داده و سود بیشتری ببرند، واقعا نمی دانند نیروی نظامی صلاحیت تنظیم‌ سند را ندارد». همسرش ادامه می دهد: «با صدور برگه سبز فقط پلیس ترافیک مطلع می شود که‌ ما یک معامله انجام داده ایم، یعنی‌ پلیس فقط نقش اخباری دارد».

خریدارِ از همه جا بی خبر

خانم خسروی کارمند یک شرکت طراحی داخلی است و چند سال پیش یک دستگاه پراید از همکارش خریده. او مجبور شده هزینه هایی را بپردازد که به عهده خریدار نبوده و به نظر می‌رسد هنوز هم «بد جنسی» خانم همکار را فراموش نکرده است: « اول کار من یک وکالت تام از همکارم گرفتم و بعد پول ماشین را دادم. فکر می‌کردم اینطوری تمام جوانب احتیاط را رعایت کردم. ولی زمان تعویض پلاک فهمیدم حدود 600 هزار تومان خلافی دارد. من هم از همه جا بی خبر، پول ماشین را کامل پرداخته بودم و دیگر دستم به جایی بند نبود. بدجنسی‌اش را به رویش آوردم و خواستم که هزینه را تقبل کند ولی زیر بار نرفت که نرفت...». - پس با احتیاط کردن و در نظر گرفتن برخی جوانب ذکر شده، کاری انجام دهیم تا در خرید خودروی دست دوم پشیمانی به بار نیاوریم.

منبع:خراسان



نظرات

  • متضرر متضرر (10 مهر 1398 ساعت 17:31)

    سلام وقتی قیمت های انتقال دفترخانه و قیمت اتومبیل و مخارج زندگی . قسمت گرفتاری زندگی . بیکاری و نداری مردم و غیره را می بینیم می پرسم . اخه چرا برای جی . چقدرباید تومونه یک اشتباه را بپردازیم . یعنی اینقدر .ضمنا حتما حداقل یکبار دفترخانه تشریف بردید . دوخط نوشتن چقدر باید هزینه کرد . تمام دفترخانه ها از این پول های که ازمردم دریافت میکنند به نون و نوایی چربی رسیدتد . .البته کشورهای که مسول باسوادی نداره همین میشه که می بینیم

  • ایرج ایرج (17 اردیبهشت 1398 ساعت 21:41)

    چه خبره بخدا این پول داره با نارضایتی از جیب مردم خارج میشه و به جیب سردفترا واریز میشه . قانون هم که ماشلا به فکر مردم نیست در سال 98 هزینه های محضر و حق التحریر سردفترا سه تا پنج برابر شده . یکم انصاف خوبه چرا باید برای یک برگ کاغذ این همه پول واریز کرد به جیب یک شخص .

  • 120 120 (19 بهمن 1395 ساعت 09:59)

    هزینه دفترخانه واقعا یه پول زوره.هیچکی راضی نیست.بخاطر یک ربع کار وچندبرگ کاغذ تایپ کردن .بالای 200000تومان ملت راپیاده کنن.

  • اسد اسد (19 بهمن 1395 ساعت 09:17)

    علی جان معلوم است که شما دفتر دار هستید که چنین حرفی میزنید و گر نه دلیلی ندارد که برای ثابت کردن اینکه این خودرو متعلق به چه کسی است این همه پول بپردازیم و این قانون اشتباه بوده و هست و بایستی اصلاح گردد . حتی در کشورهای پیشرفته نیز گاهی قوانینشان را اصلاح می کنند .و به نظر بنده پولی که دفتردارها از این راه بدست می آورند********************

  • ولی الله ولی الله (19 بهمن 1395 ساعت 09:14)

    سردفتر ها که الحمدالله وضعشان خیلی خوب است چرا ناراحت این چندغاز مردم هستند بعد مگه وقتی نیروی انتظامی برگ سبز یا همان سند را به خریدار می دهد دیگر چه نیازی به دفترخانه است مگر سند دفترخانه با سند نیروی انتظامی فرق داره حتی اگر در دفتر خانه هم ثبت بشه باز هم نیروی انتظامی باید سند صادر کنه

  • محمد محمد (18 بهمن 1395 ساعت 23:02)

    پلیس به جای مداخله توکارثبت سندخودرو که کارتخصصی یه به وظیفه خودش عمل کنه که کشور رو ********* فراگرفته.ثبت سند با دفاتراسناده وامورانتظامی وراهنمایی باپلیس.

  • پیمان پیمان (18 بهمن 1395 ساعت 18:49)

    سوال پس چرا ماشین وارداتی ثبت سند نمیخواهد از همان اول بنام خریدار سند داده میشود پس به نظر بنده همان سند اداره راهنمایی ورانندگی کافی است.بنا به اظهار بیشتر علما و فقها ضرر به هر کس از هر نذر گناه است .پول بیشتر از مردم هم گناه است .دلمان بحال مردم بسوزد.لااقل ببینیم در چند کشور پیشرفته دنیا هم این کار رامیکنند من جستحو کردم وپرسیدم اصلا در کشور های دیگر انجام نمیشود

  • علی علی (18 بهمن 1395 ساعت 14:53)

    قانون کلا مشخص کرده کدوم کار مال کی هست نیروی انتظامی اصلا صلاحیت ورود به به اسناد را ندارد برای اینکه کار رو به گردن یک دیگر می اندازند ولی اگر تو دفترخانه خلافی از نظر سندیت یا حقوقی باشد حتی اگر سر دفتر بازنشسته شود به عهده سر دفتر میباشد وباید جبران مافات کند